|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / UKKD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
UKKD
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Umění v kulturním kontextu
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Umění v kulturní kontextu
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
6
[HOD/SEM]
Seminář
6
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
1 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je určen pro studenty doktorského studijního programu.
Cílem předmětu je představit nejvýznamnější posuny v chápání smyslu, role a pozice umění v evropském myšlení a kultuře od renesance do počátku století 21. Předmět se soustředí na vybrané významné proměny v kulturních přístupech, uměleckých postupech či intelektuálních pojetích, které tyto posuny v chápání umění přinesly. Předmět vybrané témata představí v přednáškách a toto představení následně rozvine prostřednictvím rozboru relevantních textů.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce s obhajobou: Student je připraven podat samostatný výklad ke zvolenému tématu a v rámci obhajoby diskutovat o dané problematice. Témata seminárních prací vypisuje garant předmětu při zahájení výuky.
|
Obsah
|
Vznik konceptu výtvarných umění. Klasifikace jednotlivých umění. Rozostření hranic umění v 19. a 20. století; umění, řemesla, průmysl a média. Vznik nových uměleckých druhů v 19. a 20. století: fotografie a film. Definice umění v teoriích 20. století: expresivita, estetická zkušenost, symbolizace, odhalování pravdy. Současné pokusy o definici umění: umění a etické vztahy, interkulturně sdílená obrazivost.
1. Osobnost umělce od renesanční teorie umění po ranou avantgardu: "objevení" umělecké individuality
2. Hegelova myšlenka "konce umění" a její odraz v pozdějších koncepcích vývoje a aktuálního stavu umění
3. Reflexe povahy abstraktní malby u jejích významných představitelů (Mondrian, Malevič, Kandinsky)
4. Funkce a povaha instituce muzea výtvarného umění v úvahách autorů 20. a 21. století.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Miloš Ševčík, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Petra Hečková, Ph.D. (30%),
Doc. PhDr. Miloš Ševčík, Ph.D. (70%),
-
Vede seminář:
Mgr. Petra Hečková, Ph.D. (30%),
Doc. PhDr. Miloš Ševčík, Ph.D. (70%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Kulka,T., Ciporanov, D.. Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Č. Kostelec, 2010.
-
Základní:
Kandinskij, Vasilij Vasiĺjevič. O duchovnosti v umění. 1. vyd. Praha : Triáda, 1998. ISBN 80-86138-06-2.
-
Základní:
Danto, Arthur C. Po konci umění: Současné umění a oblast mimo dějiny. Praha : Academia, 2021. ISBN 978-80-200-3289-8.
-
Základní:
Vasari, Giorgio. Životopisy nejvýznačnějších malířů, sochařů a architektů. 1. vyd. Praha : Odeon, 1977.
-
Doporučená:
Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. Estetika. Sv. I a Sv. II. Praha : Odeon, 1966.
-
Doporučená:
Déotte, Jean-Louis. Le musée, l?origine de l?esthétique. Paris: L?Harmattan. 1985.
-
Doporučená:
Mondrian, Piet. Lidem budoucnosti. Praha : Triáda, 2002.
-
Doporučená:
Srp, Karel. Rozlomená doba 1908-1928: avantgardy ve střední Evropě. Praha: Arbor vitae ? Olomouc: Muzeum umění, 2018. ISBN 978-80-88256-08-3.
-
Doporučená:
Malevič, Kazimir Severinovič. Suprematické zrcadlo. Texty k bezpředmětnosti. Praha : Brody, 1997.
-
Doporučená:
Shiner, Larry. The invention of Art: A cultural history. Chicago : University of Chicago Press, 2001.
-
Doporučená:
Poggioli, Renato. The theory of the avant-garde. Cambridge MA: Belknap, 1968.
-
Doporučená:
Patočka, J. Umění a čas I. Praha : OIKOYMENH, 2004.
-
Doporučená:
Patočka, J. Umění a čas II. Praha: Oikoymenh, 2004.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
12
|
Projekt individuální [40]
|
28
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
80
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v základních etapách evropských kulturních dějin |
představit základní terminologii uměleckých slohů a klasifikaci uměleckých děl |
vyjmenovat hlavní osobnosti evropských dějin umění |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
zařadit konkrétní dílo do příslušného historického období a uměleckého slohu |
zhodnotit konkrétní dílo v dobovém kontextu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat dějiny porozumění tomu, co je umění od renesance do počátku 21. století |
charakterizovat jednotlivé teorie umění |
vysvětlit vztahy těchto teorií k intelektuálnímu, sociálnímu a kulturnímu kontextu sledovaného období |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat a porovnávat jednotlivé teorie umění na základě četby primární a sekundární literatury |
formulovat předpoklady a důsledky různých názorů na umění a teorií umění, které ve sledovaném období vznikly |
zhodnotit význam těchto názorů a teorií v souvislostech evropské kultury |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Samostudium, |
|
|
|
|