|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / MS1N
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
MS1N
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Morfosyntax němčiny 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KAG/G1N a KAG/MS1NJ a KFL/MS1NJ a KGS/MS1NJ
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do problematiky morfologie současného německého jazyka a pomoci jim získat důkladnou znalost této disciplíny tak, aby to zvýšilo jejich porozumění němčině a umožnilo jim obratnější a přesnější jazykové vyjadřování. Výuka se bude zaměřovat jak na teorii gram. struktur, tak především na procvičování konkrétních gram. jevů (funkční a pragmatické).
Výstupem kurzu bude schopnost studentů chápat systém gramatiky současného německého jazyka, tvořit správné tvary a tyto vhodně aplikovat.
Část výuky může být realizována formou samostatné práce studentů, jež bude pravidelně kontrolována během kontaktní výuky.
|
Požadavky na studenta
|
Domácí příprava, úspěšné splnění dvou zápočtových testů. Účast na výuce je dle rozhodnutí děkana povinná.
|
Obsah
|
Kurz se podrobně zabývá slovesem a funkcemi jednotlivých slovesných kategorií.
Úvod do morfologie. Rozdělení slov.
Morfologické rozlišení sloves.
Určité slovesné tvary: pravidelná a nepravidelná slovesa. Smíšené typy a jejich významy.
Neurčité slovesné tvary: stavba a užití.
Syntaktické rozlišování sloves. Plnovýznamová slovesa a pomocná slovesa. Modální slovesa, reflexivní, reciproční slovesa.
Sémantické rozlišování sloves: slovesný vid, transitivní a funkční slovesa.
Čas - stavba a užití časů.
Způsob - způsob oznamovací, rozkazovací - stavba a užití, podmiňovací způsob - stavba a užití.
Slovesný rod - charakteristika, tvoření. Rod činný a trpný. Konkurenční formy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studujícím jsou všechny podstatné informacemi a materiály k dispozici v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Markéta Balcarová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Markéta Balcarová, Ph.D. (100%),
Mgr. Andrea Königsmarková, Ph.D. (100%),
Mgr. Martin Šíp, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Mgr. Markéta Balcarová, Ph.D. (100%),
Mgr. Andrea Königsmarková, Ph.D. (100%),
Mgr. Martin Šíp, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Helbig, Gerhard; Buscha, Joachim. Deutsche Grammatik : ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Berlin : Langenscheidt, 2001. ISBN 3-468-49493-9.
-
Základní:
Dreyer, Hilke; Schmitt, Richard. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Ismaning : Verlag für Deutsche, 1996. ISBN 3-88532-717-1.
-
Doporučená:
Der Duden, Bd. 4 - Die Grammatik. Mannheim: Dudenverlag, 2005. ISBN 3-411-04047-7.
-
Doporučená:
Götze, Lutz; Hess-Lüttich, Ernest W. B. Grammatik der deutchen Sprache : Sprachsystem und Sprachgebrauch. Aktualiz. Neuausg. München : Bertelsmann Lexikon Institut, 1999. ISBN 3-577-10465-1.
-
Doporučená:
Helbig, Gerhard; Buscha, Joachim. Leitfaden der Deutschen Grammatik. Berlin : Langenscheidt, 2000. ISBN 3-468-49495-5.
-
Doporučená:
Povejšil, Jaromír. Mluvnice současné němčiny. Praha : Academia, 1999. ISBN 80-200-0076-3.
-
Doporučená:
Berglová, Eva; Formánková, Eva; Mašek, Miroslav. Moderní gramatika němčiny : výklad, cvičení, klíč. Plzeň : Fraus, 2002. ISBN 80-7238-144-X.
-
Doporučená:
Lotko, Edvard. Slovník lingvistických termínů pro filology. 3. nezm. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0720-5.
-
Doporučená:
Hall K., Scheiner B. Übungsgrammatik DaF für Fortgeschrittene.. Ismaning: Max Hueber Verlag, 2001. ISBN 3-19-00-7448-8.
-
Doporučená:
Helbig, Gerhard; Buscha, Joachim. Übungsgrammatik Deutsch. Berlin : Langenscheidt, 2000. ISBN 3-468-49494-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
51
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v německém jazykovém systému (zejm. v morfologii) na úrovni B1 dle SERR |
vyjmenovat a určit slovesné kategorie v češtině i v němčině |
popsat základní rozdíly v morfologii sloves v češtině a v němčině (zejm. ve způsobech, časech, slovesných rodech) |
orientovat se v české a německé terminologii z oblasti morfologie s důrazem na morfologii sloves |
orientovat se v základních jazykovědných příručkách z oblasti morfologie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
komunikovat v němčině na úrovni B1 dle SERR |
komunikovat v češtině nejlépe na úrovni rodilý mluvčí / středně pokročilý zahraniční uživatel (B2 a vyšší dle SERR) |
na příkladech identifikovat shody a rozdíly v morfologii sloves mezi češtinou a němčinou |
produkovat korektní slovesné tvary v němčině na základě zadání |
konfrontovat produkci vlastních projevů z hlediska morfologie se základními lexikografickými a dalšími jazykovědnými příručkami |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
v souvislostech chápat systém slovesa současné němčiny |
podrobně popsat systém slovesa současné němčiny |
porovnat systém slovesa současné němčiny kontrastivně se situací ve svém mateřském jazyce |
identifikovat a správně popsat jednotlivé slovesné tvary |
cíleně ověřovat své závěry ohledně systému německého slovesa v aktuálních gramatických příručkách |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
tvořit korektní tvary komplexního systému slovesa současné němčiny |
aplikovat znalosti systému slovesa současné němčiny při utváření vlastních projevů v německém jazyce |
korigovat případné interference z mateřského jazyka při tvorbě a aplikaci slovesných tvarů |
analyzovat slovesné tvary v německy psaném textu |
převádět obousměrně slovesné tvary české a německé |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|