|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / ATI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
ATI
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Analýza textu a interpretace
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
3
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Přimět studenty tvůrčím a experimentálním způsobem využít poznatky logiky, teorie významu, formální sémantiky, hermeneutiky a teorie interpretace při četbě a zpracování textů odborných i publicistických. Naučit studenty vizualizovat, prezentovat a sdílet výsledky logické analýzy a intepretace textů různých žánrů. Představit a aplikovat teoretické principy pojmového a myšlenkového mapování a zhodnotit možnosti využití dostupných freewarových nástrojů pro jeho tvorbu.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: aktivní práce a prezentace během cvičení; individuální projekt; referát; závěrečný test.
|
Obsah
|
Formou přednášek budou nastíněny vybrané teoretické přístupy k problému interpretace textu a možností zobrazování a sdílení jejích výsledků. Nejprve budou shrnuty některé relevantní filosofické koncepce (logická a gramatická forma (B. Russell, R. Carnap); hermeneutika a (před)porozumění (M. Heidegger, H.-G. Gadamer); obrazová teorie jazyka (L. Wittgenstein); univerzum technických obrazů (V. Flusser); zobrazování nekonečna a paradoxu (M. C. Escher), a poté budou představeny východiska a principy pojmového a myšlenkového mapování (J. D. Novak, T. Buzan) jakožto nástroje pro grafické prezentování myšlenek a komplexních struktur informací prostřednictvím lineárních spojnic a uzlů.
Během cvičení budou logicky analyzovány a interpretovány odborné texty různé obtížnosti. Struktury, argumenty a informace těchto textů budou kreativně schematizovány a zobrazovány prostřednictvím pojmových a myšlenkový map, obrazů a diagramů. Bude používána nejen technika tužka-papír, nýbrž bude využíváno i freewarových nástrojů Cayra, SciPlore, FreeMind a XMind. Výsledné mapy budou prezentovány, kriticky hodnoceny, vzájemně porovnávány a propojovány.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
.. Aktuální texty pro jednotlivá cvičení budou zveřejněny v Coursewaru předmětu vždy před zahájením semestru..
-
Základní:
Mašek, Jan; Zikmundová, Vladimíra. Výukové využití softwarových systémů pro techniku pojmového mapování. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univezita, 2010. ISBN 978-80-7043-631-8.
-
Rozšiřující:
Cayra. http://download.cnet.com/Cayra/3000-2076_4-10777905.html.
-
Rozšiřující:
FreeMind. http://freemind.sourceforge.net/wiki/index.php/Main_Page.
-
Rozšiřující:
SciPlore. http://sciplore.org/software/sciplore_mindmapping/.
-
Rozšiřující:
XMind. http://www.xmind.net/.
-
Doporučená:
Kolář, Petr. Argumenty filosofické logiky. Praha : Filosofia, 1999. ISBN 80-7007-121-4.
-
Doporučená:
Flusser, V. Do universa technických obrazů. Praha, 2001. ISBN 80-238-7569-8.
-
Doporučená:
Buzan, Tony. How to mind map : the ultimate thinking tool that will change your life. 1st ed. London : Thorsons, 2002. ISBN 0-00-714684-1.
-
Doporučená:
Escher, Maurits Cornelis. M.C. Escher : grafika a kresby. Köln ; Benedikt Taschen, 1999. ISBN 3-8228-6693-8.
-
Doporučená:
Buzan, Tony. Mentální mapování. Praha: Portál, 2007.
-
Doporučená:
NOVAK, J. D., CA?AS, A. J. The Theory Underlying Concept Maps and How to Construct and Use Them. Institute for Human and Machine Cognition, 2008.
-
Doporučená:
Grondin, Jean. Úvod do hermeneutiky. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-43-7.
-
Doporučená:
Cmorej, Pavel. Úvod do logické syntaxe a sémantiky. Praha : Triton, 2002. ISBN 80-7254-294-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
41
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozumět základním koncepcím teorie intepretace
|
charakterizovat základní filozofické teorie jazykového významu
|
orientovat se v základních principech pojmového mapování
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat a interpretovat odborný filozofický text v českém i anglickém jazyce
|
používat běžné informační technologie ke zpracování a vizualizaci textu
|
aplikovat základní principy pojmového mapování na lineární text
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat různé metody analýzy a vizualizace lineárního textu
|
orientovat se v softwarových nástrojích pro pojmové mapování a vizualizaci textu
|
rozumět základním principům a metodám Digital Humanities
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vytvářet strukturované diagramy a pojmové a myšlenkové mapy odborných textů
|
používat softwarové nástroje pro analýzu a intepretaci lineárních textů
|
analyzovat, vizualizovat a prezentovat abstraktní filozofické myšlenky
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|