|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / UK3HN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
UK3HN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Umění v kulturním kontextu 3
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
15 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/UK2EN
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je představit posuny v chápání smyslu, role a pozice umění v evropském myšlení a kultuře od počátku 19. století do počátku století 21. Kurz se bude nejprve věnovat filozofickým koncepcím 19. století, které na základě klasifikace jednotlivých druhů zkoumají jejich vzájemné vztahy i vztahy umění s ostatními intelektuálními a duchovními disciplínami. Zvláštní pozornost bude v této souvislosti věnována Hegelovým úvahám o vývoji a postavení umění. Kurz se dále soustředí na teorie 19. století, které v různých kontextech vyzdvihují význam a možnosti umění. Značná pozornost bude věnována reflexím o hranicích umění, v nichž se novým způsobem otevírá téma principu umění, to se týká zejména vztahu mezi uměním a řemeslem a také uměním a technikou. Pozornost bude však věnována modernistickému hnutí, proměnám přístupu k umění v kontextu modernistických úvah a také reakci na modernistické úvahy u postmoderních myslitelů. Přednáška seznámí i s vybranými klíčovými tématy teoretických úvah 2. poloviny 20. století, kterými jsou smrt umělce, konec umění nebo konec dějin umění. Přednáška bude tematizovat i vztah mezi "vysokým" a "nízkým" umění a mezi uměním a populární kulturou. Závěrem přednáška představí i témata soudobých úvah, zejména otázku vztahu mezi autonomií umění a jeho sociální angažovaností. Integrální součástí kurzu bude i přehled teoretického a institucionálního vývoje péče o umělecké a kulturní památky od 18. století po současnost.
|
Požadavky na studenta
|
Při zkoušce student prokáže znalost odpřednášené látky a prostudovaných textů. Ústní zkouška. Samostatná prezentace v semináři. Odevzdání písemné podoby referátu.
|
Obsah
|
Obsah předmětu:
1) Systém umění v úvahách myslitelů 18. století: krásná umění a elegantní umění.
2) Krásná umění a úvahy o krásných vědách, odmítnutí konceptu krásných věd u Kanta.
3) Vznik konceptu výtvarných umění.
4) Klasifikace jednotlivých umění v 19. století; vztahy mezi jednotlivými uměními u Hegela a Schopenhauera.
5) Rozostření hranic umění v 19. a 20. století; umění, řemesla, průmysl a média.
6) Vznik nových uměleckých druhů v 19. a 20. století: fotografie a film.
7) Žánry na hranicích umění: opereta, muzikál, komedie nebo populární hudba.
8) Definice umění v teoriích 20. století: expresivita
9) Definice umění v teoriích 20. století: estetická zkušenost
10) Definice umění v teoriích 20. století: symbolizace
11) Definice umění v teoriích 20. století: odhalování pravdy
12) Současné pokusy o definici umění: umění a etické vztahy
13) Současné pokusy o definici umění: interkulturně sdílená obrazivost
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
Studenti mají k dispozici elektronickou učebnici v rámci Kompendia KFI - https://www.esf.kfi.zcu.cz/kompendium-hs_mgr/?course=kfi_uk3hn
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. Estetika. Sv. II.. Vyd. 1. Praha : Odeon, 1966.
-
Základní:
Goddman, Nelson. Jazyky umění. Nástin teorie symbolů. Praha : Karolinum, 2007.
-
Základní:
Schopenhauer, Arthur. Svět jako vůle a představa. Sv. 1. [1. vyd.]. Pelhřimov : Nová tiskárna Pelhřimov, 1997. ISBN 80-901916-4-9.
-
Základní:
Schopenhauer, Arthur. Svět jako vůle a představa. Sv. 2. 1. vyd. Pelhřimov (Nová tiskárna Pelhřimov), 1998. ISBN 80-901916-4-9.
-
Rozšiřující:
Kulka,T., Ciporanov, D.. Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Č. Kostelec, 2010.
-
Rozšiřující:
Benjamin, Walter; Ritter, Martin. Výbor z díla. I, Literárněvědné studie. Vyd. 1. Praha : OIKOYMENH, 2009. ISBN 978-80-7298-278-3.
-
Doporučená:
Croce, Benedetto. Aesthetika vědou výrazu a všeobecnou linguistikou. Praha, 1907.
-
Doporučená:
Gilbertová, K., Kuhn, E. Dějiny estetiky. Praha, 1965.
-
Doporučená:
Kelly, Michael. Encyclopedia of aesthetics. New York : Oxford University Press, 1998. ISBN 0-19-512645-9.
-
Doporučená:
Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. Estetika. Sv. I. Vyd. 1. Praha : Odeon, 1966.
-
Doporučená:
Perniola, Mario. Estetika 20. století. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0213-X.
-
Doporučená:
Kant, Immanuel. Kritika soudnosti. Praha : Odeon, 1975.
-
Doporučená:
Lessing, G. E. Láokoón neboli o hranicích malířství a poezie. In: L., G. E., Hamburská dramaturgie, Láokoón, stati. Praha : Odeon, 1980.
-
Doporučená:
Foster, H. Modern Art Culture. A Reader, London: Routledge, 2009. ISBN 0-415-23151-5.
-
Doporučená:
Merleau-Ponty, M. Oko a duch a jiné eseje. Praha, 1971.
-
Doporučená:
Kristeller, P. O. The System of Modern Art. A study in the History of Aesthetics. Journal of the History of Ideas. 1952.
-
Doporučená:
Harris, J. Three Treatises: The First Concerning Art, the Second Concerning Music, Painting and Poetry, the Third Concerning Happiness. London: I Novrse & P. Vaillant, 1766.
-
Doporučená:
Patočka, J. Umění a čas I. Praha : OIKOYMENH, 2004.
-
Doporučená:
Patočka, J. Umění a čas II. Praha: Oikoymenh, 2004.
-
Doporučená:
Foster, Hal. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
-
Doporučená:
Benjamin, Walter; Ritter, Martin. Výbor z díla. II, Teoretické pasáže. Vyd. 1. Praha : OIKOYMENH, 2011. ISBN 978-80-7298-456-5.
-
Doporučená:
Tatarkiewicz, W. "What Is the Art? The Problem of Definition Today". British Journal of Aesthetics. 1971.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
44
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v základních etapách evropských kulturních dějin |
představit základní terminologii uměleckých slohů a klasifikaci uměleckých děl |
vyjmenovat hlavní osobnosti evropských dějin umění |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
zařadit konkrétní dílo do příslušného historického období a uměleckého slohu |
zhodnotit konkrétní dílo v dobovém kontextu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat dějiny porozumění tomu, co je umění od 18. do 21. století |
charakterizovat jednotlivé teorie umění |
vysvětlit vztahy těchto teorií k intelektuálnímu, sociálnímu a kulturnímu kontextu sledovaného období |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat a porovnávat jednotlivé teorie umění na základě četby primární a sekundární literatury |
formulovat předpoklady a důsledky různých názorů na umění a teorií umění, které ve sledovaném období vznikly |
zhodnotit význam těchto názorů a teorií v souvislostech evropské kultury |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|