|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGI / PHSVU
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGI
/
PHSVU
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Současnost vizuálního umění
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Současnost vizuálního umění-teorie a praxe
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
12
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
2 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 20
|
0 / 10
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KDE/PHSVU
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je určen pro studenty doktorského studijního programu.
Současná tvář vizuálního umění je velmi bohatá a tím i daleko méně přehledná, než jeho historické směry a styly. V jejím popisu také panuje terminologická nejasnost, vyplývající z nezřetelnosti hranic a vztahů mezi modernou a postmodernou. Předmět se bude zabývat různými formami umění, které se skrývají za pojmy jako feministické umění, queer umění, globální umění, postkoloniální umění, digitální umění, internetové umění, umělá inteligence, interaktivní umění a další. Řeč bude také o úloze kurátorů, muzeí a trhu s uměním.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky pro udělení zápočtu:
- zpracování seminární práce na zadané nebo předem konzultované téma, případné přednesení ve formě referátu v termínech stanovených vyučujícím
- aktivní zapojení v diskuzích, vycházejících z jednotlivých témat
Požadavky pro absolvování zkoušky:
- zkouška v rozsahu znalostí probírané látky a studijní literatury.
|
Obsah
|
1. Sémiotický a strukturní přístup k teoriím a praxi vizuálního umění.
2. Současné teorie vizuální tvorby - přehled. Strukturní souvislosti uvedených teorií.
3. Analýza uměleckých směrů moderny.
4. Teoretické vymezení postmoderny a jeho vliv na soudobou uměleckou tvorbu.
5. Významná díla a trendy postmodernistické vizuální tvorby. Umělecký proces jako námět tvorby.
6. Sémiotické prostředky a trendy vizuálního umění.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kulka,T., Ciporanov, D.. Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Č. Kostelec, 2010.
-
Základní:
Kesner, Ladislav. Vizuální teorie. Jinočany, 2005.
-
Doporučená:
Heidegger, Martin. Básnicky bydlí člověk. 1. vyd. Praha : ISE, 1993. ISBN 80-85241-40-4.
-
Doporučená:
FRANCASTEL, P. Figura a místo: vizuální řád v italském malířství 15. století. Praha: Odeon, 1984.
-
Doporučená:
Filipová, Marta,; Rampley, Matthew. Možnosti vizuálních studií : obrazy, texty, interpretace. 1. vyd. Brno : Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, 2007. ISBN 978-80-87029-26-8.
-
Doporučená:
Petříček, Miroslav. Myšlení obrazem : průvodce současným filosofickým myšlením pro středně nepokročilé. Vyd. 1. Praha : Herrmann & synové, 2009. ISBN 978-80-87054-18-5.
-
Doporučená:
Kandinskij, Vasilij Vasiĺjevič. O duchovnosti v umění. 1. vyd. Praha : Triáda, 1998. ISBN 80-86138-06-2.
-
Doporučená:
Davies, Stephen. Philosophical perspectives on art. New York, 2010. ISBN 978-0-19-920.
-
Doporučená:
Gablik, Suzi. Selhala moderna?. 1. vyd. Olomouc : Votobia, 1995. ISBN 80-85885-20-4.
-
Doporučená:
Bürger, Peter. Teorie avantgardy : stárnutí moderny : stati o výtvarném umění. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-87108-59-8.
-
Doporučená:
Foucault, Michel. Toto nie je fajka. [1. vyd.]. Bratislava : Archa, 1994.
-
Doporučená:
Tomáš Kulka. Umění a jeho hodnoty, Logika umělecké kritiky. Praha: Argo, 2019. ISBN 9788025727362.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vybavit si základní pojmy obecných i oborových dějin umění,
zopakovat základní jazykové, či expresvně mimetické, interpretační postupy,
zformulovat a zapsat své myšlenky v uceleném jazykovém útvaru,
samostatně vyhledávat teoretické podpůrné zdroje
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
interpretovat s pomocí odborných pojmů reprodukované, či jinak prezentované příklady uměleckých děl, nebo vizuálně obrazných vyjádření,
analyzovat kotext a kontext uměleckého díla a uměleckého provozu,
uvědomit si hodnoty formující vlastní názory v oblasti umělecko-estetických soudů,
artikulovaně, kultivovaně a argumentovaně tyto soudy předložit partnerům v diskusi,
reflektovat odlišné názory, kriticky je zvažovat a konfrontovat s vlastními stanovisky,
hledat ověřené, systematické a v odborné komunitě respektované zdroje poznání a využívat je k obohacení osobního i profesního kompetenčního portfolia |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Posluchač získává aktualizovaný přehled o současném stavu teorie a kritiky výtvarného umění
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
lépe rozumí, reflektuje a popisuje vazby své vlastní tvorby v kontextu současně uplatňovaných vizuálních teorií |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|