|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / LMM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
LMM
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Logos, mythos, mimésis v antické tradici
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
UFI/LMM
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Primárním cílem předmětu je uvést studenty skrze studium vybraných textů do problematiky ustavování a institucionalizace pravdy, hodnoty a autority prostřednictvím řeči. Seminář je zaměřen především na sledování této problematiky ve formulacích řeckých myslitelů z pátého až třetího století před naším letopočtem. Nedílnou součástí tohoto kurzu je také četba a výklad Aristotelova spisu "Poetika". Mimo zaměření na tuto hlavní linii představí studentům základní pohled na celou předklasickou a klasickou poiétickou tradici od mýtu až po sofistiku a Platóna. V teoretické části bude v návaznosti na Aristotela prozkoumána zejména attická tragédie jako oblast, v níž se spojují všechny pozdější způsoby uchopení světa.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Referát z cizojazyčného článku.
|
Obsah
|
1. Logos v současnosti. Centrální úloha, decentralisované významy.
2. Logos Mythos Mímésis. "A Key Study"
3. Mythos.
4. Epos. Oralita.
5. Lyrika. Politický logos.
6. Historíá, techné, filosofie. Apolitický logos?
7. Tragický logos. Vznik a původ tragédie.
8. Dramatický logos. Attická tragédie - strukturální pohled.
9. Tragická situace, tragický hrdina. Trojí perspektiva.
10. Tragické myšlení. Nietzsche a (znovu)zrození tragédie.
11. Perspektivismus.
12. Diskuse nad referáty.
13. Diskuse nad referáty. Pokus o logos?
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
Studenti mají k dispozici elektronickou učebnici v rámci Kompendia KFI - https://www.esf.kfi.zcu.cz/kompendium-hum/?course=kfi_lmm
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
McComiskey, Bruce. Gorgias and the new sophistic rhetoric. Carbondale : Southern Illinois University Press, 2002. ISBN 0-8093-2397-4.
-
Základní:
Nussbaumová, Martha C. Křehkost dobra : náhoda a etika v řecké tragédii a filosofii. Vyd. 1. Praha : Oikoymenh, 2003. ISBN 80-7298-089-0.
-
Rozšiřující:
Hawhee, Debra. Bodily arts : rhetoric and athletics in ancient Greece. 1st ed. Austin : University of Texas Press, 2004. ISBN 0-292-70584-0.
-
Rozšiřující:
Detienne, Marcel. Mistři pravdy v archaickém Řecku. Vyd. 1. Praha : Oikoymenh, 2000. ISBN 80-7298-003-3.
-
Rozšiřující:
Baudrillard, Jean; Dvořáčková, Alena. O svádění. Olomouc : Votobia, 1996. ISBN 80-71-98-078-1.
-
Rozšiřující:
Steiger E. Základní pojmy poetiky. Praha, 1969.
-
Doporučená:
Koller H. Die Mimesis in der Antike. Bern, 1954. ISBN není - habilitace.
-
Doporučená:
Rezek, Petr. Logos apofantikos. Praha : Rezek, 2000. ISBN 80-86027-17-1.
-
Doporučená:
Rezek P. (ed.). Mýtus, epos, logos. Praha, 1991. ISBN 80-85-241-07-2.
-
Doporučená:
Schaeffer, John D. Sensus communis : Vico, rhetoric, and the limits of relativism. Durham : Duke University Press, 1990. ISBN 0-8223-1026-0.
-
Doporučená:
Nietzsche, Friedrich Wilhelm. Zrození tragédie : z ducha hudby. dot. [1. vyd.]. Praha : Gryf, 1993.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
16
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti budou schopni shrnout a vysvětlit základní problémy ustavování a institucionalizace pravdy, hodnoty a autority prostřednictvím řeči. V praktických cvičeních si skrze studium textů především řeckých myslitelů pátého až třetího století př. n .l vyloží zásadní otázky spojené s touto problematikou. Skrze četbu úryvků z Aristotelova díla "Poetika" uvedou do souvislosti jeho zásadní myšlenky. Získají také stručný přehled o celé předklasické a klasické poiétické tradici od mýtu až po sofistiku a Platóna. Dále prozkoumají attickou tragédii jako oblast, v níž se spojují všechny pozdější způsoby uchopení světa |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|