|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGI / MGNI4
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGI
/
MGNI4
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ilustrace pro děti a narat. ilustrace 4
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Ilustrace pro děti a narativní ilustrace 4
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
11
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
10
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KDE/MGNI4
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je naučit studenta ilustraci pro děti a narativní ilustraci pro různé věkové skupiny v souladu s individuální volbou budoucího profesního zaměření studenta. Prostřednictvím individuálního přístupu ke studentovi vybavit studenta dle jeho zaměření kompetencemi pro tvorbu ilustrace pro děti a narativní ilustrace.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na absolvování zkoušky:
- pravidelná docházka na výuku,
- průběžná tvorba, korektury a konzultace KP,
- průběžné vypracování, konzultace a odevzdání všech zadaných seminárních úkolů v požadované kvalitě a v termínech stanovených vyučujícím,
- předložení KP vč. všech požadovaných náležitostí,
- prezentace.
|
Obsah
|
1. Seznámení s průběhem semestru, zadání tématu klauzurní práce (KP), zadání prvního úkolu v kategorii komiksu, který bude vznikat nejprve v textové podobě v předmětu Scénáristika a dramaturgie.
2. Přednáška o ilustraci pro nejmenší děti. Zadání ilustrací k říkankám (výstupem bude k realizaci dotažená kniha s vyřešenými ilustracemi, typografií i vazbou).
3. - 4. Práce na literárním scénáři komiksu a korektury ilustrace říkanek.
5. - 6. Odevzdání prvního úkolu a zadání tvorby komiksu podle hotového literárního scénáře.
7. - 8. Korektury rozpracovaného komiksu.
9. Odevzdání komiksu a přednáška o autorech a ilustrátorech pohádek. Zadání ilustrací ke klasicky vyprávěným pohádkám (výstupem je cyklus ilustrací bez aplikace do knihy).
10. - 11. Korektury ilustrací k pohádkám.
12. Odevzdání předešlého úkolu a společné vyhodnocení.
13. Předložení KP a diskuze o úkolu klauzurním (KP), kterým bude výtvarné řešení komiksu, jehož literární scénář byl vytvořen v hodinách scénáristiky.
V tomto semestru studenti rozšiřují svoji schopnost zachytit lidskou postavu v celé škále pohybů a z různých pohledů. Pohybové studie realizují ve veřejných prostorech města i školy. Získaný materiál následně využijí v řadě semestrálních projektů.
V rámci semestrální výuky studenti pracují jednak na projektech kratších komiksů, které rozpracují v hodinách Scénáristiky a dramaturgie, a dále na zadáních ilustrací k poezii pro děti a ke klasickým pohádkám. Komiksy vznikají v interakci studenta, pedagoga scénáristiky a vedoucího ateliéru komiksu. Studenti postupně vnikají do komiksového žánru a učí se nacházet vzájemné proporce mezi textovou a výtvarnou složkou. Každý ilustrační projekt je uveden příslušnou přednáškou, která studenty seznamuje s příklady řešení jednotlivých typů úkolů a významnými ilustrátory daného žánru.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bohatcová, Mirjam. Česká kniha v proměnách staletí. 1. vyd. Praha : Panorama, 1990. ISBN 80-7038-131-0.
-
Doporučená:
Brunetti, I. Anthology of Graphic Fiction, Cartoons, and True Stories.
-
Doporučená:
Holešovský F., Stehlíková B. Čeští ilustrátoři v současné knize pro děti a mládež. Praha, 1989.
-
Doporučená:
Holešovský, František. Glosy k vývoji české ilustrace pro děti. Praha : Albatros, 1982.
-
Doporučená:
Gravett, Paul. Graphic Novels, Everything you need to knot.
-
Doporučená:
Maděričová, Markéta. Komiks z hlediska výtvarného umění. Plzeň : Západočeská univerzita. Ústav umění a designu, 2005.
-
Doporučená:
True stories. 2006.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
130
|
Projekt individuální [40]
|
60
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
45
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Celkem
|
285
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
o širokém spektru základních způsobů zachycení lidské postavy z různých pohledů a v rozmanité škále pohybů,
o o výtvarném tvarosloví komixového žánru a kompozičních vztazích obrazového materiálu, obrazu a písma,
o historických i současných stylových kánonech,
o tvůrčích postupech při hledání proporcí textové a výtvarné složky komiksu,
navrhování komixových scénářů s ohledem na propojení funkce komixu a estetického ztvárnění,
o způsobech komunikace se zadavatelem (cílovou skupinou) za účelem zjištění jeho požadavků,
o způsobech kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu,
o možnostech plnohodnotného zapojení do produkčního týmu řešícího komplexní úkoly,
o způsobech zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům produkčního týmu,
o vhodných formách prezentace a propagace komiksového projektu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
dokáže zachytit lidskou postavu z různých pohledů a v rozmanité škále pohybů,
ve spolupráci s pedagogem scénáristiky a vedoucím ateliéru komiksu vytvoří jednoduchý komiks,
reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech,
reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů,
s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství,
je schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response,
zvolí odpovídající technologii pro výrobu finálního díla,
svůj návrh a výběr předloží zadavateli a zdůvodní jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky,
kriticky posuzuje vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci,
je schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response,
plnohodnotně se zapojuje do činnosti produkčního týmu řešícího komplexní úkoly,
zdůvodní a obhájí svůj výběr před dalšími členy produkčního týmu,
je schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response,
vybere nejvhodnější variantu finální podoby komiksového projektu a vytvoří k ní portfolio,
vybírá vhodné formy prezentace a propagace komiksového projektu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
o širokém spektru zachycení složitých biomorfních těles z různých pohledů a v rozmanité škále pohybů,
o výtvarném tvarosloví komixového žánru a kompozičních vztazích obrazového materiálu, obrazu a písma, popřípadě dalších expresivních výrazových prostředků,
o historických i současných stylových kánonech,
princiů uplatnitelných při tvůrčích postupech hledání proporcí textové a výtvarné složky komiksu,
navrhování složitách lineárních i nelineárních komixových scénářů s ohledem na propojení funkce komixu a estetického ztvárnění,
o způsobech komunikace se zadavatelem (cílovou skupinou) za účelem zjištění jeho požadavků a predikce viability uměleckého projektu,
o způsobech kritické reflexe vlastní práce v oborovém kontextu,
o způsobech řízení produkčního týmu řešícího komplexní úkoly,
využitelné při zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti dalším členům produkčního týmu,
o vhodných formách prezentace a propagace komiksového projektu v reálném i virtuálním expozičním prostředí,
o navrhování inovací v oblasti technologie a funkčnosti komiksových projektů v klasických i digitálních médiích,
o možnostech a limitech zapojení do mezioborové spolupráce nad komiksovými projekty,
o aktuálních vývojových trendech uměleckého žánru |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
dokáže zachytit složité imaginární i reálné objekty z různých pohledů a v rozmanité škále pohybů,
bravurně zvládá transpozici 3D světa do 2D výrazových prostředků,
samostatně vytvoří autorský komiks se složitějším lineárním i nelineárním narativem,
při volbě tématu (námětu) zvažuje profesní, etické, ekologické a obecné hodnotové aspekty,
volí vhodné vizuálně metaforické ztvárnění s ohledem ke sdělovanému obsahu a cílové skupině,
reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech,
reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů,
s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství a širší veřejnosti,
je schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response,
zvolí odpovídající technologii pro výrobu finálního díla,
svůj návrh a výběr předloží zadavateli a zdůvodní jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky,
kriticky posuzuje vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci,
plnohodnotně se zapojuje do činnosti produkčního týmu řešícího komplexní úkoly,
zdůvodní a obhájí svůj výběr před dalšími členy produkčního týmu,
vybere nejvhodnější variantu finální podoby komiksového projektu a vytvoří k ní portfolio,
vybírá vhodné formy prezentace a propagace komiksového projektu ve viruálním i reálném expozičním prostředí |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|