|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / PVHB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
PVHB
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Přístupy k sochařství a malířství
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Historicko-teoretické přístupy k sochařství a malířství
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/FAUD
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními texty italské renesanční teorie umění a na příkladech konkrétních malířských a sochařských uměleckých děl a artefaktů řecké a římské antiky demonstrovat, jak byla vzájemně propojena raně novověká umělecká tvorba se svou teoretickou reflexí, a jak soudobá vzdělanost (lineární perspektiva, studium antického starověku) naopak bezprostředně ovlivňovalo soudobou uměleckou praxi.
Kurz je rozvrhován jednou za dva roky.
|
Požadavky na studenta
|
Předpokladem přistoupení ke zkoušce je odevzdání seminární práce prokazující orientaci v základních textech raně novověké teorie umění, schopnost samostatně vyhledávat informace a využít je ve vlastní odborné práci zaměřené na konkrétní výtvarné umělecké dílo z období raného novověku a jeho výklad z pozice soudobé interpretace i současného stavu poznání. Při ústní zkoušce student prokáže znalost odpřednášené látky a prostudovaných textů.
Splnění zápočtu předpokládá aktivní účast na semináři. Zápočet je udělen na základě prezentace dílčích zjištění vzešlých z přípravy seminární práce formou referátu a jeho obhajoby v diskusi.
|
Obsah
|
1)-2) Raný humanismus a obrození antiky. Antická umělecká díla a epigrafické památky mezi koncem středověku a počátkem renesance. Francesco Petrarca, tradice mirabilií a Flavio Biondo
3)-4) Antičtí autoři jako zdroj informací o umění starověku. Plinius Starší. Pliniovské vzorce a modely (rozšíření umělecké signatury, umělecká soutěž). Šíření antických předloh v soudobém renesančním umění.
5)-6) Osobnost umělce (giottovská legenda, umělecké biografie a autobiografie a možnosti jejich reálného využití jako informačního zdroje - Vasari, Condivi, Cellini aj.)
7)-8) Renesanční traktát. Umělecké "technologické" příručky, jejich antické a středověké kořeny a význam pro interpretaci materiální podstaty uměleckého díla (Cennino Cennini).
9)-10) Soutěžení umění (Paragone delle arti): od rané reflexe pliniovské tradice a soutěže s antikou po anketu Benedetta Varchiho
11)-12) Teorie uměleckých žánrů: portrét, groteska, aj. Umělecké falzum.
13) Vliv italské teorie umění na záalpskou Evropu: rozšíření životopisné literatury (Joachim von Sandrart)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kroupa, Jiří. Metodologie dějin umění. 2, Metody dějin umění. 1. vyd. [Brno] : Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5315-1.
-
Základní:
Panofsky, E. Význam ve výtvarném umění. Praha : Odeon, 1981.
-
Doporučená:
Šalda, František Xaver. Boje o zítřek. Praha : Unie, 1918.
-
Doporučená:
Stark, Stanislav. Filosofie a umění. 1. vyd. Plzeň : ZČU, 1994. ISBN 80-7082-163-9.
-
Doporučená:
Pešková, Jaroslava; Schücková, Ladislava. Já, člověk. : jak dělat vědu o člověku dnes a zítra. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-04-21766-4.
-
Doporučená:
Patočka, Jan. Kacířské eseje o filosofii dějin. Vyd 1. Praha : Academia, 1990. ISBN 80-200-0263-4.
-
Doporučená:
Budil, Ivo T. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. 2. vyd. Praha : Triton, 1995. ISBN 80-85875-04-7.
-
Doporučená:
Lyotard, Jean Francois. O postmodernismu : postmoderno vysvětlované dětem : postmoderní situace. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1993. ISBN 80-7007-047-1.
-
Doporučená:
Šalda, František Xaver. O umění. Praha : Československý spisovatel, 1955.
-
Doporučená:
Gombrich, E. H. Příběh umění. Praha, 1992.
-
Doporučená:
Bauman, Zygmunt. Úvahy o postmoderní době. 1. vyd. dotisk. Praha, 1995. ISBN 80-85850-12-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
48
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vyjmenovat hlavní osobnosti výtvarného umění italské renesance |
zorientovat se v základních faktech o kultuře italské renesance |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pracovat s odbornou literaturou o umění, případně využívat elektronické databáze pro získání potřebných informací |
pracovat s cizojazyčnou, zvláště anglickou odbornou literaturou |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat a vyložit výtvarné dílo (zvláště výtvarné dílo tzv. starého evropského umění) na základě jeho soudobé interpretace a objasnit odlišnosti této interpretace od aktuálního stavu uměleckohistorického a kulturněhistorického poznání |
vyjmenovat hlavní osobnosti (včetně jejich díla) a charakterizovat hlavní témata renesanční teorie výtvarného umění |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zhodnotit jednotlivá díla raně novověkého umění z hlediska soudobého intelektuálního kontextu diskuse o umění, identifikovat, formulovat a vysvětlit hlavní myšlenky soudobé umělecké teorie, které je mohly ovlivnit |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|