|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / STFB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
STFB
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Strukturalismus a postmodernismus
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/STF
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnout srozumitelný přehled o filosofickém strukturalismu a postmodernismu.
Kurz je rozvrhován jednou za dva roky.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Aktivní účast na semináři (domácí příprava na četbu seminárních textů, schopnost na semináři rozebrat/vyložit/interpretovat vybranou pasáž). Seminární práce analyzující vybrané dílo z oblasti filosofického strukturalismu či postmoderní filosofie v rozsahu 5-10normostran a splňující formální náležitosti odborného textu. Práce vychází z vlastní četby primárního textu a konfrontuje ji s relevantní sekundární literaturou. Vypracování práce předchází odevzdání anotace v polovině semestru v rozsahu 2-3 normostrany obsahující osnovu práce, hlavní teze a seznam použité literatury.
Zkouška: Zkouška je kombinovaná a ověřuje znalosti základních filosofických koncepcí z oblasti filosofického strukturalismu či postmoderní filosofie a schopnost charakterizovat její základní představitele. Zkouška předpokládá domácí četbu 3 vybraných klíčových filosofických daného období.
|
Obsah
|
1. De Saussurovo pojetí řeči: jazyk a promluva.
2. De Saussurovo pojetí jazykového znaku: označující a ozančované. Arbitrárnost jazykového znaku.
3. Pražská škola a "jazyky v jazyce".
4. Mukařovského pojetí uměleckého díla jako znaku.
5. Strukturalistické pojetí mýtu u C. Léviho-Strausse, mýtémy.
6. Roland Barthes, strukturalistické a poststrukturalistické přístupy.
7. Foucaultovo pojetí epistémé, archelogie vědění.
8. Deleuze a Guattari: rovina konzistence a rovina kompozice, molekulární a molární.
9. "Stávání se" v pojetí Deleuze a Guattariho, pojetí uměleckého díla.
10. Derridův postrukturalismus: kritika logocentrismu a fonocentrismu; návzanost na de Saussurovu teorii a její kritika.
11. Derridův projekt gramatalogie.
12. Lyotardovo pojetí legitimizace vědění v moderních a postmoderních společnostech; Lyotardovo zdůraznění významu kategorie vznešena: moderní a postmoderní umění.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Saussure, Ferdinand de. Kurs obecné lingvistiky. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1568-6.
-
Základní:
Welsch, Wolfgang. Naše postmoderní moderna. 1. vyd. Praha : Zvon, 1994. ISBN 80-7113-104-0.
-
Základní:
Lyotard, Jean Francois. O postmodernismu : postmoderno vysvětlované dětem : postmoderní situace. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1993. ISBN 80-7007-047-1.
-
Základní:
Lévi-Strauss, Claude. Smutné tropy. Praha : Odeon, 1966.
-
Základní:
Mukařovský, Jan. Studie z estetiky. Praha : Odeon, 1971.
-
Základní:
Petříček, Miroslav jr. Úvod do současné filosofie : 11 improvizovaných přednášek. 2. vyd. Praha : Herrmann a synové, 1991.
-
Doporučená:
Descombes, Vincent. Stejné a jiné : čtyřicetpět [sic] let francouzské filosofie : (1933-1978). 1. vyd. Praha : ISE, 1995. ISBN 80-85241-74-9.
-
Doporučená:
Lévi-Strauss, Claude. Strukturální antropologie. Vyd. 1. Praha : Argo, 2006. ISBN 80-7203-713-7.
-
Doporučená:
Mukařovský J. Studie I,II. Brno, 2000.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
64
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
představit základní postavy a témata evropské filosofie až po 20. století |
popsat historické a kulturní evropské reálie 20. století |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat s porozuměním filosofickou terminologii evropské filosofie až po 20. století |
identifikovat problém (tezi) a reprodukovat argumentaci obsažené v zadaném textu |
využívat moderní technologie, zejména informační databáze |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
představit základní postavy a témata filosofického strukturalismu či postmoderní filosofie |
charakterizovat nejdůležitější koncepce filosofického strukturalismu či postmoderní filosofie a vysvětlit jejich souvislosti |
shrnout vybrané významné spisy filosofického strukturalismu či postmoderní filosofie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat pramenné texty filosofického strukturalismu či postmoderní filosofie |
interpretovat vybrané pasáže textů filosofického strukturalismu či postmoderní filosofie |
sledovat argumentační postupy konkrétních autorů filosofického strukturalismu či postmoderní filosofie nebo vybraných textů |
argumentovat a diskutovat o konkrétním tématu filosofického strukturalismu či postmoderní filosofie |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|