|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGE / GPLI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGE
/
GPLI
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Globální problémy lidstva
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
32 / 40
|
17 / 18
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KGE/GPL
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s konkrétními výzvami soudobého globalizovaného světa; dávat podněty k diskusi o současných problémech a hledání odpovědí, jak se podílet na jejich řešení.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast v seminárních či panelových diskusích;
Tvořivé zpracování vybraného tématu dle zadání a její prezentace v seminárních hodinách popřípadě napsání eseje na toto téma;
Týmová spolupráce při praktických aktivitách lokální reakce na globální problematiku (např. seznámení se a praktické vyzkoušení participativního mapování).
|
Obsah
|
Civilizace na Zemi, její vývoj a charakteristika současného stavu.
Globální přístup k řešení problémů.
Rozbor problémů (příčiny a východiska): použití Ignorance Test.
Seznámení s webem Gapminder: ukázka vizualizace změn klíčových makroekonomických veličin v globálním kontextu.
Výživa, zdraví, nemoci obyvatelstva.
Vyčerpatelnost přírodních zdrojů.
Ohrožení životního prostředí na Zemi.
Princip trvale udržitelného rozvoje.
Výchova ke globální odpovědnosti: participativní mapování a společné hledání řešení globálních problémů na lokálních problémů.
Orientační témata přednášek/seminářů:
Modely vývoje - princip trvalého udržitelného rozvoje
Globální nemoci - HIV/AIDS
Biodiverzita
Globální oteplování
Problematika uprchlíků
Světový terorismus
Jaderná energie, elektrárny, palivo
Orientace v jiné kultuře
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Rossling, H.. Faktomluva. 2018. ISBN 978-80-7555-056-9.
-
Základní:
Rowntree, Lester. Globalization and diversity. Hoboken, 2017. ISBN 9780134117010.
-
Základní:
Jeníček, V., Foltýn, J. Globální problémy světa v ekonomických souvislostech. 2010. ISBN 978-80-7400-326-4.
-
Základní:
The Clash of Civilizations?
(Huntigton, Samuel)
-
Základní:
Nováček, Pavel. Udržitelný rozvoj. 2. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2795-9.
-
Základní:
Kissinger, H. Uspořádání světa. Státní zájmy, konflikty a mocenská rovnováha.. Praha, 2016. ISBN 978-80-7260-355-0.
-
Rozšiřující:
Barnett, T, Whiteside, A. AIDS in the 21st century: disease and globalization. New York, 2002.
-
Rozšiřující:
Lomborg, Bjorn. Skeptický ekolog. Praha, 2006. ISBN 80-7363-059-1.
-
Rozšiřující:
Diamond, Jared. Upheaval: Turning points for nationas in crisis. New York, 2019. ISBN 978-0-316-40913-1.
-
Doporučená:
Acemoglu, Daron; Robinson, James A. Why nations fail : the origins of power, prosperity, and poverty. 1st ed. London : Profile Books, 2013. ISBN 978-1-84668-430-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
10
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Získat základní povědomí o globálních problémech. |
Porozumět základům odborného textu v anglickém jazyce. |
Aktivně se účastnit v seminárních diskusích. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Porozumět textu a najít a interpretovat klíčové myšlenky. |
Nacházet a vyhledávat informace v relevantních zdrojích. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Znát základní klasifikaci a dělení globálních problémů, včetně vzájemných vazeb mezi nimi, a umět tyto vazby popsat a/nebo vysvětlit. |
Umět diskutovat možné přístupy a řešení na globální i lokální úrovni. |
Vědět o významných globálních a lokálních aktivitách, které mají přispívat k řešení globálních problémů. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Analyzovat aktuální globální problematiku. |
Převzít část zodpovědnosti za hledání řešení vybraných globálních problémů. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|