|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / HVVD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
HVVD
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Historie vědeckých vizualizací
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Historie a epistemologie vědeckých vizualizací
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je představit historický vývoj technických a počítačových vizualizací a jejich využití v přírodních a sociálních vědách.
|
Požadavky na studenta
|
Student je připraven podat samostatný výklad k zadaným okruhům a diskutovat o dané problematice. Problémové okruhy ke zkoušce stanovuje garant předmětu při zahájení výuky. Zkouška se koná před komisí.
|
Obsah
|
Epistemologie a sémiotika digramů; Vizualizace času v druhé polovině 18. století; Grafické aparáty 19. století; Geneze statistických diagramů; Grafická a chronofotografická metoda É.-J. Mareye; Isotype O. Neuratha; Počítačová grafika ve vědách; Diagramy a velká data; Databáze; Geografické informační systémy.
Problémové okruhy ke zkoušce:
1. Diagram jako kognitivní artefakt
2. Vizualizace času a přírodní historie
3. Grafické aparáty 19. století
4. Geneze statistických diagramů
5. É.-J. Marey (grafická a chronofotografická metoda)
6. O. Neurath (isotype)
7. Počítačová grafika ve vědách
8. Diagramy, databáze, velká data
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Daston, L. J.; Galison, Peter Louis. Objectivity. New York : Zone Books, 2010. ISBN 978-1-890951-79-5.
-
Základní:
Jones, Caroline A.; Galison, Peter Louis. Picturing science, producing art. New York : Routledge, 1998. ISBN 0-415-91912-6.
-
Základní:
Bertin, Jacques. Semiology of graphics : diagrams, networks, maps. 1st ed. Redlands : ESRI Press, 2011. ISBN 978-1-58948-261-6.
-
Rozšiřující:
Anderson, M. (ed.). Diagramatic Representation and Reasoning. Wien, 2002.
-
Rozšiřující:
Stjernfelt, F. Diagrammatology: An Investigation on the Borderlines of Phenomenology, Ontology, and Semiotics. Dordrecht : Springer, 2007.
-
Rozšiřující:
Dvořák, Tomáš. Kapitoly z dějin a teorie médií. Vyd. 1. Praha : Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště, 2010. ISBN 978-80-87108-16-1.
-
Rozšiřující:
Marey, É.-J. La Méthode Graphique dans les Sciences Expérimentales et Principalement en Physiologie et en Médicine. Paris : G. Masson, 1885.
-
Rozšiřující:
Neurath, O. Modern Man in the Making. New York, 1939.
-
Rozšiřující:
Vossoughian, N. Otto Neurath: The Language of Global Polis. Rotterdam : NAi Publishers, 2011.
-
Rozšiřující:
Lynch, M. - Woolgar, S. Representation in Scientific Practice. Cambridge : MIT Press, 1990.
-
Rozšiřující:
Bender, J. - Marrinan, M. The Culture of Diagram. Stanford, 2010.
-
Rozšiřující:
Lima, M. Visual Complexity: Mapping Patterns of Information. New York : Princeton Architectural Press, 2011.
-
Rozšiřující:
Moktefi, A. Visual Reasoning with Diagrams. Birkhäuser, 2013.
-
Doporučená:
Tufte, Edward R. Envisioning Information. Graphics Pr, 2009. ISBN 978-0961392116.
-
Doporučená:
Reder, C. (ed.). Kartographisches Denken. Wien : Springer, 2012.
-
Doporučená:
Tufte, E. The Visual Display of Quantitative Information. Graphics Press, 1983.
-
Doporučená:
Tufte, Edward R. Visual explanations : images and quantities, evidence and narrative. Cheshire : Graphics Press, 1997. ISBN 0-9613921-2-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
64
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
po úspěšném absolvování kurzu budou studenti schopni analyzovat historické formy technické a počítačové vizualizace dat a rozlišit způsoby jejich aplikace v přírodních a sociálních vědách. Na základě četby primární a sekundární literatury a analýzy konkrétních vizualizačních technik dokáží identifikovat a zhodnotit jejich epistemologický přínos |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
|
|
|
|