|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / EKKHN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
EKKHN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Evoluce, kognice, kultura
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem tohoto předmětu je představit některé nové perspektivy na vztah mezi přírodními vědami na straně jedné a humanitními a sociálními vědami na straně druhé. Zaměřuje se zvláště na nové metody a teorie mající původ v evoluční biologii a kognitivních vědách, které v nedávné době vstoupily na pole akademického studia lidské kultury a společnosti. Kurz dále zvažuje, do jaké míry tyto metody a teorie představují výzvu pro tradičně založené oblasti studia v humanitních vědách.
Kurz je rozvrhován jednou za dva roky.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet:
Vypracování a odevzdání samostatné seminární práce na téma kurzu v délce 5 standardních normostran, včetně dodržení dalších formálních požadavků, představení jejího záměru v průběhu semestru a její obhájení v závěrečném kolokviu (tj. závěrečný test formou kolokvia).
|
Obsah
|
1. Úvodní poznámky a přehled problematiky
2. Evoluční teorie a studium člověka
3. Kognitivní revoluce
4. Evoluční psychologie
5. Ko-evoluční teorie
6. Kulturní epidemiologie a teorie kulturní atrakce
7. Behaviorální ekologie
8. Kliodynamika a makrohistorie
9. Vtělená a rozšířená kognice
10. Šíření inovací
11. Evoluční a kognitivní kořeny morálky
12. Evoluční a kognitivní kořeny náboženství
13. Závěrečné shrnutí
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Kurz má založenou skupinu/třídu v systému Google Classroom.
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Barrett, Louise; Dunbar, R. I. M.; Lycett, John. Evoluční psychologie člověka. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7178-969-7.
-
Základní:
Ovčáčková, Lenka. O původu kultury : biologické, antropologické a historické koncepce kulturní evoluce. Vydání 1. 2017. ISBN 978-80-200-2751-1.
-
Základní:
Richerson, Peter J.; Boyd, Robert. V genech není všechno, aneb, Jak kultura změnila evoluci člověka. Vyd. 1. Praha : Academia, 2012. ISBN 978-80-200-2066-6.
-
Doporučená:
BOYER, Pascal. Minds Make Societies: How Cognition Explains the World Humans Create. New Haven - London : Yale University Press, 2018. ISBN 978-0300223453.
-
Doporučená:
DUNBAR, R. I. M. Příběh rodu Homo: nové dějiny evoluce člověka. Praha : Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1715-4.
-
Doporučená:
Newen, Albert,; Bruin, Leon de; Gallagher, Shaun. The Oxford handbook of 4E cognition. 2020. ISBN 978-0-19-886347-2.
-
Doporučená:
Thagard, Paul. Úvod do kognitivní vědy : mysl a myšlení. Vyd. 1. Praha, 2001. ISBN 80-7178-445-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
2
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat různé vědní obory věnující se studiu člověka (sociologie, psychologie, antropologie) |
vysvětlit základní principy evoluce přírodním výběrem |
popsat rozdíly mezi humanitními a společenskými vědami |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat s porozuměním odborné anglicko-jazyčné texty z oblasti humanitních a sociálních věd |
stručně parafrázovat argumentaci odborného anglicko-jazyčného akademického textů |
využívat informační databáze k vyhledávání odborných textů |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat a charakterizovat základní směry současného evolučního studia lidské kultury |
podat přehled vývoje kognitivního studia kultury |
vysvětlit nedostatky starších teorií v oblasti kognitivního a evolučního studia kultury |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
umět zvolit vhodný analytický a interpretační rámec z oblasti kognitivních a evolučních věd pro analýzu vybraných kulturních dat |
analyzovat a interpretovat kulturní data za využití současných teorií z oblasti kognitivního a evolučního studia kultury |
umět zvolit vhodnou metodologii pro analýzu vybraných kulturních dat |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kolokvium, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Kolokvium, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Kolokvium, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka založená na výkladu |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|