|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGE / PMR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGE
/
PMR
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Plánování měst a regionů
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
28 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s teoriemi, metodami a postupy prostorového plánování, resp. územního a strategického plánování měst a regionů.
|
Požadavky na studenta
|
Studenti a studentky jsou hodnoceni na základě zpracování semestrální práce/ projektu a složení ústní zkoušky. Požadavky zpracování seminární práce a témata ústní zkoušky uvádí Courseware.
|
Obsah
|
Plánovací teorie. Pojem plánování a jeho společenské postavení, vývoj názorů na plánování měst a regionů ve 20. a 21. století. Územní plánování versus rozvojové (strategické) plánování. Základní plánovací modely (integrované rozvojové plánování versus plánovací inkrementalismus), plánovací kultura a systém prostorového plánování v České republice a ve vybraných zemích Evropské unie. Participativní plánování. Etika prostorového plánování.
Plánovací metody a postupy. Analytické metody (měření, indikátory, analýza dopadů), prognostické metody (plánování v podmínkách rizika, prognózy a prognózování, delfská metoda, tvorba scénářů, plánovací hry), hodnotící metody (preferenční matice, strom významnosti, analýza nákladů a užitků, analýzy rizik, SWOT analýza atd.), kreativní metody (brainstorming, mind mapping), komunikační, moderační a mediační metody a techniky, monitoring, evaluace a evaluační metody.
Plánovací metody a postupy v praxi. Územní a strategické plánování na lokální, regionální, národní a nadnárodní (evropské úrovni).
Koncepce územního a regionálního rozvoje České republiky (v evropském kontextu).
Vybrané otázky a problémy územního a strategického plánování.
Trendy a výzvy rozvoje měst a regionů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. RNDr. Jan Kopp, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Doc. RNDr. Jiří Ježek, Ph.D. (50%),
Doc. RNDr. Jan Kopp, Ph.D. (50%),
-
Vede seminář:
Doc. RNDr. Jiří Ježek, Ph.D. (50%),
Doc. RNDr. Jan Kopp, Ph.D. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Veselý, Arnošt,; Nekola, Martin,; Drhová, Zuzana. Analýza a tvorba veřejných politik : přístupy, metody a praxe. Praha : Sociologické nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-86429-75-5.
-
Základní:
Šilhánková, V.; Koutný, J.; Čablová, M. Urbanismus a územní plánování. Pardubice, 2010. ISBN 978-80-7395-310-2.
-
Základní:
Maier, Karel. Územní plánování. 2. přeprac. vyd. Praha : Vydavatelství ČVUT, 2000. ISBN 80-01-02240-4.
-
Základní:
Kubeš, J., Perlín, R. Územní plánování pro geografy. Karolinum, Nakladatelství UK, Praha.
-
Rozšiřující:
Boarchard, K. (ed.). Grundriss der Raumordnung und Raumentwicklung. Hannover, 2011. ISBN 978-3-88838-554-4.
-
Rozšiřující:
Dietrich Fürst; Scholles, Frank. Handbuch Theorien und Methoden der Raum- und Umweltplanung / Dietrich Fürst, Frank Scholles (Hg.). 3., vollständig überarbeitete Aufl. Dortmund : Rohn, 2008. ISBN 978-3-939486-23-7.
-
Rozšiřující:
Archibugi, F. Planning Theory. From the Political Debate to the Methodological Reconstruction. Milano, 2008. ISBN 978-88-470-0695-9.
-
Doporučená:
Fainstein, S. S., Campbell, S. (ed.). Readings in Planning Theory. 3. vydání.. Singapore, 2012. ISBN 978-1-4443-3080-9.
-
Doporučená:
Hall, Peter. Urban and Regional Planning. 4 th ed. London : Routledge, 2002. ISBN 0-415-21777-6.
-
Doporučená:
Urbanismus a teorie stavby měst. Vybrané kapitoly z urbanismu
(Kuta, V.; Sedlecký, J., Endel, S.)
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
54
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v základních poznatcích z oblasti regionálního rozvoje, regionální politiky a územního plánování |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat základní metody a techniky regionálního výzkumu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
získat teoretické znalosti využitelné při tvorbě a evaluaci rozvojových strategií měst a regionů a řešení prostorově relevantních problémů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
znát a umět používat metody a postupy využitelné při tvorbě a evaluaci strategických dokumentů pro města a regiony |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|