|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / KDDHB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
KDDHB
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Kulturní dědictví v digitálním věku
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
20 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem tohoto předmětu je obeznámit studenty s prací s daty z oblasti kulturního dědictví za využití výpočetních technologií. Studenti si vyzkouší standardní postupy související s digitalizací kulturních dat a dalším nakládání s nimi. K představení a vyzkoušení jednotlivých metod budou použita zejména data z historického prostředí antického Středomoří, kde jsou digitální přístupy ke kulturním datům dlouhodobě rozvíjeny a standardizovány. Kurz předpokládá základní znalosti a dovednosti z oblasti digital humanities. Kurzu předpokládá základní znalosti a dovednosti o oblasti digital humanities.
Kurz je rozvrhován jednou za dva roky.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet:
aktivní účast na seminářích a vypracování průběžných úkolů v průběhu semestru
Zkouška:
vypracování skupinového projektu a jeho obhájení při závěrečném kolokviu
|
Obsah
|
1. Úvodní informace
2. Digitalizace kulturních dat
3. Kulturní prostorová data I
4. Kulturní prostorová data II
5. Kulturní textová data I
6. Kulturní textová data II
7. Digitální edice
8. Licencování kulturních dat
9. FAIR datové principy
10. Datová úložiště pro kulturní data
11. Kulturní data a citizen science
12. Kvantitativní analýza digitálních kulturních dat
13. Závěrečné shrnutí kurzu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Schreibman, Susan; Siemens, Raymond George,; Unsworth, John. A new companion to digital humanities. This edition first published. 2016. ISBN 978-1-118-68064-3.
-
Základní:
Clivaz, Claire; Dilley, Paul; Hamidović, David. Ancient worlds in digital culture. 2016. ISBN 978-90-04-32247-9.
-
Základní:
BURDICK, Anne, Johanna DRUCKER, Peter LUNENFELD, Todd Samuel PRESNER a Jeffrey T. SCHNAPP. Digital_humanities. Praha : Academia, 2019. ISBN 978-80-200-2865-5.
-
Doporučená:
VINCENT, Matthew L., Victor Manuel LOPEZ-MENCHERO BENDICHO, Marinos IOANNIDES, and Thomas E. LEVY. Heritage and Archaeology in the Digital Age: Acquisition, Curation, and Dissemination of Spatial Cultural Heritage Data. Cham : Springer, 2017. ISBN 9783319653709.
-
Doporučená:
Bodenhamer, David J.; Corrigan, John; Harris, Trevor M. The spatial humanities : GIS and the future of humanities scholarship. Bloomington : Indiana University Press, 2010. ISBN 978-0-253-22217-6.
-
Doporučená:
BURNARD, Lou. What Is the Text Encoding Initiative?: How to Add Intelligent Markup to Digital Resources. Marseille : OpenEdition Press, 2014. ISBN 9782821834606.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
15
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
12
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
51
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat digital humanities |
vyjmenovat a popsat základní metody studia v oblasti digital humanities |
vysvětlit relevanci digitálních přístupů ke studiu kulturních dat v současném světě |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vyhledávat odbornou literaturu v odborných zdrojích |
vyhledávat různé typy kulturních dat v online databázích |
používat s porozuměním odbornou anglicko-jazyčnou literaturu z oblasti digital humanities |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat různé potřeby práce s kulturními daty v digitálním kontextu |
vysvětlit principy otevřených dat (FAIR data principles) a jejich relevanci pro kulturní data |
vyjmenovat standardní kroky v procesu digitalizace a zveřejňování kulturních dat |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zpracovat kulturní prostorová data podle zaužívaných standardů |
zpracovat kulturní textová data podle zaužívaných standardů |
kriticky zhodnotit konkrétní příklady digitálního zpracování kulturních dat |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Kolokvium, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Kolokvium, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Kolokvium, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|