|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / JSHB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
JSHB
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Jazyk a sémiotika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
2 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/JKHB
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je systematickým způsobem představit sémiozickou podstatu jazyka a jazykové komunikace, a to jak v oblasti jazykových/komunikačních předpokladů, tak v oblasti jazykové/komunikační praxe. Předmět seznamuje studenty se základní sémiotickou terminologií a její aplikací v popisu jazykové komunikace. Na základě četby vybraných odborných textů zlepšuje dovednost kriticky interpretovat předpoklady a důsledky vybraných sémiotických přístupů.
Kurz je rozvrhován jednou za dva roky.
|
Požadavky na studenta
|
Předpokladem přistoupení ke zkoušce je odevzdání seminární práce prokazující znalost odborné terminologie a schopnost ji adekvátně a kriticky používat. Při ústní zkoušce student prokáže znalost odpřednášené látky a prostudovaných textů.
Splnění zápočtu předpokládá aktivní účast na semináři a samostatnou prezentaci 1 referátu. Zápočet je udělen na základě úspěšně absolvovaného testu.
|
Obsah
|
1) Sémiotika jako teorie sémiózy
2) Vlastnosti přirozeného jazyka a jeho vztahy k ostatním označujícím systémům
3) Jazykový znak
4) Způsoby značení: ikoničnost, indexálnost, arbitrárnost, konvence
5) Substance výrazu a její modalita
6) Kód a jazyková struktura
7) Sémiotika věty a promluvy
8) Sémiotická teorie textu
9) Obecné a konkrétní modely komunikace
10) Sémiotika a pragmatika
11) Komunikační kompetence
12) Doslovnost a ne-doslovnost
13) Teorie relevance
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Doubravová, Jarmila. Sémiotika v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-566-0.
-
Rozšiřující:
Cassirer, Ernst. Filosofie symbolických forem. 1, Jazyk. Praha : Oikoymenh, 1996. ISBN 80-86005-10-0.
-
Rozšiřující:
Huizinga, Johan. Homo ludens : o původu kultury ve hře. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 1971.
-
Rozšiřující:
Saussure, Ferdinand de; Bally, Charles,; Sechehaye, Albert; Riedlinger, Albert. Kurs obecné lingvistiky. 1. vyd. (v Academii). Praha : Academia, 1996. ISBN 80-200-0560-9.
-
Rozšiřující:
Mathauser, Zdeněk. Metodologické meditace aneb Tajemství symbolu. 1. vyd. Brno : Blok, 1989. ISBN 80-7029-002-1.
-
Rozšiřující:
Osolsobě, Ivo. Ostenze, hra, jazyk : sémiotické studie. Vyd. 1. Brno : Host, 2002. ISBN 80-7294-076-7.
-
Rozšiřující:
Černý, Jiří; Holeš, Jan. Sémiotika. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-832-5.
-
Doporučená:
Gvoždiak, Vít. Česká teorie. Tendence moderní české semiotiky. Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-4946-3.
-
Doporučená:
Bertalanffy L. von. Člověk - robot a myšlení. Praha : Svoboda, 1972.
-
Doporučená:
Tondl, Ladislav. Mezi epistemologií a sémiotikou : deset studií o vztazích poznání a porozumění významu. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1996. ISBN 80-7007-076-5.
-
Doporučená:
Eco, Umberto. Mysl a smysl : sémiotický pohled na svět. Praha : Moraviapress, 2000. ISBN 80-86181-36-7.
-
Doporučená:
Hanke, M., Kastnerová, M., Švantner, M., Větrovcová, M. Stopování sémiotiky. Červený Kostelec: Pavel Mervart. ISBN 978-80-7465-142-7.
-
Doporučená:
Gvoždiak, Vít. Základy semiotiky I. Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-42945.
-
Doporučená:
Gvoždiak, Vít. Základy sémiotiky II. Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4317-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
38
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vyjmenovat a vysvětlit základní gramatické kategorie (slovní druhy, rod, čas, vid apod.) |
charakterizovat základní pojmy sémantiky (význam, souznačnost, víceznačnost, metafora apod.) |
parafrázovat elementární odborné definice lingvistických a filozofických pojmů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
s porozuměním používat elementární lingvistickou terminologii |
používat běžné akademické digitální nástroje, např. databáze odborných publikací |
identifikovat nejdůležitější informace v psaném textu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat sémiotické aspekty jazyka a jazykové komunikace |
vysvětlit klíčové sémiotické pojmy a koncepce |
popsat dějiny sémiotiky |
charakterizovat teorie nejvýznamnějších představitelů sémiotiky |
charakterizovat nejdůležitější vlastnosti jazykové kódu a komunikačního kontextu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat proces jazykové komunikace |
vysvětlit vztahy mezi jazykovým kódem a komunikačním kontextem / komunikačními okolnostmi |
řešit problémy konstrukce znakových systémů z hlediska různých sémiotických teorií |
formulovat předpoklady a důsledky sémiotické teorie pro popis procesu komunikace |
aplikovat různé sémiotické koncepce při zkoumání konkrétních znakových projevů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|