|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / KKO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
KKO
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Kognice a komunikace
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
3
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do interdisciplinárního oboru kognitivní vědy. Zabývá se studiem lidského myšlení, poznávání a vnímání a jejich role v lidské komunikaci. Kurz je zaměřen na představení základní problematiky oboru a seznámení studentů s jednotlivými obory, jejich teoriemi, předmětem výzkumu a jejich metodami. Pozornost bude věnována těmto oborům: filosofie, psychologie, antropologie, umělá inteligence, neurovědy, lingvistika. Část kurzu proběhne formou samostatné řízené práce studentů. Samostudium bude věnováno průběžnému podrobnému čtení povinné studijní literatury v plném rozsahu.
|
Požadavky na studenta
|
Schopnost číst v anglickém jazyce. Samostudium textů.
Zápočet: aktivní práce na seminářích, prezentace-referát, seminární práce, závěrečný test.
Zkouška: kombinovaná.
|
Obsah
|
Úvod do problematiky kognitivních věd, disciplíny (filozofie, psychologie, neurovědy, umělá inteligence), vznik, vývoj, současný status. Kognitivní vědy v teorii a praxi komunikace. Základní přístupy ke studiu lidské kognice a komunikace: filozofie (dualismus, monismus, lidová psychologie, problém subjektivity a vědomí); psychologie: introspekcionismus, gestalt, psychoanalýza, behaviorismus, současné metody, modulární architektura, pojmy a kategorie, mentální reprezentace, vnímání, paměť; neurovědy (tradiční studium lidské kognice, mozek a vědomí, základní anatomické, strukturní a funkční uspořádání mozku, centra vnímání, řeči, moderní výzkum pomocí zobrazovacích metod); umělá inteligence (symbolické paradigma, Turingův stroj, von Neumannova architektura, Eliza, Čínský pokoj, subsymbolické paradigma, konekcionismus).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Friedenberg, Jay; Silverman, Gordon. Cognitive science : an introduction to the study of mind. Thousand Oaks : Sage Publications, 2006. ISBN 1-4129-2568-1.
-
Rozšiřující:
Blackmore, Susan J. Consciousness : an introduction. 1st ed. [S.l.] : Hodder & Stoughton, 2003. ISBN 0-340-80909-4.
-
Rozšiřující:
Revonsuo, A. Consciousness: The Science of Subjectivity. Hove : Psychology Press, 2010.
-
Rozšiřující:
Polák, Michal. Filosofie mysli. Vyd. 1. Praha : Triton, 2013. ISBN 978-80-7387-742-2.
-
Rozšiřující:
Sternberg, Robert J. Kognitivní psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-376-5.
-
Rozšiřující:
Novák, M., Faber, J., Kufudaki, O. Neuronové sítě a informační systémy živých organismů. Praha, 1993.
-
Rozšiřující:
Kulišťák. Neuropsychologie. Portál, 2003.
-
Rozšiřující:
Hoskovec, Jiří; Nakonečný, Milan,; Sedláková, Miluše. Psychologie XX. století : některé významné směry a školy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0300-4.
-
Rozšiřující:
Tvrdý, Filip. Turingův test : filozofické aspekty umělé inteligence. Vyd. 1. Praha : Togga, 2014. ISBN 978-80-7476-043-3.
-
Rozšiřující:
Thagard, Paul. Úvod do kognitivní vědy : mysl a myšlení. Vyd. 1. Praha, 2001. ISBN 80-7178-445-1.
-
Doporučená:
Wilson, R.; Frank, Keil. The MIT encyclopedia of cognitive sciences. MIT : Mass, 1999.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
4
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se elementárním způsobem v oblasti teorie komunikace
|
popsat základní pojmy a koncepce analytické filozofie mysli |
prokázat elementární znalost pojmů jako psychologie, antropologie, umělá inteligence, neurovědy, lingvistika |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat a interpretovat odborný text v českém i anglickém jazyce
|
používat základní terminologii moderní psychologie, filozofie a teorie komunikace |
diskutovat o abstraktních koncepcích a logicky argumentovat |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit klíčové pojmy, koncepce, teorie a metodologii kognitivních věd
|
orientovat se ve vývoji kognitivních věd a jejích příslušných oblastech |
charakterizovat díla hlavních představitelů jednotlivých oborů v rámci kognitivních věd |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat texty a odborné studie v jednotlivých oborech kognitivních věd
|
interpretovat empirické i teoretické výsledky kognitivních věd a kriticky zhodnotit jejich klady a zápory |
odlišovat přínos jednotlivých oborů kognitivních věd pro studium lidské mysli |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|