|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / OEA1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
OEA1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ohniska evropské architektury 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky vývoje evropské architektury od antického starověku po konec středověku. Představeny budou jednotlivé historické etapy, hlavní ohniska architektonické tvorby a nejvýznamnější realizace. Na konkrétních příkladech budou dějiny evropské architektury představeny nejen jako dějiny technologických inovací a proměny forem, ale také jako odraz vývoje evropské kultury a společnosti. V rámci navazující seminární výuky budou mít studenti možnost seznámit se ? formou dvou exkurzí na vybrané lokality - s významnými architektonickými realizacemi.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: účast na jedné exkurzi, sepsání recenze odborného článku, seminární práce, písemný test z probíraných témat.
|
Obsah
|
1. Úvod do terminologie. Pojmy sloh, styl, architektura. Základní názvosloví, úvod do dějin architektury, hlavní osobnosti a teoretické práce.
2. Předpoklady evropské architektury: starověké stavitelství od neolitické Mezopotámie po egejskou civilizaci doby bronzové.
3. Řecká architektura: hlavní témata a centra. Architektonické styly
4. Římská architektura: technologické inovace, antický Řím
5. Stavitelství křesťanské antiky mezi Konstantinem Velikým a Justiniánem
6. Evropa v raném středověku
7. Architektura Byzance a okrajových oblastí křesťanského světa
8. Islámská architektura, architektura španělského chalifátu
9. Evropská centra románské architektury
10. Cluny a Clairvaux. Zrození gotické architektury: opat Suger a Saint-Denis
11. Gotická architektura v Evropě
12. Vývoj architektury v Českých zemích: od Velké Moravy po počátky gotiky
13. Vývoj architektury v Českých zemích: vrcholná a pozdní gotika
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Petra Hečková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Petra Hečková, Ph.D. (100%),
Mgr. Zdeňka Míchalová, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Miloš Ševčík, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Petra Hečková, Ph.D. (100%),
Mgr. Zdeňka Míchalová, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Miloš Ševčík, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Benda, Klement. Dějiny českého výtvarného umění. Díl 1., část 1., Od počátků do konce středověku. Praha : Academia, 1984.
-
Základní:
Kalina, Pavel. Dějiny středověké architektury. Praha : Česká technika - nakladatelství ČVUT, 2006. ISBN 80-01-03132-2.
-
Základní:
Koch, Wilfried. Evropská architektura : encyklopedie evropské architektury od antiky po současnost. 1. vyd. Praha : Ikar, 1998. ISBN 80-7202-388-8.
-
Doporučená:
Kuthan, Jiří. Česká architektura v době posledních Přemyslovců : Města - hrady - kláštery - kostely. 1. vyd. Vimperk : Tina, 1994. ISBN 80-85618-14-1.
-
Doporučená:
Vlček, , P. Dějiny architektury pravěku a starověku. Praha, 2005.
-
Doporučená:
Ohler, Norbert. Katedrála : náboženství, politika, architektura, dějiny. Vyd. 1. Jinočany : H & H, 2006. ISBN 80-7319-040-0.
-
Doporučená:
Konečný, Lubomír Jan. Románská rotunda ve Znojmě : ikonologie maleb a architektury. 1. vyd. Brno : Host, 2005. ISBN 80-7294-171-2.
-
Doporučená:
Merhautová, Anežka; Třeštík, Dušan; Hobzek, Josef; Dragoun, Zvonimír. Románské umění v Čechách a na Moravě. 1. vyd. Praha : Odeon, 1983.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
12
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
15
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
12
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti budou schopni shrnout a vysvětlit základní problémy evropské architektury. Studenti získají přehled o vývoji evropské architektury, hlavních centrech a osobnostech. Zorientují se v odborné terminologii a budou schopni samostatné práce s odbornou literaturou, včetně dalšího zhodnocení získaných poznatků. Díky seminární výuce se seznámí s vybranými architektonickými realizacemi |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|