|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / AON2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
AON2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Analýza odborného textu NJ 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Analýta odborného textu v němčině 2
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
8 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je přivést studenty k aktivní práci s aktuálními německy psanými odbornými texty z různých oblastí lidské činnosti, přičemž texty budou zaměřeny zejména na bavorské reálie dnešní doby. Ve výuce budou vybrané texty analyzovány jak z hlediska jazykového, tak z hlediska obsahového. Student bude připravován na práci s náročnými jazykovými jevy a různorodou odbornou slovní zásobou a bude posilována jeho schopnost postihnout hlavní myšlenky textu, vyjádřit vlastní názor na téma a argumentovat při využití adekvátních jazykových prostředků.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou pro získání zápočtu bude zejména aktivní podrobná příprava na výuku, tj. na témata a texty probírané v jednotlivých hodinách, a aktivní účast na diskusích o daných odborných tématech na základě četby a analýzy německy psaných textů. Další podmínkou bude odevzdání seminární práce, v níž studenti samostatně zpracují vybrané téma.
|
Obsah
|
Jazyková a obsahová analýza a následná diskuse k odborným textům z vybraných oblastí:
- školství v Bavorsku
- aktuální politická situace v Bavorsku
- vybrané téma z oblasti historie či kultury Bavorska
- aktuální ekonomická situace v Bavorsku
- vybraná oblast německého průmyslu na území Bavorska
- vybraná oblast německého/bavorského zdravotnictví apod.
- nezaměstnanost a situace na trhu práce v Bavorsku
Texty budou vybírány z oblastí, u nichž se dá u studentů předpokládat všeobecný přehled o jejich aktuálním stavu i v českém prostředí, tj. schopnost srovnat stav dané oblasti v obou státech (ČR a Bavorsku), a rovněž z oblastí, které jsou relevantní pro českého zájemce o práci v bavorském prostředí.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Helbig, Gerhard; Buscha, Joachim. Deutsche Grammatik : ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Berlin : Langenscheidt, 2001. ISBN 3-468-49493-9.
-
Základní:
Glück, Helmut. Metzler Lexikon Sprache : mit 70 Abbildungen, davon 17 Karten. 2., überarbeitete und erw. Aufl. Stuttgart : J.B. Metzler, 2000. ISBN 3-476-01519-X.
-
Doporučená:
Roelcke, T. Fachsprachen. Berlin, 2010. ISBN 978-3-503-12221-9.
-
Doporučená:
BRINKER, K. Linguistische Textanalyse. Eine Einführung in Grundbegriffe und Methoden.. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2001.
-
Doporučená:
Adamzik, K. Sprache: Wege zum Verstehen. Francke: Tübingen - Basel, 2001.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat obsahovou stránku německy psaného odborného textu z konkrétní oblasti komerční či kulturní sféry |
charakterizovat jazykovou stránku německy psaného odborného textu z konkrétní oblasti komerční sféry či kultury |
teoreticky vysvětlit lingvistické atributy odborného textu určitého zaměření z oblasti komerční sféry či kultury v němčině |
teoreticky vysvětlit extralingvistické atributy odborného textu konkrétního zaměření z oblasti komerční sféry či kultury v němčině |
podrobně vysvětlit lingvistické termíny potřebné k analýze odborného textu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět německy psanému odbornému textu z oblasti komerční sféry či kultury (úrovně C1 dle SERR) |
rozlišovat mezi jednotlivými druhy německy psaných odborných textů daných oblastí |
aplikovat znalosti z oblasti německé morfologie a syntaxe při analýze německy psaných odborných textů z daných oblastí |
aplikovat poznatky o atributech německy psaného odborného textu v praxi |
rozlišovat mezi jednotlivými druhy stylů odborných textů na konkrétních příkladech německy psaných textů |
rozpoznat, analyzovat a klasifikovat náročnější gramatické jevy v odborných textech a vnímat a chápat tyto jevy v adekvátním kontextu |
rozlišit stylovou platnost synonymních vyjádření odborného obsahu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat obsahovou stránku německy psaného odborného textu s regionálním zakotvením a identifikovat obsahová specifika |
charakterizovat jazykovou stránku regionálně zakotveného německy psaného odborného textu a identifikovat jeho jazyková specifika |
teoreticky vysvětlit lingvistické atributy odborného textu s ohledem na regionální kontext |
teoreticky vysvětlit extralingvistické atributy odborného textu s ohledem na regionální kontext |
za využití lingvistické terminologie ozřejmit specifika regionálně zakotvených německy psaných odborných textů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
porozumět německy psanému odbornému textu z oblasti komerční sféry či kultury (úrovně C1/C2 dle SERR) |
vyjádřit vlastní podložený názor na téma odborného textu |
pochopit a analyzovat jevy v aktuálních německy psaných odborných textech s regionální tematikou |
rozlišit regionální specifika v těchto textech
|
argumentovat na základě adekvátních jazykových zdrojů |
analyzovat náročné, regionálně specifické gramatické jevy |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
|
|
|
|