|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGI / KTTPI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGI
/
KTTPI
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Tvorba písma
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
10 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KDE/KTTPI
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenta základními znalostmi souvisejícími se vznikem, vývojem a konstrukčními prvky písmového znaku. Naučit studenta prakticky integrovat získané znalosti a zkušenosti do vlastního výtvarného projektu., který koncipuje ve spolupráci s vedoucím speciálního ateliéru.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na udělení zápočtu:
- úspěšné, pečlivé a včasné vypracování a odevzdání výtvarných semestrálních prací
- Pravidelná aktivní účast - min. 80%
- aktivní zapojení do diskuze
- vypracování a odevzdání zadaného projektu.
|
Obsah
|
1. Výtvarná práce s textem, struktura, charakter a používání písma. 2. Proměna výtvarného začlenění textu v návaznosti na stylové proměny a vývoj technologií. 3. Práce s rukopisem, klasifikace tiskových písem. 4. Kombinace písem, vhodné a nevhodné. 5. Sazba, sazební obrazec, periodické a neperiodické tiskoviny - kniha, časopis. 6. Typoměrný systém. 7. Významné osobnosti světové a české písmové tvorby. 8. - 10. Návaznost - individuální projekt, realizovaný ve formě plakátu. 11. - 13. Společný projekt - poster, formát A3.
Projekt pak student realizuje v technologii vybrané v součinnosti s vedoucím ateliéru. Výběr technologie se samozřejmě orientuje na obsahu sdělení a výtvarném záměru vyznění projektu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Štorm, František. Eseje o typografii. Společnost pro Revolver revue, 2008. ISBN 978-80-87037-15-7.
-
Doporučená:
Wozencroft, Jon. Brody : the graphic language of Neville Brody. New York : Universe, 1988. ISBN 0-7893-0653-0.
-
Doporučená:
Blažej, Bohuslav. Grafická úprava tiskovin : Učebnice pro 4. roč. střední prům. školy grafické, stud. obor polygrafie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23201-9.
-
Doporučená:
Samara, Timothy. Grafický design : základní pravidla a způsoby jejich porušování. V Praze : Slovart, 2008. ISBN 978-80-7391-030-3.
-
Doporučená:
Muzika, František. Krásné písmo ve vývoji latinky. 1. díl. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1958.
-
Doporučená:
Muzika, František. Krásné písmo ve vývoji latinky. 2. díl. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1958.
-
Doporučená:
Frutiger, Adrian. Nachdenken über Zeichen und Schrift / Adrian Frutiger. Bern : Haupt, 2005. ISBN 3-258-06811-9.
-
Doporučená:
Menhart, Oldřich. Nauka o písmu. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
-
Doporučená:
Uebele, Andreas. Orientierungssysteme und Signaletik : Ein Planungshandbuch für Architekten, Produktgestalter und Kommunikationsdesigner. Mainz : Hermann Schmidt, 2006. ISBN 3-87439-674-6.
-
Doporučená:
Lozan, Petr; Smékal, Jan,; Třešňák, Kamil. PDF pro tisk. 1. vyd. Praha : Grafie CZ, 2007. ISBN 978-80-239-9672-2.
-
Doporučená:
Gerstner, Karl. Programme entwerfen : [fünf Essays und eine Einführung]. 3. Aufl. Baden : Lars Müller Publishers, 2007. ISBN 978-3-03778-092-3.
-
Doporučená:
Engelmann, Bernt; Jehl, Iska; Sedlatschek, Hubert. SchriftWerk : Handbuch zur Gestaltung mit Typografie und Layout. 1. Aufl. Donauwörth : Auer, 2005. ISBN 3-403-04316-9.
-
Doporučená:
Hollis, Richard. Swiss graphic design : the origins and growth of an international style, 1920-1965. London : Laurence King, 2006. ISBN 9781856694759.
-
Doporučená:
Beran, Vladimír. Typografický manuál : aktualizovaný. 2., opr. vyd. Praha : Kafka design, 2000.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
35
|
Celkem
|
84
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického,
specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín,
znát základní způsoby využití písma a jejich forem,
reprodukovat základní znalost písmových znaků, jejich součástí a využití, |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vhodným způsobem přistupovat a realizovat svůj vizuální projev včetně jeho textové části,
projevit vlastní kreativitu ve vztahu k obecným zadáním a vůli hledat různá výtvarná řešení, alterovat je a konstruktivně hodnotit,
pracovat samostatně i v týmu a aktivně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího, dodržovat stanovené termíny,
vést konstruktivní dialog a vyvádět z něj faktické závěry, |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
kresebných principů a konstrukčních prvků písmového znaků,
historických souvislostí vývoje písmové tvorby a Klasifikace typografických latinkových písem a aplikace této klasifikace,
významných českých a zahraničních tvůrců písma, |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
charakterizovat jednotlivá historická období, jmenovat klíčové osobnosti písmové tvorby,
osvojit si klasifikaci konstruovaných písem, při tvorbě užívat konstrukční prvky písmových znaků,
aplikovat základní typografická pravidla, kombinace písem, typometrický systém, korekturní znaménka, volit a zpracovat výtvarné znaky do významově vázaného projektu,
ovládat problematiku sazby, pracovat se sazebním obrazcem v rámci zrcadla, |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová konzultace, |
Individuální konzultace, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|