|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / ZEVD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
ZEVD
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základní etapy vývoje evropské vědy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je určen studentům doktorského studia na FF a nabízí se také v angličtině. Cílem je zprostředkovat studentům přehled vývoje evropské vědy od antiky do současnosti.
|
Požadavky na studenta
|
Problémové okruhy ke zkoušce stanovuje garant předmětu při zahájení výuky. Zkouška se koná před komisí.
|
Obsah
|
Probíraná témata: Tři základní reflexe světa: mýtus, filozofie a věda. Počátky vědeckého poznání v antice. Helénistická věda.Vědecké poznatky ve středověku. Scholastika.Renesance a počátky novodobé vědy. Vznik klasické mechaniky (Newton, Descartes) a paradigma klasické vědy. Počátky evolučního učení (Lyell, Lamarck, Darwin). Vědecká revoluce na zlomu 19. a 20. stol. (teorie relativity a kvantová mechanika). Vztah vědy, techniky a průmyslu na počátku 20. stol. Vědeckotechnická revoluce (40. léta: kybernetika, teorie systémů, atomová energie). Vznik nového paradigmatu vědy. Tichá (informační) revoluce od 60. let 20. stol. Postindustriální společnost (globalizace světa a problém nerovnosti). Věda, technika a ekologická krize (kvalita života, sociální hodnocení vědy a techniky). Perspektivy civilizace (sobecký gen, sociální darwinismus, technologický determinismus). Úloha filozofie v současných diskusích o budoucnosti lidstva.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Tondl, Ladislav. Hodnocení a hodnoty : metodologické rozměry hodnocení. Vyd. 1. Praha : Filosofia, 1999. ISBN 80-7007-131-1.
-
Doporučená:
Král, Miloslav. Kam směřuje civilizace? : věda a proměna lidské skutečnosti. Praha : Filosofia, 1998. ISBN 80-7007-101-X.
-
Doporučená:
Wallerstein, Immanuel. Kam směřují sociální vědy : zpráva Gulbenkianovy komise o rekonstrukci sociálních věd ; z angl. orig. přel. Karel Müller. 1. vyd. Praha : Sociologické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85850-65-6.
-
Doporučená:
Wiener, Norbert. Kybernetika a společnost. Vyd. 1. Praha : ČSAV, 1963.
-
Doporučená:
Kratochvíl, Zdeněk. Mýtus, filosofie, věda. Díl I. a II., Filosofie mezi Homérem a Descartem. Praha : Hrnčířství a nakladatelství M. Jůza & E. Jůzová, 1993. ISBN 80-7111-007-8.
-
Doporučená:
Šmajs, Josef; Binka, Bohuslav. Ohrožená kultura : Od evoluční ontologie k ekologické politice. 2. rozšířené vyd. Praha : Hynek, 1997. ISBN 80-85906-53-8.
-
Doporučená:
Prigogine, Ilya; Stengersová, Isabelle. Řád z chaosu : nový dialog člověka s přírodou. Vyd. 1. Praha : Mladá fronta, 2001. ISBN 80-204-0910-6.
-
Doporučená:
Dawkins, Richard. Slepý hodinář : zázrak života očima evoluční biologie. Vyd. 1. V Praze ; Paseka, 2002. ISBN 80-7185-445-X.
-
Doporučená:
Dawkins, Richard. Sobecký gen. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 2003. ISBN 80-204-0730-8.
-
Doporučená:
Salomon, Jean-Jacques. Technologický úděl. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1997. ISBN 80-7007-097-8.
-
Doporučená:
Teorie všeho : Hledání nejhlubšího vysvětlení. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 1996. ISBN 80-204-0602-6.
-
Doporučená:
Tondl, Ladislav. Věda, technika a společnost : Soudobé tendence a transformace vzájemných vazeb. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1994. ISBN 80-7007-051-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
104
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti budou schopni vyložit vybraná témata a interpretovat teze jednotlivých autorů v širším kontextu vývoje evropské vědy |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
|
|
|
|