|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / FSP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
FSP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Filozofický seminář
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KFI/FFIL a KFI/UDF a KFI/ZF
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do základů problematiky filozofického pohledu na svět a se smyslem filozofie obecně. Filozofická reflexe základních problémů lidské existence a světa. Představit studentům zásadní filozofické koncepce, systémy a teze, které ovlivňují lidské myšlení od starověku až do dnes. Důležitou součástí tohoto kurzu je také seznámení studentů se základními filozofickými pojmy a s jejich používáním. Naučit se orientovat v původním filozofickém textu a správně ho interpretovat.
|
Požadavky na studenta
|
Pro získání zápočtu je nutná aktivní účast na seminářích a také seminární práce v rozsahu cca. 5 stran na vybrané téma a její prezentace. Kombinovaná zkouška.
|
Obsah
|
Probíraná témata:
1. Úvod do základů filozofického myšlení, původ a význam filozofie, systém a řád, mýtus a věda, filozofie a náboženství.
2. Gnoseologický problém dějin filosofie, nástin problematiky v období starověku, středověku - 1. část.
3. Gnoseologický problém dějin filosofie, nástin problematiky v období novověku a současnosti - 2. část.
4. Otázka metafyziky v dějinách filozofie, pojem metafyzika a jeho užití, základní koncepce, interpretace pojmu v novověku
5. Ontologický rozměr dějin filozofického myšlení - Heideggerův paradox bytí, systém A. N. Whiteheada
6. Filozofická antropologie - problém člověka v antickém prostředí a kultuře
7. Místo člověka a společnosti v období středověku a novověku
8. Antropologická orientace ve filozofii dějin 19. století, L. Feuerbach a problematika kritiky společnosti, F. Nietzsche a vůle k moci, A. Schopenhauer - geneze díla.
9. Antropologická orientace ve filozofii dějin 20. století, S. A. Kierkegaard a otázka subjektivity, proces nivelizace, S. Freud a filozofické důsledky psychoanalýzy, politická filozofie 20. století.
10. Křesťanská filozofie v evropském kontextu - K. Barth, H. Küng, aj.
11. Problém pravdy v dějinách filozofického myšlení - Sókratés, E. Rádl
12. - 13. Písemné testy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Benyovszky, Ladislav. Filosofická propedeutika. První díl. 1. vyd. Praha : Sofis, 1999. ISBN 80-902439-8-3.
-
Základní:
Blecha, Ivan. Filosofie. 4. opravené a rozšířené vyd. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2002. ISBN 80-7182-147-0.
-
Základní:
Liessmann, Konrad; Zenaty, Gerhard. O myšlení : úvod do filosofie. Olomouc : Votobia, 1994. ISBN 80-85619-94-6.
-
Základní:
Anzenbacher, Arno. Úvod do filozofie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-25414-4.
-
Základní:
Martin, Gottfried. Úvod do všeobecné metafyziky. Praha : Nakladatelství Petr Rezek, 1996. ISBN 80-86027-01-5.
-
Základní:
Weischedel, Wilhelm. Zadní schodiště filosofie. Olomouc : Votobia, 1995. ISBN 80-7198-015-3.
-
Rozšiřující:
Fukuyama, F. Konec dějin a pslední člověk. Praha, 2002.
-
Rozšiřující:
Sokol, Jan. Malá filosofie člověka a slovník filosofických pojmů. 3. rozšíř. vyd. Praha : Vyšehrad, 1998. ISBN 80-7021-253-5.
-
Rozšiřující:
Petříček, Miroslav jr. Úvod do současné filosofie : 11 improvizovaných přednášek. 2. vyd. Praha : Herrmann a synové, 1991.
-
Doporučená:
Rádl, E. Dějiny filosofie. Praha, 1999.
-
Doporučená:
Hejdánek, Ladislav. Filosofie a víra. Praha : Evangelické nakladatelství, 1990. ISBN 80-85241-02-1.
-
Doporučená:
Störig, Hans Joachim. Malé dějiny filozofie. Praha : Zvon, 1991. ISBN 80-7113-041-9.
-
Doporučená:
Sapík, Miroslav. Od abstraktního ke konkrétnímu : z dějin filosofie starověku, středověku, novověku a současnosti. České Budějovice : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, katedra společe, 2007. ISBN 978-80-7040-980-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
42
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst a porozumět základnímu odbornému textu |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat a vysvětlit základní smysl filozofie. Popsat a vysvětlit reflexe různých problémů. Kriticky hodnotit obecný filozofický pohled na svět |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
klást filozofické otázky týkající se jednotlivých problémů života a samostatně o nich přemýšlet. Analyzovat nejdůležitější filozofické systémy a teze od starověku až po současnost, včetně nejvýznamnějších myslitelů. Kriticky hodnotit a použít systém základních filozofických pojmů. Kriticky reflektovat odborný text, se kterým pracuje. Kriticky hodnotit poznatky z vybraných děl nejvýznamnějších myslitelů |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|