|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / MPR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
MPR
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Mluvený projev v ruštině
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Ruština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
12 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Ruština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Dovést studenty k získání pokročilejší komunikativní dovednosti v ruském jazyce a zvládnutí základů rétoriky.
Předpokladem je dobrá výchozí znalost jazyka (středně pokročilá). Zvláštní pozornost je věnována vhodnému a pohotovému vyjadřování v každodenní komunikaci i při mimořádných jednáních. Samostatnou složkou kurzu je praktický nácvik správné výslovnosti zaměřený na eliminaci nejčastějších výslovnostních chyb na česko-ruském kontrastivním základě.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet. Aktivní účast na seminářích, samostatná prezentace zvoleného tématu.
|
Obsah
|
Konkrétní náplň jednotlivých hodin bude stanovena na začátku semestru podle zájmu a studijního zaměření účastníků kurzu.
Hlavní rétorické postupy: diskuse, vysvětlení, přesvědčování, líčení, zpráva, odborné pojednání, krátká přednáška atp.
Praktický nácvik správné výslovnosti s cílem eliminovat nejčastější výslovnostní chyby na česko-ruském kontrastivním základě. Důraz je kladen na samostatnou práci studentů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kalita, Inna. Fonetika russkogo jazyka. Vyd. 1. V Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2002. ISBN 80-7044-441-X.
-
Základní:
Vyčichlová, Ema; Navrátil, Alois. Korektivní kurz ruské výslovnosti. 2. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-310-8.
-
Základní:
Zemskij, Andrej Michajlovič; Krjučkov, Sergej Jefimovič; Svetlajev, Michail Vasiľjevič; Vinogradov, V. V. Russkij jazyk v dvuch časťjach. Časť 1, Leksikologija, stilistika i kuľtura reči, fonětika, morfologija. 13-e izdanije. Moskva : Akademija, 2000. ISBN 5-7695-0460-9.
-
Rozšiřující:
Vyčichlová, Ema. Šapošnikov, V.: Russkaja reč´ 1990-ch. Sovremennaja Rossija v jazykovom otobraženii. Moskva, MALP, 1998, 243 s.. 2000.
-
Doporučená:
MILOVANOVA, Irina Stepanovna. Fonetičeskije igry i upražnenija: russkij jazyk kak inostrannyj: načaľnyj etap obučenija.. Moskva: Flinta, 2000. ISBN 5-89349-200-5.
-
Doporučená:
MATVEJEVA, T.V. Učebnyj slovaŕ: russkij jazyk, kultura reči, stilistika, rétorika. Moskva: Flinta, 2003.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Projekt individuální [40]
|
37
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozpoznávat systém ruských hlásek a terminologicky jej ukotvit v českém i ruském jazyce |
orientovat se ve vokalickém systému ruského jazyka |
orientovat se v konsonantickém systému ruského jazyka |
popsat funkci suprasegmentálních prvků mluvené řeči |
identifikovat možnou interfernci mateřského jazyka ve výslovnosti při utváření projevů v ruštině |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat znalosti o vokalickém systému ruského jazyka ve vlastních projevech |
aplikovat znalosti o konsonantickém systému ruského jazyka ve vlastních projevech
|
na základě znalostí o systému ruských hlásek korigovat svou výslovnost při projevech v ruském jazyce |
rozpoznat a eleiminovat interference svého mateřského jazyka ve výslovnosti při vlastních projevech v ruském jazyce |
korektně a funkčně využívat suprasegmentálních jevů při vlastních projevech v ruském jazyce |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat základní řečnické figury |
teoreticky popsat znaky oficiálního mluveného projevu v rámci odborného funkčního stylu |
porovnat mluvený a psaný projev v rámci odborného funkčního stylu i dalších funkčních stylů |
na základě znalostí fonetiky a fonologie popsat nejčastější výslovnostní chyby |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vytvářet vlastní mluvený projev v ruském jazyce v kontextu znalostí fonetiky, fonologie, stylistiky a rétoriky |
prezentovat své myšlenky v souladu se zásadami veřejného mluveného projevu v odborném funkčním stylu |
aplikovat ve vlastních mluvených projevech znalosti rétorických figur, funkčně a adekvátně jich využívat |
eliminovat nejčastější výslovnostní chyby ve vlastních mluvených projevech na česko-ruském kontrastivním základě |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|