|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / ETU2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
ETU2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Estetika a teorie umění 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
10 / -
|
2 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
UUD/ETU2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je představit v návaznosti na látku ETU1 vybraná témata teorie umění s důrazem na problematiku výtvarných oborů a prostřednictvím vybraných uměleckohistorických textů vysvětlit základní pojmy z oblasti teorie výtvarného umění. Studenti budou seznámeni s vývojem teoretické reflexe výtvarného umění od antiky po 20. století.
|
Požadavky na studenta
|
Písemný test.
Ústní zkouška - pohovor o přečtených textech.
|
Obsah
|
Počátky reflexe výtvarných děl, Vitruvius a jeho následovníci; klasický ideál a myšlenka vývoje umění v dějinách (Vasari, Winckelmann, 19. stol.); umělec a teorie geniality; rozvoj vědeckého studia umění v 19. století (Wölfflin, Vídeňská škola dějin umění aj.) a 20. stol. (Birnbaum; Panofski, Warburg aj.); myšlení o moderním umění, avantgardy a jejich teoretikové; umění a ideologie; vizuální kultura a její diskurzy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Dvě ze statí na webových stránkách předmětu (courseware, in: materiály k předmětu).
-
Základní:
Chalumeau, Jean-Luc; Brunel, Pierre. Přehled teorií umění. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-663-2.
-
Doporučená:
Gilbert, Katharine Everett; Kuhn, Helmut. Dějiny estetiky. 1. vyd. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury a umění, 1965.
-
Doporučená:
Henckmann, Wolfhart; Lotter, Konrad. Estetický slovník. Praha : Svoboda, 1995. ISBN 80-205-0478-8.
-
Doporučená:
Perniola, Mario. Estetika 20. století. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0213-X.
-
Doporučená:
Zuzka, Vlastimil. Umění, krása, šeredno: texty z estetiky 20. století. Praha : Karolinum, 2001.
-
Doporučená:
Foster, Hal. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
22
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat historický vývoj výtvarného umění |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst s porozuměním odborné texty z dějin umění a teorie umění |
používat základní uměleckohistorické pojmy a termíny v odborné diskusi |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
číst, psát odborné texty |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit hlavní myšlenkové koncepce a pojmy z teorie výtvarného umění v jejich historickém kontextu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
rozpoznat souvislosti mezi vývojem výtvarné kultury a její soudobou teoretickou reflexí, diskutovat o těchto souvislostech |
samostatně uvažovat o teoretických pojmech v umění |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Diskuse, |
|
|
|
|