|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / STV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
STV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Současné teorie vědomí
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
3
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
UFI/STV
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Představit vybrané teorie vědomí v dějinách filozofie.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: aktivní účast na semináři, referát, seminární práce. Zkouška: ústní.
|
Obsah
|
Úvod do problematiky, problém subjektivity a fenomenality, fenomenální a přístupové vědomí (Block), jaké to je být X (Nagel), argument inverzního spektra, znalostní argument (Jackson); epistemické a ontologické překážky vysvětlení vědomí, kognitivní uzavřenost (McGinn), metoda introspekce; vědomí bytosti a stavové vědomí (Rosenthal), teorie vyššího řádu, reprezentační teorie vědomí (Crane, Tye), senzomotorické teorie vědomí; konceptuální základy teorie vědomí, těžký problém ne/vědomí; teorie globálního pracovního prostoru (Baars), teorie reprezentace středního řádu (Prinz); informačně-integrační teorie vědomí (Tononi), teorie dynamického jádra (Tononi, Edelman), neurobiologické teorie vědomí (Chalmers, Crick a Koch), teorie rekurentního zpracování (Lamme), teorie mikrovědomí (Zeki), teorie thalamokortikální vazby (Llinás); experimentální výzkum a paradigmata, binokulární rivalita, split-brain fenomén, paradigma maskování, blindsight, hledání neuronálních korelátů vědomí.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Nosek, Jiří. Mysl a tělo v analytické filosofii : úvod do teorií psychofyzického problému. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1997. ISBN 80-7007-091-9.
-
Základní:
Tye, Michael. Ten problems of consciousness : a representational theory of the phenomenal mind. Cambridge : MIT Press, 1999. ISBN 0-262-70064-6.
-
Základní:
Flanagan, Owen. Vedomie. [1. vyd.]. Bratislava : Archa, 1995. ISBN 80-7115-082-7.
-
Doporučená:
Gáliková, Silvia; Gál, Egon. Antológia filozofie mysle. 1. vyd. Bratislava : Kalligram, 2003. ISBN 80-7149-597-2.
-
Doporučená:
Dennett, Daniel C. Druhy myslí : k pochopení vědomí. Vyd. 2., upr. Praha : Academia, 2004. ISBN 80-200-1177-3.
-
Doporučená:
Picha, M. Chybějící qualia: strukturní analýza. Brno, Masarykova univerzita, 2005.
-
Doporučená:
Dennett, D. Intentional Stance. Cambridge: MIT Press, 1998.
-
Doporučená:
Searle, John R. Mysl, mozek a věda. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 1994. ISBN 80-204-0509-7.
-
Doporučená:
Kelemen, J. Strojovia a agenty. Bratislava: Archa, 1994.
-
Doporučená:
Rosenthal, David M. The nature of mind. New York : Oxford University Press, 1991. ISBN 0-19-504671-4.
-
Doporučená:
Searle, John R. The rediscovery of the mind. Cambridge MIT Press, 2002. ISBN 0-262-69154-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se na dobré úrovni v oblasti filozofie
|
popsat základní koncepce analytické filozofie mysli |
prokázat elementární znalost pojmů v oblasti filozofie mysli |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat a interpretovat odborný text v českém i anglickém jazyce
|
používat základní terminologii moderní analytické filozofie mysli a psychologie |
diskutovat o abstraktních koncepcích a logicky argumentovat |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit klíčové pojmy, koncepce, teorie a metody výzkumu vědomí
|
orientovat se ve vývoji empirického i teoretického studia vědomí |
charakterizovat nejdůležitější díla hlavních představitelů výzkumu vědomí |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat texty a odborné studie v různých oblastech výzkumu vědomí
|
interpretovat empirické i teoretické výsledky výzkumu vědomí a kriticky zhodnotit jejich klady a zápory |
odlišovat přínos jednotlivých oborů při poznávání vědomí |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|