|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / AKV2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
AKV2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Antické kořeny evropské kultury 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
3
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky okolo zásadní proměny přístupu ke světu, k níž došlo nejen ve vědě, ale i v kultuře starověkého Řecka. Především půjde o to představit fakt, že tato radikální metodologická změna, která vyvrcholila založením logiky jako nauky o čistých formách myšlení, je pro Evropu nejdůležitějším odkazem starověkého Řecka. Na základě seminární práce s texty daného období budou studenti zkoumat tuto proměnu a hodnotit, jakým způsobem evropská věda a kultura toto dědictví interpretovala a dále rozvíjela.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování seminární práce a obhajoba vlastní interpretace zadaného textu. Kombinovaná zkouška.
|
Obsah
|
Probíraná témata: Zenónovy aporie; platonismus; dialektika; kauzalita; sylogistika; axiomatizace a dedukce; geometrie; Eukleidův pátý postulát.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bouzek, Jan; Kratochvíl, Zdeněk. Od mýtu k logu. [1. vyd.]. Praha : Herrmann & synové, 1994.
-
Základní:
Vernant, Jean-Pierre. Počátky řeckého myšlení. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1993. ISBN 80-85241-45-5.
-
Základní:
Kirk, G. S.; Raven, J. E.; Schofield, Malcolm. Předsókratovští filosofové : kritické dějiny s vybranými texty. Vyd. 1. Praha : Oikoymenh, 2004. ISBN 80-7298-110-2.
-
Základní:
MacIntyre, Alasdair. Ztráta ctnosti : k morální krizi současnosti. Praha : Oikoymenh, 2004. ISBN 80-7298-082-3.
-
Doporučená:
Patočka, Jan. Aristoteles, jeho předchůdci a dědicové : studie z dějin filosofie od Aristotela k Hegelovi. Vyd 1. Praha : Nakladatelství Československé akademie věd, 1964.
-
Doporučená:
Bleicken, Jochen. Athénská demokracie. Praha : Oikoymenh, 2002. ISBN 80-7298-055-6.
-
Doporučená:
Hawhee, Debra. Bodily arts : rhetoric and athletics in ancient Greece. 1st ed. Austin : University of Texas Press, 2004. ISBN 0-292-70584-0.
-
Doporučená:
Strauss, L. Člověk a obec. Praha, 2007. ISBN 978-80-7298-116-8.
-
Doporučená:
Detienne, Marcel. Mistři pravdy v archaickém Řecku. Vyd. 1. Praha : Oikoymenh, 2000. ISBN 80-7298-003-3.
-
Doporučená:
Fine, G. On Ideas. Aristotle's Criticism of Plato's Theory of Forms. Oxford, 1993.
-
Doporučená:
Boháček, Kryštof. Proč Gorgiás mluví : úvod do filosofie nebytí : včetně řecko-českého textu Peri tou me ontos. Vyd. 1. Praha : Filosofia, 2004. ISBN 80-7007-202-4.
-
Doporučená:
Vamvacas, C.J. The Founders of Western Thought The Presocratics A diachronic parallelism between Presocratic Thought and Philosophy and the Natural Sciences. Boston, 2009.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
22
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
30
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti se naučí používat pramenné zdroje zaměřené na problematiku antického formálního myšlení. Budou schopni vysvětlit principy axiomaticko-deduktivní metody, která je pro evropskou vědu tak typická. Získají podrobné znalosti antické logiky a metodologie, které budou schopni shrnout a uvést do souvislostí s klíčovými tendencemi v dějinách evropského myšlení |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
|
|
|
|