|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / HEM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
HEM
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Hermeneutika a teorie interpretace
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
3
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do problematiky teorie interpretace se zaměřením na významné koncepce 20. a 21. století. Představit uvedené koncepce v kontextu současného filosofického a literárněvědného diskursu. Zkoumat konkrétní interpretační postupy prezentované v rámci uvedených koncepcí se zřetelem na jejich interdisciplinární přesah a zhodnotit jejich aplikovatelnost.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce. Aktivní práce na seminářích. Kombinovaná zkouška
|
Obsah
|
Probíraná témata: hermeneutika a dějinnost interpretace - H.-G. Gadamer, P. Ricoeur; poetika, teorie literatury a sémiotika - problémy, terminologie; mimesis jako tradiční estetický koncept, jeho kritiky a současné filosofické a literárněvědné interpretace; koncept fikčních světů a kritika mimeze - L. Doležel, R. Ronenová, U. Eco; interpretace dějin a textů v kontextu poststrukturalistických tendencí - M. Foucault, R. Barthes; falsifikační kritérium v teorii interpretace - Umberto Eco; fikce a historie: prolínání diskursů - H. White,
R. Barthes, P. Veyne, R. Chartier, L. Doležel; kulturní textualismus a intelektuální a kulturní historie - M. de Certeau, C. Geertz, P. Burke; nový historismus v teorii interpretace -
S. Greenblatt, C. Gallagherová, L. Montrose
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Gadamer, Hans-Georg. Problém dějinného vědomí. Praha : Filosofia, 1994. ISBN 80-7007-062-5.
-
Základní:
Grondin, Jean. Úvod do hermeneutiky. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-43-7.
-
Doporučená:
Gadamer, Hans-Georg; Sokol, Jan. Člověk a řeč : výbor textů. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1999. ISBN 80-86005-76-3.
-
Doporučená:
Grondin, J. Dějiny hermeneutiky. Praha: Oikuméné, 1997.
-
Doporučená:
Compagnon, Antoine. Démon teorie : literatura a běžné myšlení. Vyd. 1. Brno : Host, 2009. ISBN 978-80-7294-324-1.
-
Doporučená:
Foucault, Michel. Diskurs, Autor, Genealogie : tři studie. Praha : Svoboda, 1994. ISBN 80-205-0406-0.
-
Doporučená:
Barthes, R. Diskurz historie. In Česká literatura ? časopis pro literární vědu. 2007.
-
Doporučená:
Doležel, L. Fikce a historie v období postmoderny. Praha : Academia, 2008. ISBN 978-802001581-5.
-
Doporučená:
Doležel, Lubomír. Heterocosmica : fikce a možné světy. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0735-2.
-
Doporučená:
Veyne, Paul. Jak se píšou dějiny. Červený Kostelec : Pavel Mervart, 2010. ISBN 978-80-87378-26-7.
-
Doporučená:
HAMAN, A. - HOLÝ, J. - PAPOUŠEK, V. (eds.). Kritické úvahy o západní literární teorii. Praha: ARSCI, 2006.
-
Doporučená:
White, Hayden. Metahistorie : historická imaginace v Evropě devatenáctého století. Vyd. 1. Brno : Host, 2011. ISBN 978-80-7294-376-0.
-
Doporučená:
Eco, Umberto. Meze interpretace. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0740-9.
-
Doporučená:
Auerbach, Erich. Mimesis : zobrazení skutečnosti v západoevropských literaturách. 2. vyd. Praha : Mladá fronta, 1998. ISBN 80-204-0738-3.
-
Doporučená:
Pieters, J. Moments of Negotiation. The New Historicism of Stephen Greenblatt. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2001.
-
Doporučená:
Ronenová, R. Možné světy v teorii literatury. Brno : Host, 2006.
-
Doporučená:
Chartier, Roger. Na okraji útesu. Červený Kostelec : Pavel Mervart, 2010. ISBN 978-80-87378-52-6.
-
Doporučená:
Bolton, J. Nový historismus. Brno: Host, 2007.
-
Doporučená:
Barthes, R. Smrt autora. In Aluze. 2006.
-
Doporučená:
White, H. Tropika diskurzu. Kulturně kritické eseje. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2010.
-
Doporučená:
Ricoeur, Paul. Úkol hermeneutiky : eseje o hermeneutice. Vyd. 1. Praha : Filosofia, 2004. ISBN 80-7007-185-0.
-
Doporučená:
Burke, Peter. Variety kulturních dějin. 1. vyd. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2006. ISBN 80-7325-081-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
24
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozumět obecnému kontextu teorií interpretace |
orientovat se v základní současné filosofické terminologii |
orientovat se v základních koncepcích západoevropské filosofické tradice |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat a interpretovat odborný text v českém i anglickém jazyce
|
používat základní odbornou humanitně vědnou terminologii |
diskutovat o abstraktních myšlenkových koncepcích a logicky argumentovat |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
shrnout a vysvětlit klíčové myšlenky uvedených koncepcí |
používat základní související terminologii a interpretační postupy a kriticky je hodnotit |
uvést do souvislostí hermeneutiku, teorii interpretace a současný filosofický a myšlenkový diskurz |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat dílčí metody interpretace na další odborné texty z obdobného diskursu |
řešit problémy interpretace s přihlédnutím k obecnému i specifickému kontextu |
analyzovat dílčí problémy teorie interpretace |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|