|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / TVFN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
TVFN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Teorie vědomí
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
5 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/STV
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KFI/FMFN a KFI/KVFN a KIV/ZNI
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s dynamicky se rozvíjejícím výzkumem vědomí. Zvláštní pozornost bude věnována jak specificky filozofickým tématům, tak i tématům ryze empirickým. Kurz předpokládá, že studenti budou seznámeni s konceptuálním aparátem filozofie mysli a vítána je základní znalost v oborech kognitivní vědy. Kurz je zaměřen jak na standardní přístupy tohoto interdisciplinárního výzkumu, tak na aktuální debaty, jak výsledky výzkumu interpretovat. Jsou vysvětleny konkrétní metody, teorie a koncepty používané ve výzkumu vědomí. Část kurzu proběhne formou samostatné řízené práce studentů. Samostudium bude věnováno průběžnému podrobnému čtení povinné studijní literatury v plném rozsahu.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet:
Účast ve výuce (aktivní účast na seminářích)
Ústní prezentace (analýza vybraných pasáží seminárních textů)
Seminární práce (zpracování seminární práce na téma z teorií vědomí v délce 5 standardních normostran, včetně dodržení dalších formálních požadavků)
Zkouška:
písemná a ústní zkouška (úspěšné absolvování zkoušky s odpovídající znalostí diskutovaných témat)
|
Obsah
|
1) Metodologické otázky a postavení filosofie v interdisciplinárním výzkumu vědomí
2) Pojem subjektivity, fenomenální a přístupové vědomí, těžké a lehké problémy
3) Problém definice kválií, argument z poznání, argument inverzního spektra
4) Epistemické a ontologické překážky vysvětlení vědomí
5) Metody introspekce
6) Reprezentační teorie vědomí, senzomotorické teorie vědomí
7) Vědomí bytosti a stavové vědomí, teorie vyššího řádu
8) Těžký problém nevědomí
9) Neurobiologické teorie vědomí, neurální koreláty vědomí, teorie rekurentního zpracování
10) Kognitivní teorie globálního pracovního prostoru, teorie reprezentace středního řádu, teorie dynamického jádra
11) Teorie mikrovědomí, teorie thalamokortikální vazby
12) Informačně-integrační teorie vědomí
13) Závěrečné poznámky
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Blackmore, S. Consciousness. London, Hodder & Stoughton, 2003.
-
Základní:
Revonsuo, A. Consciousness. The Science of Subjectivity. Sussex, Psychology Press, 2010.
-
Základní:
Marvan, T., Polák, M. Vědomí a jeho teorie. Praha, Pavel Mervart, 2015.
-
Doporučená:
Gáliková, S. (ed.). Antológia filozofie mysle. Bratislava, Kalligram, 2003.
-
Doporučená:
Dehaene, S. Consciousness and the Brain: Deciphering How the Brain Codes Our Thoughts. New York, Penguin Books, 2014.
-
Doporučená:
Dennett, D. Consciousness Explained. New York, Pinguin Books, 1991.
-
Doporučená:
Block, N. Flanagan, O., and Güzeldere, G. (eds.). The Nature of Consciousness: Philosophical Debates. Cambridge, Mass., MIT Press, 1997.
-
Doporučená:
Koch, Ch. The Quest of Consciousness. A Neurobiological Approach. Englewood, Roberts and Company Publishers, 2004.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
49
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
45
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v oblasti filosofie mysli a v základech kognitivní vědy |
popsat základní koncepce ve filozofii mysli, kognitivní psychologii a neurovědách |
prokázat elementární znalost pojmů ve filozofii mysli, kognitivní psychologii a neurovědách |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat a interpretovat odborný text v českém i anglickém jazyce |
identifikovat problém (tezi) a rekonstruovat argumentaci obsaženou v odborném textu |
diskutovat o abstraktních koncepcích a logicky argumentovat |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit klíčové pojmy, koncepce, teorie a metodologii výzkumu vědomí |
orientovat se ve vývoji empirického a teoretického studia vědomí |
charakterizovat nejdůležitější díla hlavních představitelů výzkumu vědomí |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat texty a odborné studie v různých oblastech výzkumu vědomí |
interpretovat empirické i teoretické výsledky výzkumu vědomí a kriticky zhodnotit jejich klady a zápory |
odlišovat přínos jednotlivých metod a oborů při poznávání vědomí |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|