|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / FVOD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
FVOD
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Filozofické aspekty vědy o vědomí
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům debaty o konceptuálních a metodologických problémech vědy o vědomí od 80. let 20. století do současnosti. Předmět je určen studentům doktorského studia na FF.
|
Požadavky na studenta
|
Problémové okruhy ke zkoušce stanovuje garant předmětu při zahájení výuky. Zkouška se koná před komisí.
|
Obsah
|
Druhy vědomí (fenomenální, přístupové, intransitivní, reflexivní ad.); vztah filosofie a kognitivních disciplín, které zkoumají vědomí (neurověda, kognitivní psychologie); konceptuální analýza vs. "empiricky informovaná filosofie"; introspekce jako metoda nahlédnutí do mysli; existence qualií; epifenomenalismus a jeho naturalistické alternativy; překážky vědeckého výzkumu vědomí; problematika neuronových korelátů vědomí: supervenience, teorie identity nebo jiný typ vztahu?; experimentální přístupy k fenomenálnímu vědomí (fMRI, EEG, behaviorální testy).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Flanagan, Owen. Consciousness reconsidered. Cambridge, Mass. [u.a.] : MIT Press, 1992. ISBN 0-262-56077-1.
-
Základní:
Blackmore, Susan. Conversations on consciousness : what the best minds think about the brain, free will, and what it means to be human. Oxford : Oxford University Press, 2006. ISBN 0-19-517959-5.
-
Základní:
Flanagan, Owen; Güzeldere, Güven; Block, Ned. The Nature of Consciousness : philosophical debates. [1st ed.]. Cambridge : MIT Press, 1997. ISBN 0-262-52210-1.
-
Rozšiřující:
Churchland, P. S. Brainwise. Cambridge, Mass. : MIT Press, 2002.
-
Rozšiřující:
Revonsuo, A. Consciousness: The Science of Subjectivity. Hove : Psychology Press, 2010.
-
Rozšiřující:
Shear, J. (ed.). Explaining Cousciousness: Tha Hard Problem. Cambridge, Mass. : MIT Press, 1998.
-
Rozšiřující:
Baars, B. In the Theatre of Consciousness. Oxford : Oxford University Press, 1998.
-
Rozšiřující:
Butler, J. Rethinking Introspection. London : Palgrave Macmillan, 2013.
-
Rozšiřující:
Prinz, J. The Conscious Brain. Oxford : Oxford University Press, 2012.
-
Rozšiřující:
Seager, W. Theories of Consciousness: An Introduction. London : Routledge, 1999.
-
Doporučená:
Dahaene, S. Consciousness and the Brain: Deciphering How the Brain Codes Our Thoughts. New York : Viking, 2014.
-
Doporučená:
Gennaro, R. Counsciousness Paradox. Cambridge, Mass. : MIT Press, 2012.
-
Doporučená:
Dennett, D. Sweat Dreams. Cambridge, Mass. : MIT Press, 2005.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
234
|
Celkem
|
260
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát klíčové postavy a témata vědy o vědomí od 80. let 20. století do současnosti |
vysvětlit konkrétní termíny spojené s jednotlivými tématy vědy o vědomí od 20. století do současnosti |
popsat problémy, které byly v oblasti vědy o vědomí od 20. století do současnosti řešeny |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat s porozuměním pojmový aparát vědy o vědomí |
reprodukovat argumentaci obsaženou v zadaném textu z oblasti věd o vědomí z 20. století do současnosti |
využívat moderní technologie, zejména informační databáze |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
systematicky vymezí a popíše problémy, které se v současné vědě o vědomí objevují |
komplexně vysvětlí specifika vědeckého a filozofického přístupu k vědomí a zhodnotí význam a výsledky současné vědy o vědomí |
prokazuje porozumění soudobému stavu výzkumu oboru na mezinárodní úrovni |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
samostatně navrhuje směr dílčího výzkumu v oblasti současné vědy o vědomí |
koncipuje nové odborné přístupy v opoře o znalost mezinárodního výzkumu v oblasti vědy o vědomí |
dokáže kriticky posoudit, nakolik je příslušná teorie vhodná pro popis povahy a vzniku vědomí |
inovativně a kriticky reflektuje texty autorů z oblasti současné vědy o vědomí |
dokáže vytvořit a publikovat původní odborný text z oblasti vědy o vědomí |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Skupinová konzultace, |
|
|
|
|