|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGE / VMEGS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGE
/
VMEGS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Výchova k myšlení v glob. souvislostech
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
17 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Hlavním cílem předmětu je obrátit pozornost studentů na globální problémy lidstva a globalizaci, vést je k jejich sledování, k zamýšlení se nad těmito problémy a nad možnostmi přispění k jejich řešení v obecné i osobní rovině.
|
Požadavky na studenta
|
Prokázání znalostí z přednášených okruhů prostřednictvím testu (alespoň 70% úspěšnost - hodnocení dobře).
|
Obsah
|
Definice globalizace, základní pojmy. Vznik procesu globalizace a jeho hlavní aktéři. Analýza vybraných globálních problémů na modelových příkladech (např. dynamika demografického růstu a udržitelnost, lidská sídla a udržitelný rozvoj, nemoci, zdraví a globalizační trendy v dnešní společnosti, ohrožení rozmanitosti života na Zemi).
Index lidského rozvoje, lidská práva, kulturní odlišnosti. Lidská sídla a udržitelný rozvoj.
Globální nemoci - HIV/AIDS.
Celosvětové migrace v souvislosti v ČR.
Klimatické změny - příčiny, stav a prognózy vývoje globálního problému. Medializace a politické aspekty problému. Interpretace tématu ve škole. Interdisciplinární souvislosti tématu.
Definice pojmu "udržitelný rozvoj". Vznik, vývoj a kritické hodnocení koncepce udržitelného rozvoje. Základní principy udržitelného rozvoje. Indikátory udržitelného rozvoje. Přístupy k výchově k udržitelnému rozvoji.
Ekonomická globalizace - ekonomický vývoj přelomu 20. a 21. století a jeho úzká vazba na globalizaci; role nadnárodních korporací a zahraničních investic v tomto vývoji; mezinárodní produkční síť; role státu na pozadí ekonomické globalizace aj.
Novodobé změny ve společnosti a ve světové ekonomice, rychlost pokroku v technologiích a komunikaci (vývoj technologií a inovací jako základní determinanty globalizačních procesů; technologie a ekonomická transformace; technologie virtuálně zmenšující čas a prostor; technologické změny produkce; geografie inovací aj.).
Úloha vědy v udržitelném rozvoji, podpora vzdělávání, výchova k udr- žitelnému rozvoji.
Úloha mezinárodních organizací v globálním světě.
Evropa a svět, význam Evropské unie (vývoj evropské integrace, geografický potenciál Evropské unie a jeho využití).
Česká republika a globalizace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Alena Matušková, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PaedDr. Jaroslav Dokoupil, Ph.D. (100%),
Mgr. Martin Kebza (100%),
Mgr. David Klika ,
Doc. RNDr. Jan Kopp, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Alena Matušková, CSc. (100%),
RNDr. Jiří Preis, Ph.D. (100%),
RNDr. David Vogt, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Mezřický, Václav. Globalizace/. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-748-5.
-
Základní:
Baar, V., Houdková, Z. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Praha, 2010. ISBN 978-80-86034-83-.
-
Doporučená:
Barnett, Tony; Whiteside, Alan. AIDS in the twenty-first century : disease and globalization. Houndmills : Palgrave Macmillan, 2002. ISBN 1-4039-0005-1.
-
Doporučená:
Capra, F. Bod obratu, Věda, společnost a nová kultura.. Praha: DharmaGaia a Maťa, 2002. ISBN 80-85905-42-6.
-
Doporučená:
Beck, Ulrich. Co je to globalizace? : omyly a odpovědi. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2007. ISBN 978-80-7325-123-9.
-
Doporučená:
Moldan, Bedřich. Ekologická dimenze udržitelného rozvoje. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0246-6.
-
Doporučená:
Evropská unie od A do Z : příručka evropské integrace ; z něm. orig. přel. Alois Mikeštík a Marie Bednaříková. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-413-6.
-
Doporučená:
Antošová, N. Globální problémy lidstva. Ostrava: VŠB, 2006. ISBN 80-248-1048-4.
-
Doporučená:
Barros, Vicente. Globální změna klimatu. Praha : Mladá fronta, 2006. ISBN 80-204-1356-1.
-
Doporučená:
Gordon, Anita; Suzuki, David. Jde o přežití. 1. vyd. Beroun : Baroko & Fox, 1994. ISBN 80-85642-10-7.
-
Doporučená:
Fukuyama, Francis. Konec dějin a poslední člověk. Praha : Rybka Publishers, 2002. ISBN 80-86182-27-4.
-
Doporučená:
Tomeš, Jiří; Festa, David; Novotný, Josef. Konflikt světů a svět konfliktů : střety idejí a zájmů v současném světě. Praha : P3K, 2007. ISBN 978-80-903587-6-8.
-
Doporučená:
Fromm, Erich. Mít, nebo být?. Vyd. tohoto překladu 1. Praha : Aurora, 2001. ISBN 80-7299-036-5.
-
Doporučená:
Toffler, Alvin; Toffler, Heidi. Nová civilizace : třetí vlna a její důsledky. Praha : Nakladatelství Dokořán, 2001. ISBN 80-86569-00-4.
-
Doporučená:
Nováček, P. Ohrožená planeta na prahu 21. století. Olomouc, UP, 1998. ISBN 80-901890-859-3.
-
Doporučená:
Cabada, L., Šanc, D. Panregiony ve 21. století. Plzeň, 2011. ISBN 978-80-7380-357-5.
-
Doporučená:
Meadows, Donella H.; Meadows, Dennis L.; Randers, Jörgen. Překročení mezí : konfrontace globálního kolapsu s představou trvale udržitelné budoucnosti. 1. vyd. Praha : Argo, 1995. ISBN 80-85794-83-7.
-
Doporučená:
Moldan, Bedřich. Příroda a civilizace : Životní prostředí a rozvoj lidské civilizace. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1997. ISBN 80-04-26434-4.
-
Doporučená:
Lomborg, Bj?rn. Skeptický ekolog : jaký je skutečný stav světa?. Praha : Dokořán, 2006. ISBN 80-7363-059-1.
-
Doporučená:
Huntington, Samuel P. Střet civilizací : boj kultur a proměna světového řádu. Praha : Rybka Publishers, 2001. ISBN 80-86182-49-5.
-
Doporučená:
Šíbl, Drahoš; Šaková, Beáta. Svetová ekonomika : internacionalizácia, integrácia, globalizácia, interdependencia. Bratislava : Sprint, 2004. ISBN 80-88848-60-1.
-
Doporučená:
Cihelková, Eva. Světová ekonomika : nové jevy a perspektivy. Praha : C.H. Beck, 2001. ISBN 80-7179-311-6.
-
Doporučená:
Jonáš, Jiří. Světová ekonomika na přelomu tisíciletí. Praha : Management Press, 2000. ISBN 80-7261-016-3.
-
Doporučená:
Vallin, Jacques; Rychtaříková, Jitka. Světové obyvatelstvo. Praha : Academia, 1992. ISBN 80-200-0437-8.
-
Doporučená:
Fromm, Erich. Umění být. 1. vyd. Praha : Naše vojsko, 1994. ISBN 80-206-0225-9.
-
Doporučená:
Kočárek, E. Vědy o Zemi a medicína. Praha : Karolinum., 2004.
-
Doporučená:
Porritt, Jonathon. Zachraňme Zemi. Praha : Brázda, 1992. ISBN 80-209-0217-1.
-
Doporučená:
Jeníček, Vladimír; Foltýn, Jaroslav. Životní prostředí a trvale udržitelný rozvoj v soustavě globálních problémů. Praha : Vysoká škola ekonomická-Fakulta mezinárodních vztahů, 1996. ISBN 80-85368-94-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Celkem
|
53
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Žádné |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
žádné specifické |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
žádné |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
kriticky posoudit pozitivní a negativní stránky globalizace, její perspektivy |
pochopit, dokázat vysvětlit a v kontextu aplikovat pojmy globalizace, globální problémy lidstva, globalizace v obchodě, v ekonomice, v kultuře atd., lokální a regionální problémy ve vztahu k globálním problémům |
zařadit časově vznik procesu globalizace a pojmenovat jeho hlavní aktéry |
zvažovat a kriticky posuzovat informační zdroje, týkající se globálních problémů, se snahou ověřovat jejich věrohodnost a pravdivost |
pojmenovat, posoudit a zvážit možné dopady globálních problémů, týkajících se bezprostředně člověka i jako jednotlivé lidské bytosti (problém šíření nemocí a drog, problém chudoby, problematika terorismu, problémy ilegální migrace lidí ap.) na společnost (v globálním a regionálním pohledu) i na jednotlivce |
hledat, identifikovat a chápat globální změny a problémy v životním prostředí, snažit se pochopit a svojí možnou mírou přispět k jejich neprohlubování, zvažovat možné strategie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
provést geografickou charakteristiku regionu |
zhodnotit potenciál a předpoklady vývoje regionu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
zhodnotit postavení administrativních regionů ve státě |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Písemná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|