|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / SVSD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
SVSD
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Srovnání výzkumu přírody a společnosti
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je určen studentům doktorského studia na FF a nabízí se také v angličtině. Cílem kurzu je představit spojitosti spojitosti historického vývoje přírodovědy a humanitních věd v českých zemích - nejen s rozvojem přírodních věd ve světovém kontextu, ale s jejich kognitivními základy, s technickým pokrokem, s medicínou a vůbec se společností, včetně měnící se mentality vědecké komunity. Hlavní důraz je kladen na výzkum přírodovědecké komunity a jejích aktivit. Budou upřednostněny obory jako kosmologie, biologie, geologie, chemie, historie, ochrana přírody a krajiny, teorie a metodologie vědy. Pro výzkum interaktivních vztahů různých organizací a osobností z uvedených oborů tu bude ponechán značný prostor.
|
Požadavky na studenta
|
Problémové okruhy ke zkoušce stanovuje garant předmětu při zahájení výuky. Zkouška se koná před komisí.
|
Obsah
|
Probíraná témata: kognitivními základy vědy, význam medicíny, technický pokrok, věda a společnost, mentalita vědecké obce, přírodovědecká komunita, její sebeidentita, institucionální zakotvení, ideová orientace (posuny v paradigmatech a diskursech. Hlavní důraz je kladen na výzkum přírodovědecké komunity a jejích aktivit v českých zemích.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Nový, Luboš. Dějiny exaktních věd v českých zemích do konce 19. století. 1. vyd. Praha : Československá akademie věd, 1961.
-
Doporučená:
Wallerstein, Immanuel. Kam směřují sociální vědy : zpráva Gulbenkianovy komise o rekonstrukci sociálních věd ; z angl. orig. přel. Karel Müller. 1. vyd. Praha : Sociologické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85850-65-6.
-
Doporučená:
Mocek, R. Neugier und Nutzen. Blicke in Wissenschaftsgeschichte. Berlin, 1988.
-
Doporučená:
Neubauer, Zdeněk. Přímluvce postmoderny. 1. vyd. Praha : Hrnčířství a nakladatelství, 1994. ISBN 80-7111-012-4.
-
Doporučená:
Gellner, Ernest. Rozum a kultura : historická úloha racionality a racionalismu. 1. vyd. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. ISBN 80-85959-44-5.
-
Doporučená:
Berger, Peter Ludwig; Luckmann, Thomas. Sociální konstrukce reality : pojednání o sociologii vědění. 1. vyd. Praha : Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. ISBN 80-85959-46-1.
-
Doporučená:
Fajkus, Břetislav. Současná filosofie a metodologie vědy. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1997. ISBN 80-7007-095-1.
-
Doporučená:
Crombie, A. Styles of scientific thinking in the European tradition. Duckworth, London, 1994.
-
Doporučená:
Pstružina, Karel. Svět poznávání : k filozofickým základům kognitivní vědy. 1. vyd. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 1998. ISBN 80-7182-074-1.
-
Doporučená:
Salomon, Jean-Jacques. Technologický úděl. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1997. ISBN 80-7007-097-8.
-
Doporučená:
Tondl, Ladislav. Věda, technika a společnost : Soudobé tendence a transformace vzájemných vazeb. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1994. ISBN 80-7007-051-X.
-
Doporučená:
Vrbenský, Jaroslav. Vesmír a lidstvo. 1. vyd. Praha : Vyšehrad, 1990. ISBN 80-7021-043-5.
-
Doporučená:
Loewenstein, Bedřich. Víra v pokrok : dějiny jedné evropské ideje. Vyd. 1. Praha : OIKOYMENH, 2009. ISBN 978-80-7298-303-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
104
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti budou schopni prezentovat a srovnat vývoj výzkumu přírody a společnosti v rámci vybraných věd se zaměřením na oblast západních Čech |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
|
|
|
|