|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / 1SJK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
1SJK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Slovanské jazyky kontrastivně
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je představit zahraničním studentům vybrané slovanské jazyky (zejm. západoslovanské a východoslovanské) prostřednictvím porovnání vývoje jejich foneticko-fonologického systému, slovní zásoby, způsobů jejího obohacování a slovotvorby, roviny morfologické i syntaktické. A dále je seznámit s využitím postupů srovnávací lingvistiky při osvojování si dalších slovanských jazyků.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění zápočtového testu.
Aktivní zapojení do práce při cvičeních, příprava zadaných textů a pravidelné zpracovávání úkolů a jejich prezentace při cvičeních.
|
Obsah
|
Slavistika jako vědecká disciplína, zdroje komparace slovanských jazyků.
Slavistické bádání - jeho počátky, vývoj a současné tendence.
Slovanské jazyky v rámci jazyků indoevropských.
Přehled jazyků východoslovanských, západoslovanských a jihoslovanských.
Porovnání roviny foneticko-fonologické na příkladu východoslovanských a západoslovanských jazyků (zejm. češtiny, slovenštiny, lužické srbštiny, ruštiny a ukrajinštiny).
Porovnání slovní zásoby na příkladu východoslovanských a západoslovanských jazyků (zejm. češtiny, slovenštiny, lužické srbštiny, ruštiny a ukrajinštiny).
Interference - vybrané příklady ze slovní zásoby (zejm. češtiny, slovenštiny, lužické srbštiny, ruštiny a ukrajinštiny).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Večerka, Radoslav. K pramenům slov : uvedení do etymologie. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2006. ISBN 80-7106-858-6.
-
Základní:
Lucy, John Arthur. Language diversity and thought : a reformulation of the linguistic relativity hypothesis. 1st pub. Cambridge : Cambridge University Press, 1992. ISBN 0-521-38797-3.
-
Základní:
Ramchand, Gillian,; Reiss, Charles. The Oxford handbook of linguistic interfaces. Oxford ; Oxford University Press, 2007. ISBN 978-0-19-924745-5.
-
Rozšiřující:
Večerka, Radoslav. Staroslověnština v kontextu slovanských jazyků. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-0889-9.
-
Rozšiřující:
Vachek, J. The Linguistic School of Prague. London, 1966.
-
Doporučená:
Grimes, Barbara F. Ethnologue. Vol. 1, Languages of the world. 14th ed. Dallas : SIL International, 2000. ISBN 1-55671-104-2(1.d.
-
Doporučená:
Vasmer, Max. Etimologičeskij slovar' russkogo jazyka = Russisches Etymologisches Wörterbuch. Tom IV, T-jaščur. Moskva : Progress, 1973.
-
Doporučená:
Večerka, R. Jazyky v komparaci. Nástin české jazykovědné slavistiky v mezinárodním kontextu.. Praha, 2008.
-
Doporučená:
Cassirer, E. Language and myth. New York, 1946.
-
Doporučená:
Večerka, Radoslav. Základy slovanské filologie a staroslověnštiny. 4. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1375-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
3
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti identifikují základní rozdíly mezi jednotlivými slovanskými jazyky |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
studenti aplikují metody srovnávací jazykovědy při práci s texty ve slovanských jazycích |
studenti aplikují metody srovnávací jazykovědy při analýze slovní zásoby jednotlivých slovanských jazyků |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|