|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / DVMD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
DVMD
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dějiny vědy v moderní době
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům dějiny vědy v období od 19. do 20. století a umožnit jim získat odborné znalosti a porozumění vybraných aspektů historického vývoje vědeckých poznatků.
|
Požadavky na studenta
|
Student je připraven podat samostatný výklad k zadaným okruhům a diskutovat o dané problematice. Problémové okruhy ke zkoušce stanovuje garant předmětu při zahájení výuky. Zkouška se koná před komisí.
|
Obsah
|
Evoluční teorie (J. B. Lamarck, Ch. Darwin, A. R. Wallace); genetika (G. J. Mendel); populační genetika (J. B. S. Haldane, R. Fisher); DNA (James Watson a Francis Crick); neodarwinismus, moderní evoluční syntéza, evoluční psychologie, sociobiologie, sobecký gen (A. Weismann, G. C. Williams, R. Dawkins, E. O. Wilson, R. A. Fisher, T. Dobzhansky, J. B. S. Haldane, J. S. Huxley, E. Mayr, M. T. Ghiselin, J. Barkow, L. Cosmides, J. Tooby); Krize klasické fyziky (záření černého tělesa G. Kirchhoff; fotoelektrický jev H. Hertz; vyzařovací zákon M. Planck; fotoelektrický jev A. Einstein; model atomu N. Bohr; korpuskulárně-vlnový dualismus L. de Broglie); Neeuklidovské geometrie (C. F. Gauss, J. Bolyai, N. I. Lobačevskij, B. Riemann); Speciální a obecná teorie relativity (A. Einstein); Kvantová teorie (Kodaňská interpretace N. Bohr, maticová kvantová mechanika W. Heisenberg; vlnová kvantová mechanika E. Schrödinger; Interpretace kvantové mechaniky); Matematika a logika (Hilbertův program D. Hilbert; úplnost predikátové logiky prvního řádu a věty o neúplnosti axiomatických formálních systémů s aritmetikou K. Gödel); Kosmologie (A. Einstein, W. de Sitter, A. Fridman, G. Gamow, E. Hubble).
Problémové okruhy ke zkoušce:
1. Zrod evoluční teorie (J. B. Lamarck, Ch. Darwin, A. R. Wallace)
2. Počátky genetiky (G. J. Mendel)
3. Populační genetika (J. B. S. Haldane, R. Fisher)
4. Objev DNA (James Watson a Francis Crick)
5. Evoluční teorie ve 20. století neodarwinismus, moderní evoluční syntéza, evoluční psychologie, sociobiologie, sobecký gen (A. Weismann, G. C. Williams, R. Dawkins, E. O. Wilson, R. A. Fisher, T. Dobzhansky, J. B. S. Haldane, J. S. Huxley, E. Mayr, M. T. Ghiselin, J. Barkow, L. Cosmides, J. Tooby)
6. Krize klasické fyziky (záření černého tělesa G. Kirchhoff; fotoelektrický jev H. Hertz; vyzařovací zákon M. Planck; fotoelektrický jev A. Einstein; model atomu N. Bohr, korpuskulárně-vlnový dualismus L. de Broglie)
7. Kvantová teorie (Kodaňská interpretace N. Bohr, maticová kvantová mechanika W. Heisenberg; vlnová kvantová mechanika E. Schrödinger; Interpretace kvantové mechaniky;
8. Neeuklidovské geometrie (C. F. Gauss, J. Bolyai, N. I. Lobačevskij, B. Riemann)
9. Speciální a obecná teorie relativity (A. Einstein)
10. Matematika a logika (Hilbertův program D. Hilbert; úplnost predikátové logiky prvního řádu a věty o neúplnosti axiomatických formálních systémů s aritmetikou K. Gödel)
11. Kosmologie (Standardní a alternativní kosmologické modely vesmíru; A. Einstein, W. de Sitter, A. Fridman, G. Gamow, E. Hubble)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Mayr, Ernst. Co je evoluce : aktuální pohled na evoluční biologii. Vyd. 1. Praha : Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1754-3.
-
Základní:
Heisenberg, Werner. Část a celek : rozhovory o atomové fyzice. [1. vyd.]. Olomouc : Votobia, 1997. ISBN 80-7198-216-4.
-
Základní:
NAGEL, E.; NEWMAN, J. R.; HOFSTADTER. Gödel's Proof. New York: New York University Press, 2008. ISBN 0814758371.
-
Základní:
Nagel, Ernest; Newman, James Roy,; Hofstadter, Douglas R.. Gödelův důkaz. Vyd. 1. brož. Brno : VUTIUM, 2006. ISBN 80-214-3174-1.
-
Základní:
Bowler, P. J. - Morus, I. R. Making Modern Science: A Historical Survey. Chicago, 2005.
-
Základní:
Darwin, Charles. O vzniku druhů přírodním výběrem. Vyd. 3., V nakl. Academia 2., rev. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1492-4.
-
Základní:
Darwin, Ch. On the Origin of Species. Cambridge: Harvard University Press, 2007. ISBN 978-0-451-52906-0.
-
Základní:
HEISENBERG, W. Physics and Philosophy: The Revolution in Modern Science. New York: Harper Collins, 2007. ISBN 978-0-06-120919-2.
-
Základní:
Dawkins, Richard. Sobecký gen. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 2003. ISBN 80-204-0730-8.
-
Základní:
NYE, M. J. (ed.). The Cambridge History of Science. Vol. 5. The Modern Physical and Mathematical Sciences. Cambridge: Cambridge University Press, 2003. ISBN 0-521-57199-5.
-
Základní:
Bowler, P. J. - Pickstone, J. V. The Cambridge History of Science. Vol. 6. The Modern Biological and Earth Sciences. Cambridge, 2009.
-
Základní:
Dawkins, R. The Selfish Gene. Oxford: Oxford University Press, 1976. ISBN 978-0-19-857519-1.
-
Základní:
MAYR, E. What Evolution Is. New York: Basic Books, 2001. ISBN 0-465-04426-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
64
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
po úspěšném absolvování kurzu budou studenti schopni rozvinout jejich schopnost historického myšlení o vývoji moderní vědy. Naučí se jak chápat minulost; vysvětlovat změnu a kontinuitu v čase vzhledem k hlavním vědeckým teoriím 19. a 20. století. Budou schopni prakticky vyjádřit své znalosti o minulosti, a budou schopni vysvětlit, jak se tyto znalosti vztahují k širší historiografii, stejně tak jako k současným zájmům. Studenti získají badatelskou zkušenost v historii vědeckého vývoje a praxi při sledování vývoje určité vědecké teorie v čase. Budou schopni kriticky zhodnotit odlišné historické ideje v publikované literatuře. Získají zkušenost v efektivní diskusi těchto myšlenek v ústní i psané formě |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
|
|
|
|