|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / BPS1H
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
BPS1H
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Bakalářský seminář 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
32 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem tohoto předmětu je uvést studenty do základů problematiky metodologie humanitních věd. Seznámit studenty se specifickými znaky humanitního poznání a s obrazem vědy a vědeckého poznání. Představit některé významné myslitele a jejich filosofické systémy a myšlenky. Prozkoumat základní metody (logické, exaktní, sociologické, srovnávací), kategorie, pojmy, hypotézy, definice a principy humanitních věd. Poznat a zhodnotit jazyk humanitních oborů.
|
Požadavky na studenta
|
Pravidelné konzultace s vedoucím práce, písemný test.
|
Obsah
|
Obraz vědy a vědecké metodologie v současné filosofii. Scientismus a antiscientismus.
Kultura a humanitní vědy (W. Dilthey, W. Windelband)
Vědy o přírodě a vědy o kultuře (H. Rickert)
Tragedie kultury a metodologie (G. Simmel, O. Spengler)
Logika věd o kultuře (M. Weber)
Jazyk a humanitní poznání (E. Cassirer)
Komunikace a humanitní poznání (M. Buber, J. Ortega y Gasset, M. Bachtin)
Hermeneutika a metody sociálních věd (P. Ricoeur)
Fenomenologická metoda v humanitních vědách (E. Husserl)
Hermeneutika jako metodologické východisko humanitních věd (W. Dilthey, H. Gadamer)
Povaha historického poznání (B. Croce, M. Bloch)
Humanitní poznání: od vědy k literatuře (R. Barthes)
Metody výzkumu v estetice
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Radim Kočandrle, Ph.D. ,
-
Přednášející:
PhDr. Jana Černá, Ph.D. (100%),
Mgr. Karolína Jiráková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Jitka Bílková, Ph.D. (100%),
Mgr. Daniela Blahutková, Ph.D. (100%),
Mgr. Kryštof Boháček, Ph.D. (100%),
PhDr. Jana Černá, Ph.D. (100%),
Mgr. Stefanie Dach, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Nikolaj Demjančuk, CSc. (100%),
Mgr. Ludmila Dostálová, Ph.D. (100%),
ThLic. Pavel Frývaldský, Th.D. (100%),
Mgr. Miroslav Hanke, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Vladimír Havlík, CSc. (100%),
Mgr. Petra Hečková, Ph.D. (100%),
Mgr. Petr Jirák, Ph.D. (100%),
Mgr. Karolína Jiráková, Ph.D. (100%),
PhDr. Martina Kastnerová, Ph.D. (100%),
Mgr. Vojtěch Kaše, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Radim Kočandrle, Ph.D. (100%),
Mgr. Miloš Kratochvíl, Ph.D. (100%),
PhDr. Radka Křížková Červená (100%),
PhDr. Jan Lhoták, Ph.D. (100%),
Doc. RNDr. Josef Moural, CSc. (100%),
PhDr. Jaromír Murgaš, CSc. (100%),
Mgr. Jitka Paitlová, Ph.D. (100%),
Mgr. MgA. Petr Pola, Ph.D. (100%),
Mgr. Michal Polák, Ph.D. (100%),
PhDr. Martin Profant, Ph.D. (100%),
Mgr. Radek Schuster, Ph.D. (100%),
doc. PhDr. ThLic. Drahomír Suchánek, Ph.D., Th.D. (100%),
Doc. PhDr. Miloš Ševčík, Ph.D. (100%),
Mgr. et. Mgr. et. Bc. Zdeňka Špiclová, Ph.D. (100%),
PhDr. Lada Wagnerová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Demjančuk, Nikolaj. Elektronická učebnice (KFI/MHV).
-
Základní:
Cassirer, Ernst. Filosofie symbolických forem. 1, Jazyk. Praha : Oikoymenh, 1996. ISBN 80-86005-10-0.
-
Základní:
Cassirer, Ernst. Filosofie symbolických forem. 2, Mytické myšlení. Praha : Oikoymenh, 1996. ISBN 80-86005-11-9.
-
Základní:
Disman, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-141-2.
-
Základní:
Hubík, Stanislav. Sociologie vědění : základní koncepce a paradigmata. 1. vyd. Praha : Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-58-3.
-
Základní:
Hendl, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-246-0030-7.
-
Doporučená:
Popper, Karl Raimund. Logika vědeckého zkoumání. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-45-3.
-
Doporučená:
Demjančuk, Nikolaj. O povaze vědy : věda v kulturních kontextech.
-
Doporučená:
Popper, Karl Raimund. Otevřená společnost a její nepřátelé I. Uhranutí Platónem. Praha : ISE, 1994. ISBN 80-85241-53-6.
-
Doporučená:
Popper, Karl Raimund. Otevřená společnost a její nepřátelé II. Vlna proroctví: Hegel, Marx a co následovalo. Praha : ISE, 1994. ISBN 80-85241-54-4.
-
Doporučená:
Hollis, Martin. The philosophy of social science : an introduction. 1st ed. Cambridge : Cambridge University Press, 1994. ISBN 0-521-44780-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování kvalifikační práce [52-468]
|
90
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
27
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|