|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / PFHB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
PFHB
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Historicko-teoretické přístupy k filmu
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/DEK1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je osvětlit studentům vývoj kinematografie od samotných počátků. Film jako živé umění vždy odrážel dobové souvislosti, jeho podoba se za více než sto let od vzniku kinematografie utvářela nejen s ohledem na aktuální umělecké směry, ale i s přihlédnutím ke společensko-politické situaci. Výuka se bude soustředit na chápání filmu v souvislostech dané doby a na přesah filmové tvorby do společnosti a do dalších dekád.
|
Požadavky na studenta
|
Předpokladem přistoupení ke zkoušce je odevzdání seminární práce prokazující schopnost analyzovat film na pozadí historicko-politických událostí a v souvislostech s vnímáním estetiky konkrétní doby.
Při ústní zkoušce student prokáže znalost odpřednášené látky a prostudovaných textů. Důraz bude při ústní zkoušce kladen také na to, aby studenti byli schopni vlastní interpretace díla a jeho zasazení do konkrétní etapy dějin kinematografie, přičemž přihlédnuto bude také k pochopení díla v rámci kontextu doby či geografického původu.
Splnění zápočtu předpokládá aktivní účast na semináři a samostatnou prezentaci 3 referátů. Zápočet je udělen na základě úspěšně absolvovaného testu.
|
Obsah
|
1) Počátky kinematografie, němý film
2) Počátky zvukového filmu ve světě
3) Meziválečná kinematografie v ČR
4) Válka a její odraz v kinematografii
5) 50., 60. a 70. léta v Itálii, Francii a Německu
6) Československá nová vlna
7) Vývoj a přesahy animovaného filmu
8) Odraz církve v audiovizuálních dílech
9) Satira, parodie a jejich společenský přesah
10) Propaganda ve filmu
11) Východoevropské kinematografie
12) Antiutopické a postapokalyptické filmy
13) Budoucnost TV tvorby a placených platforem
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Toeplitz, Jerzy. Dějiny filmu. Díl 1., 1895-1918. Praha : Panorama, 1989. ISBN 80-7038-016-0.
-
Doporučená:
Aristarco, Guido. Dějiny filmových teorií. Praha, 1968.
-
Doporučená:
Smrž, Karel. Dějiny filmu. Praha, 1933.
-
Doporučená:
Sadoul, Gerges. Dějiny světového filmu. Praha, 1963.
-
Doporučená:
Plazewski Jerzy. Filmová řeč. Praha, 1967.
-
Doporučená:
Kronika filmu. Praha, 1995.
-
Doporučená:
Kupšč, J. Malé dějiny filmu. Praha, 1999.
-
Doporučená:
Bernard, Jan; Frýdlová, Pavla. Malý labyrint filmu : Pro čtenáře od 12 let. 1. vyd. Praha : Albatros, 1988.
-
Doporučená:
Jewsiewicki, Wladyslaw. Příručka dějin světového filmu. Praha, 1968.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
48
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat směřování dějové linie, nebo souvislost hlavních scén filmu |
parafrázovat hlavní myšlenky textu zaměřeného na odborné téma |
vyjmenovat nejvýznamnější postavy české a světové kinematografie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
interpretovat vlastními slovy kinematografické dílo a zasadit ho do dobových souvislostí |
využívat textové prameny i moderní technologie, zejména informační databáze |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vyjmenovat čelní představitele národních kinematografií |
charakterizovat odlišnosti a specifika různých filmových žánrů a různých kultur |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat a porovnávat filmy v kontextu doby, společenskopolitické situace a estetiky |
uvést do souvislostí historických a celospolečenských libovolné kinematografické dílo |
zhodnotit přesah kinematografického díla z pozice obeznámené a poučené osoby |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|