|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / L2FN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
L2FN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Logika 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
4 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům přehledný výklad základů teorií a argumentů filozofické logiky. Studenti dokáží reprodukovat a analyzovat hlavní teorie a argumenty tohoto oboru.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: aktivní účast na seminářích nebo zápočtový test
Zkouška: praktická písemná část a teoretická ústní zkouška
|
Obsah
|
Aristotelská logika. Výroková logika. Predikátová logika. Určování pravdivostních podmínek tvrzení. Formalizace. Ekvivalence. Ověřování platnosti úsudků. Odvozování a dokazování. Definice. Formalizované teorie. Klasické a neklasické logiky.
Inovace tohoto kurzu je spolufinancována Evropským sociálním fondem a statním rozpočtem České republiky. Projekt ESF OPVK reg. č. CZ.1.07/2.2.00/07.0217 "ORGANON - Learning Management System (LMS) pro výuku logiky"
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Elektronické opory projektu ORGANON - https://www.esf.kfi.zcu.cz/organon/
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Ludmila Dostálová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Stefanie Dach, Ph.D. (100%),
Mgr. Ludmila Dostálová, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Mgr. Stefanie Dach, Ph.D. (100%),
Mgr. Ludmila Dostálová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Kolář, Petr. Argumenty filosofické logiky. Praha : Filosofia, 1999. ISBN 80-7007-121-4.
-
Základní:
Štěpán, Jan. Klasická logika. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0254-8.
-
Základní:
Tugendhat, Ernst; Wolf, Ursula. Logicko-sémantická propedeutika. [1. vyd.]. Praha : Petr Rezek, 1997. ISBN 80-86027-02-3.
-
Základní:
Svatek, Jan; Dostálová, Ludmila. Logika pro humanistiku. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-54-6.
-
Základní:
Sousedík, Prokop. Logika pro studenty humanitních oborů. 2. rozš. vyd. Praha : Vyšehrad, 2001. ISBN 80-7021-509-7.
-
Základní:
Hromek, Petr. Logika v příkladech. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0578-4.
-
Základní:
Szymanek, Krzysztof. Umění argumentace : terminologický slovník. 1. české vyd. V Olomouci : Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0699-3.
-
Základní:
Szymanek, Krzysztof; Wieczorek, Krzysztof A.; Wójcik, Andrzej S. Umění argumentace : úlohy na zkoumání argumentů. 1. české vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0834-1.
-
Rozšiřující:
Church, Alonzo. Introduction to mathematical logic. Princeton : Princeton University Press, 1996. ISBN 0-691-02906-7.
-
Rozšiřující:
Sainsbury, R. M. Logical Forms. Basil Blackwell, Oxford, 1991.
-
Rozšiřující:
Tarski, Alfred. Úvod do logiky a metodologie deduktivních věd. 2. vyd. Praha : Academia, 1969.
-
Doporučená:
Materna, Pavel; Štěpán, Jan. Filozofická logika: Nová cesta? : úvod do transparentní intenzionální logiky. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2000. ISBN 80-244-0109-6.
-
Doporučená:
Štěpán, Jan; Hrubeš, Jaromír. Logika : terminologický a výkladový slovník. 1. vyd. Ostrava : Ateliér Milata, 1994.
-
Doporučená:
Štěpán, J. Logika možných světů I.. VUP Olomouc, 1995.
-
Doporučená:
Mleziva, Miroslav. Neklasické logiky. Vyd. 1. Praha : Svoboda, 1970.
-
Doporučená:
Kolář, Petr. Pravda a fakt. Praha : Filosofia, 2002. ISBN 80-7007-168-0.
-
Doporučená:
Berka Karel. Stručné dějiny logiky. Praha, Univ. Karlova, 1994.
-
Doporučená:
Weinberger, Ota. Základy právní logiky. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1993. ISBN 80-210-0827-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
58
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
26
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit základní pojmy formální logiky |
představit základní systémy klasické logiky a popsat jejich vzájemné vztahy |
charakterizovat rozdíl mezi klasickou a neklasickou logikou |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
určit pravdivostní podmínky tvrzení a ověřit platnost úsudků metodami aristotelské, výrokové i predikátové logiky |
provést logickou analýzu vět přirozeného jazyka v rámci predikátové logiky prvního řádu a aplikovat metody formální logiky na běžný text |
vytvořit adekvátní definici a zkonstruovat elementární pojmový systém |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat hlavní směry vývoje filozofické logiky a její hlavní otázky |
představit hlavní problémy logické analýzy přirozeného jazyka a základní systémy formální sémantiky |
vysvětlit rozdíl mezi klasickou a neklasickou logikou a podat základní přehled neklasických logik |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
provést logickou analýzu věty přirozeného jazyka prostředky intenzionální sémantiky |
ověřit platnost úsudků založených na základních neklasických logikách |
reprodukovat nejdůležitější diskuse a argumenty filozofické logiky |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
|
|
|
|