|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / HFMD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
HFMD
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Historie a filozofie matematiky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/SHFMD
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je upevnit znalosti studentů v oblasti historie a filozofie matematiky. Studenti na jedné straně získají celkový přehled historického i myšlenkového vývoje matematiky, na straně druhé si prohloubí znalosti vybraných témat z historie a filozofie matematiky související s tématem jejich disertační práce. V souvislosti s historií matematiky je pozornost věnována klíčovým momentům ve vývoji matematiky. V oblasti filozofie matematiky se pozornost soustředí na filozofickou reflexi matematických teoretických konceptů a proměny matematických pojmů.
|
Požadavky na studenta
|
Problémové okruhy ke zkoušce stanovuje garant předmětu při zahájení výuky. Zkouška se koná před komisí.
|
Obsah
|
Matematika ve staré Mezopotámii a ve starém Egyptě. Geometrie a aritmetika v antice. Indická a arabská matematika. Evropská středověká aritmetika, algebra a geometrie. Renesanční evropská matematika. Matematika evropského novověku. Proměny matematiky v 19. a 20. století.
Problémy založení matematiky začátkem 20. století; logicismus, intuicionismus, formalismus. Fenomény a matematické objekty; problém pravdy v matematice; ontologická povaha matematických objektů; povaha matematické abstrakce. Povaha matematického důkazu; evidence a kalkulace; názor v matematice. Geometrická, analytická a logická jednota matematického myšlení. Nekonečno, horizont a geometrie. Prostor a perspektiva. Tělesa, tělesnost; objem; pravidelná (Platónská) tělesa. Neeukleidovské geometrie; topologie. Vztah matematiky a logiky. Filozoficko-metodologické problémy spojené s rozšiřováním číselných oborů. Axiomatická metoda, její formování a role v matematice.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
GERICKE, H. Mathematik in Antike, Orient und Abendland. 10. Auflage, Marix Verlag, 2014.
-
Základní:
Gray, Jeremy,; Ferreirós Domínguez, José. The architecture of modern mathematics : essays in history and philosophy. Oxford : Oxford University Press, 2006. ISBN 978-0-19-856793-6.
-
Základní:
Stewart Shapiro. The Oxford handbook of philosophy of mathematics and logic. Oxford : Oxford University Press, 2005. ISBN 0-19-514877-0.
-
Základní:
Vopěnka, Petr. Úhelný kámen evropské vzdělanosti a moci : souborné vydání Rozprav s geometrií. 2. vyd. Praha : Práh, 2001. ISBN 80-7252-022-9.
-
Základní:
SONAR, T. 3000 Jahre Analysis. Geschichte, Kulturen, Menschen. Springer, 2011.
-
Základní:
ALTEN, H.-W.; DJAFARI NAINI, A.; EICK, B.; FOLKERTS, M.; SCHLOSSER, H.; SCHLOTE, K.-H.; WESSERMULLER-KOCK, H.; WUSSIG, H. 4000 Jahre Algebra. Geschichte, Kulturen, Menschen.
-
Základní:
SCRIBA, Ch. J.; SCHREIBER, P. 5000 Jahre Geometrie. Geschichte, Kulturen, Menschen. Springer.
-
Základní:
WUSSIG, H. 6000 Jahre Mathematik. 1. Von den Anfängen bis Leibniz und Newton, 2. Von Euler bis zu Gegenwart. Springer.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
234
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
260
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát klíčové postavy a témata z oblasti historie a filozofie matematiky |
vysvětlit konkrétní termíny a aparát spojené s tématy historie a filozofie matematiky |
popsat problémy, které byly v oblasti historie a filozofie matematiky řešeny |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat s porozuměním pojmový aparát a terminologii z oblasti historie a filozofie matematiky |
reprodukovat argumentaci obsaženou v zadaném textu z oblasti historie a filozofie matematiky |
využívat moderní technologie, zejména informační databáze |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
systematicky vymezit a popsat aktuální témata a vývoj v oblasti historie a filozofie matematiky |
komplexně vysvětlit a zhodnotit význam a výsledky v oblasti historie a filozofie matematiky |
prokazovat porozumění soudobému stavu výzkumu oboru na mezinárodní úrovni |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
samostatně navrhovat směr dílčího výzkumu v oblasti historie a filozofie matematiky |
koncipovat nové odborné přístupy v opoře o znalost mezinárodního výzkumu v oblasti historie a filozofie matematiky |
inovativně reflektovat texty autorů z oblasti historie a filozofie matematiky |
dokázat vytvořit a publikovat původní odborný text z dané problémové oblasti |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Individuální konzultace, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
|
|
|
|