|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGI / PHUVM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGI
/
PHUVM
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do výzkumných metod
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
5
[DNU/SEM]
Seminář
5
[DNU/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 30
|
0 / 10
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
14 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KDE/PHUVM
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je určen pro studenty doktorského studijního programu.
Obecným cílem předmětu je uvést studenta do základní problematiky vztahu mezi vědou, vědeckým výzkumem, a uměním s důrazem na gnoseologické funkce obou způsobů lidského vyjadřování. Důraz bude kladen především na kvalitativní pól výzkumných aktivit (akční, kritický výzkum), které mají blízko k současným přístupům v oblasti uměnověd a umění: vizuálnímu kriticismu a tzv. "umění protestu" (culture jammingu, subvertisingu, performance, sociálnímu experimentu), nebo které umožňují obsahovou analýzu různých forem meaning-making (N. Goodman, Strauss, A. L.; Corbinová, J.) umělecké tvorby a procesů. Konkrétní cíle předmětu budou v souladu s ryze individuálním přístupem ke studentům doktorského studijního programu upravovány na základě studenty prezentovaného doktorského projektu. Kompetenčně studenta předmět posouvá především v oblasti reflexe, interpretace a analýzy umělecké tvorby v širším kulturním kontextu.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na studenta jsou stanovovány ad hoc podle individuálních potřeb, cílů a zájmů studenta s ohledem na jejich doktorský projekt.
|
Obsah
|
1) Věda a umění
2) Gnoseologické aspekty umělecké tvorby (historie a současnost)
3) Kvantitativní a kvalitativní komponenta výzkumu
4) Umělecký, badatelský, všednodenní přístup k dílu
5) Etika badatelské a umělecké práce
6) Práce s prameny
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Jaroslav Vančát, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Mgr. Jindřich Lukavský, Ph.D. (100%),
PhDr. Mgr. Andrea Sloupová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Jindřich Lukavský, Ph.D. (100%),
PhDr. Mgr. Andrea Sloupová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Graham, Gordon. Filosofie umění. 1. vyd. Brno : Barrister & Principal, 2000. ISBN 80-85947-53-6.
-
Základní:
Goodman, Nelson. Jazyky umění : nástin teorie symbolů. Vyd. 1. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1519-8.
-
Doporučená:
Quine, W. V. Covitosti : občasně filosofický slovník. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 2008. ISBN 978-80-204-1473-1.
-
Doporučená:
Scruton, Roger. Estetické porozumění : eseje o filozofii, umění a kultuře. 1. vyd. Brno : Barrister & Principal, 2005. ISBN 80-85947-92-7.
-
Doporučená:
Sousedík, Prokop. Logika pro studenty humanitních oborů. 2. rozš. vyd. Praha : Vyšehrad, 2001. ISBN 80-7021-509-7.
-
Doporučená:
Goodman, Nelson; Elgin, Catherine Z.. Nové pojetí filozofie a dalších umění a věd. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-7308-737-1.
-
Doporučená:
Liessmann, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti : omyly společnosti vědění. Vyd. 1. Praha : Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1677-5.
-
Doporučená:
Eisner, E. The Enlightened Eye: Qualitative Inquiry and the Enhancement of Educational Practice.. New York: Macmillan., 2001. ISBN 978-0135314197.
-
Doporučená:
Kulka, Tomáš. Umění a falzum : monismus a dualismus v estetice. Vyd. 1. Praha : Academia, 2004. ISBN 80-200-0954-X.
-
Doporučená:
Hendl, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-246-0030-7.
-
Doporučená:
Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
-
Doporučená:
Quine, W. V. O.; Marvan, Tomáš; Dostálová, Ludmila. Vybrané články k ontologii a epistemologii. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2006. ISBN 80-7043-510-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vybavit si základní pojmy obecných i oborových dějin umění,
zopakovat základní jazykové, či expresvně mimetické, interpretační postupy,
zformulovat a zapsat své myšlenky v uceleném jazykovém útvaru,
samostatně vyhledávat teoretické podpůrné zdroje
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
interpretovat s pomocí odborných pojmů reprodukované, či jinak prezentované příklady uměleckých děl, nebo vizuálně obrazných vyjádření,
analyzovat kotext a kontext uměleckého díla a uměleckého provozu,
uvědomit si hodnoty formující vlastní názory v oblasti umělecko-estetických soudů,
artikulovaně, kultivovaně a argumentovaně tyto soudy předložit partnerům v diskusi,
reflektovat odlišné názory, kriticky je zvažovat a konfrontovat s vlastními stanovisky,
hledat ověřené, systematické a v odborné komunitě respektované zdroje poznání a využívat je k obohacení osobního i profesního kompetenčního portfolia |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakteristiky historie a současnosti uvažování o vědě a výzkumu a jejich vztazích k umění,
základních kvalitativních výzkumných postupů aplikovatelných v oblasti umění,
obsahu a rozahu pojmů. culture jamming, subvertising, performanc, sociální experiment, akční a kritický výzkum |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
hlubší analýzy vlastního díla s ohledem na jeho gnoseologický a intervenční charakter v kontextu sub/kulturního a společenského diskurzu,
navrhovat aktivity v uměleckém provozu, jeho reflexi a interpretaci, které se vztahují k doktorskému projektu,
samostatně vyhledávat vazby a motivy propojující doktorský projekt s teoretickým kontextem vědních oborů a s výsledky jejich výzkumných aktivit |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
s využitím teoretických poznatků oboru plánují, podporují a řídí získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí pro úspěšné dokončení doktorského projektu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kolokvium, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|