|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / KTVK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
KTVK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Komunikace a tvořivost
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
3
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/KTV
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je především podněcovat a procvičovat takové praktické dovednosti, jež studentům umožní vytvářet žánrově diverzifikované texty: odborné (seminární práce, ?handouty?, recenze, odborné eseje, konferenční příspěvky a prezentace) či publicistické (zpráva, sloupek, fejeton, perex, interview, reportáž, esej, recenze). Studenti budou rovněž vedeni k vlastní tvůrčí umělecké aktivitě (tvorbě povídek, básní, uměleckých esejů). Náplní kurzu nebude jen vytváření samostatných textů, ale rovněž analýza a interpretace relevantních textů rozmanitých autorů. Studenti budou taktéž vedeni ke kritické reflexi vlastních textů, stejně jako psaných materiálů svých kolegů.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: tři písemné práce (text odborný, publicistický, umělecký), aktivní účast na cvičení, referát-prezentace, závěrečný test.
|
Obsah
|
Stylistické žánry, odborný styl a jeho specifika, studie, odborná esej, recenze, konferenční příspěvek a jeho prezentace, publicistický styl a jeho specifika, zpráva, sloupek, perex, fejeton, interview, reportáž, umělecký styl a jeho specifika, povídka, umělecká esej, báseň.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Jana Černá, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Jana Černá, Ph.D. (100%),
PhDr. Martina Kastnerová, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
PhDr. Jana Černá, Ph.D. (100%),
PhDr. Martina Kastnerová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Šesták, Zdeněk. Jak psát a přednášet o vědě. Praha : Academia, 1999. ISBN 80-200-0755-5.
-
Základní:
Osvaldová, B.; Halada, J. Praktická encyklopedie žurnalistiky. 2., dopl. vyd. Praha : Libri, 2002. ISBN 80-7277-108-6.
-
Základní:
Čechová, Marie. Stylistika současné češtiny. Vyd. 1. Praha : ISV nakladatelství, 1997. ISBN 80-85866-21-8.
-
Doporučená:
Čechová, Marie. Čeština - řeč a jazyk. [1. vyd.]. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-12-9.
-
Doporučená:
Foster, N. Jak blufovat o žurnalismu. Praha, Talpress, 1995.
-
Doporučená:
SGALL, P., PANEVOVÁ, J. Jak psát a nepsat česky.
-
Doporučená:
Dolanská, N. Jak se stát Hemingwayem. Karolinum Praha, 1994.
-
Doporučená:
Eisner, Pavel; Stich, Alexandr. Rady Čechům, jak se hravě přiučiti češtině. Vyd. v tomto uspořádání 2., V nakl. Academia 1. Praha : Academia, 2002. ISBN 80-200-0947-7.
-
Doporučená:
Trunečková, L. Tiskové agentury. Karolinum Praha, 1997.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
31
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v základních diferenciaci stylistických žánrů |
popsat základní charakteristiky a principy rozmanitých stylistických žánrů |
rozumět základním pravidlům syntaxu a gramatiky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat způsoby výstavby diverzifikovaných jazykových projevů (komunikátů) |
používat základní lingvistickou a žurnalistickou terminologii |
diskutovat o charakteristice jednotlivých stylistických žánrů |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit klíčové pojmy jazykových stylů |
orientovat se ve vybraných problémech odborného a publicistického stylu |
charakterizovat základní postupy při tvorbě diverzifikovaných komunikátů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kriticky a samostatně analyzovat diverzifikované komunikáty z formálního (stylistického) hlediska |
aplikovat osvojené teoretické znalosti na tvorbu vlastních stylisticky rozmanitých textů |
přistupovat k tvorbě vlastních textů kreativně a sebekriticky |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|