|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGE / GISHG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGE
/
GISHG
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
GIS v humánní geografii
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
29 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu naučit používat geografické informační systémy při humánně geografickém výzkumu, vytvářet a analyzovat tématické mapy, hodnotit rozmístění objektů či jevů na základě jednoduchých geostatistických metod, analyzovat horizontální strukturu na základě mapy využití ploch, při krajinných a socioekonomických analýzách aplikovat vytvořený digitální model reliéfu, metody překrývání a metody mapové algebry, provádět klasifikaci regionů na základě hodnocení atributů a vytvářet typologii regionů, analyzovat dopravní sítě a tvořit mapu dopravní dostupnosti.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění testu dovedností práce se zvoleným geografickým informačním systémem na 75 % (možnost opakovat test dvakrát), úspěšné zpracování týmového projektu na zvolené téma formou story mapy, splňující dané formální a obsahové náležitosti (využívající vybrané metody probrané v rámci kurzu). Projekt lze odevzdat dvakrát.
|
Obsah
|
Geografický výzkum a GIS.
Jak získat geodata z primárních zdrojů
Sekundární zdroje geoinformací. Využití map na internetu.
Tvorba tématických map.
Mapa využití země.
Hodnocení rozmístění bodů.
ArcGIS Online a jeho využití.
Tvorba povrchu (kontinuálního pole).
Analýzy na podkladě digitálního modelu terénu.
Vytváření povrchů pomocí dalších metod - vážené inverzní vzdálenosti, Voronoi diagramy.
Analýzy pomocí prostorového překrývání.
Analýzy pomocí mapové algebry.
Regionalizace s podporou GIS, klasifikace a typologie regionů.
Řešení dopravní dostupnosti a modelování dopravních sítí
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Geografické informační systémy v humánní geografii
(Novotná, Marie)
-
Základní:
Novotná, Marie; Čechurová, Monika,; Bouda, Jakub. Geografické informační systémy ve školách. Plzeň : Aleš Čeněk, 2012. ISBN 978-80-7380-385-8.
-
Základní:
Miklín, Jan; Dušek, Radek; Krtička, Luděk; Kaláb, Oto. Tvorba map: Učebnice kartografie v teorii i praxi. Ostrava, 2018. ISBN 978-80-7599-017-4.
-
Doporučená:
A Gentle Introduction to GIS
(Sutton, Tim; Dassau, Otto; Sutton Marcelle et al.)
-
Doporučená:
ArcGIS Pro tool reference
(ESRI)
-
Doporučená:
Tuček, Ján. Geografické informační systémy : pricipy a praxe. 1. vyd. Praha : Computer Press, 1998. ISBN 80-7226-091-X.
-
Doporučená:
Longley, Paul. Geographic information systems & science. 3rd ed. Hoboken : John Wiley & Sons, 2011. ISBN 978-0-470-72144-5.
-
Doporučená:
Flowerdew, Robin; Martin, David. Methods in human geography : a guide for students doing research projects. Harlow : Longman, 1997. ISBN 0-582-28973-4.
-
Doporučená:
Zeiler, Michael. Modeling Our World: The ESRI Guide to Geodatabase Design. Redlands, 1999. ISBN 1-879102-62-5.
-
Doporučená:
Monmonier, Mark. Proč mapy lžou. Vyd. 1. Praha : Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-238-6.
-
Doporučená:
Fotheringham, A. Stewart; Brunsdon, Chris; Charlton, Martin. Quantitative geography : perspectives on spatial data analysis. 1st pub. London : SAGE Publications, 2000. ISBN 0-7619-5948-3.
-
Doporučená:
Johnston, Kevin. Using ArcGIS geostatistical analyst. Redlands : ESRI, 2001. ISBN 1-58948-006-6.
-
Doporučená:
McCoy, Jill; Johnston, Kevin. Using ArcGIS spatial analyst. Redlands : ESRI, 2001. ISBN 1-58948-005-8.
-
Doporučená:
Booth, Bob. Using ArcGIS 3D analyst. Redlands : ESRI, 2000. ISBN 1-58948-004-X.
-
Doporučená:
Geletič, Jan. Úvod do ArcGIS 10. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3390-5.
-
Doporučená:
What is geoprocessing?
(ESRI)
-
Doporučená:
Booth, Bob; Mitchell, Andy. Začínáme s ArcGIS. Redlands : ESRI, 2001.
-
Doporučená:
Ruda, Aleš. Základy práce s ArcGIS 10. Vyd. 1. V Brně : Mendelova univerzita, 2012. ISBN 978-80-7375-595-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
35
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
definovat, co je to geografický informační systém |
mít základní poznatky z kartografie |
mít základní poznatky z humánní geografie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
zvládnout základní operace s geografickými informačními systémy |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
používat geografické informační systémy pro řešení různých sociogeografických problémů; |
zpracovat tématickou mapu; |
zpracovat digitální model terénu; |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vytvářet a analyzovat tématické mapy i mapy využití ploch |
hodnotit rozmístění bodů a tvorbu povrchů (kontinuálního pole) |
analyzovat digitální model terénu |
analyzovat pomocí prostorového překrývání a pomocí mapové algebry |
řešit dopravní dostupnost a modelování dopravních sítí |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Výstupní projekt, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|