|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / APRLS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
APRLS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vybrané aktuální problémy v ruštině
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Ruština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Ruština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSJ/APRLS
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Poskytnout studentům přehled o složitých a mnohotvárných procesech v současné ruštině s přihlédnutím k jevům stylistickým a neologizačním a prezentovat jazyk jako dynamický systém, který má velmi silné funkční vazby na kulturu celého jazykového společenství a úzce s ní "kooperuje".
|
Požadavky na studenta
|
Zápočtový test s dosažením 70% bodového ohodnocení.
|
Obsah
|
Stylistické rozvrstvení jazyka, stylistické posuny ve slovní zásobě, jazyková norma současné ruštiny, norma a okazionalismus, motivace odklonu od normy, nové pojetí funkčních stylů, jevy systémové a uzuální, centrum a periférie, základní procesy ve slovní zásobě ruštiny a změny s sémantice neologizmů, terminologizace a detereminologizace, přejímání slov z cizích jazyků, jazyk výpočetní techniky, nespisovné výrazy v jazyce současného ruského tisku, procesy demokratizace a liberalizace ve spisovné ruštině, procesy narušování tradiční frazeologie, základní procesy v normalizaci jazykových jevů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studujícím je k dispozici kurz v CW se všemi podstatnými informacemi a detaily. Doplňkově jsou využívány online konzultace (Google Meet, Zoom) a další nástroje (Google Classroom).
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Valgina, N. S. Aktivnyje processy v sovremennom russkom jazyke. Moskva : Logos, 2003. ISBN 5-94010-092-9.
-
Základní:
KOROSTENSKI, Jiří. Česká a ruská slovní zásoba (neologické aspekty). České Budějovice, 2007. ISBN 978-80-86708-35-5.
-
Základní:
ROZENTAL, Ditmar, Eljaševič. Spravočnik po russkomu jazyku. Praktičeskaja stilistika. Moskva, 2001. ISBN 978-5-488-01725-2.
-
Rozšiřující:
IVAŠKO, Ludmila Alexandrovna. Sovremennyj russkij jazyk: Lexikologija. Frazeologija. Lexikografija. Sankt-Petěrburg, 2002. ISBN 5-8465-0059-5.
-
Doporučená:
Aktivnyje processy v russkom jazyke posledněgo děsjatiletija 20 věka. Časť 1 - Časť 4
(ZEMSKAJA, Jelena Andrejevna)
-
Doporučená:
KOSTOMAROV, Vitalij Grigorjevič. Jazykovoj vkus epochi. Sankt-Petěrburg, 1999. ISBN 5-86547-070-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurs předpokládá jazykové znalosti na úrovni B 1 (SERR) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
kurs předpokládá jazykové dovednosti na úrovni B 1 (SERR) |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
prezentovat svůj přehled o dynamických procesech v živých jazycích, především v ruštině s přihlédnutím k jevům stylistickým a neologizačním. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
na základě komplexního pohledu na jazykovou problematiku řešit některé praktické problémy ústní i písemné komunikace, tlumočení a překladu v prostoru odborné ruštiny |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|