|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / AFFN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
AFFN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Analytická filozofie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
4 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je podrobně seznámit studenty s teoriemi a metodami analytické filozofie. Vyložit a interpretovat klíčové myšlenky hlavních představitelů analytické filozofické tradice a ukázat jejich vzájemné souvislosti. Prozkoumat vztahy mezi jazykem, myšlením a světem pomocí logiky a filozofické gramatiky. Naučit studenty analyzovat problémy a otázky filozofie a vědy jako problémy a otázky zformulované v jazyce, k jejichž řešení je třeba nejprve porozumět tomu, jak jazyk funguje.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: aktivní účast na semináři, referát, seminární práce, test.
Zkouška: kombinovaná.
|
Obsah
|
Analytický obrat k jazyku. Reference a singulární termíny: smysl a denotát vlastních jmen (G. Frege), definitní deskripce (B. Russell, P. F. Strawson, K. Donnellan), svazková teorie vlastních jmen (J. Searle), rigidní designace a možné světy (S. Kripke). Sémantika a syntax: obrazová teorie jazyka (L. Wittgenstein), význam a verifikace, analytické a syntetické věty (R. Carnap, M. Schlick, W. v. O. Quine), význam a pravdivostní podmínky (D. Davidson, A. Tarski). Sémantika a pragmatika: význam jako užití jazyka, řečové hry a pravidla (L. Wittgenstein, F. Waismann), konstativy a performativy, lokuce, ilokuce, perlokuce (J. L. Austin), řečové akty (J. Searle), význam a intencionalita, konverzační implikatury (P. Grice). Post-analytický obrat k jazyku: antireprezentacionalismus (R. Rorty), konstruktivismus (N. Goodman) a realismus (H. Putnam).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Fiala, Jiří. Analytická filosofie : první čítanka. 1. díl. Plzeň : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-611-8_.
-
Základní:
Fiala, Jiří. Analytická filosofie : první čítanka. 2. díl. Plzeň : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-611-8.
-
Základní:
Peregrin, Jaroslav. Kapitoly z analytické filosofie. Vyd. 1. Praha : Filosofia, 2005. ISBN 80-7007-207-5.
-
Základní:
Marvan, Tomáš. Otázka významu : cesty analytické filosofie jazyka. Vyd. 1. Praha : Togga, 2010. ISBN 978-80-87258-33-0.
-
Základní:
Lycan, William G. Philosophy of language : a contemporary introduction. London ; Routledge, 2002. ISBN 0-415-17116-4.
-
Doporučená:
Martinich, A. P., Sosa, D. (eds.). A Companion to Analytic Philosophy. Oxford : Blackwell, 2001.
-
Doporučená:
Fiala, Jiří. Analytická filosofie : druhá čítanka. 2., přeprac. vyd. Praha : O.P.S., 2006. ISBN 80-903733-1-9.
-
Doporučená:
Fiala, Jiří. Analytická filosofie : třetí čítanka ; uspořádal Jiří Fiala. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-238-9518-4.
-
Doporučená:
Quine, Willard Van Orman. From a logical point of view. 9, Logico-philosophical essays. 2nd ed. Cambridge : Harvard University Press, 1999. ISBN 0-674-32351-3.
-
Doporučená:
Austin, J. L. How to do things with words : the William James Lectures delivered at Harvard University in 1955. 2nd ed. Oxford ; Oxford University Press, 1976. ISBN 0-19-281205-X.
-
Doporučená:
Ayer, Alfred. Language, truth and logic. London: Golancz, 1936.
-
Doporučená:
Dummett, Michael. Origins of analytical philosophy. Cambridge : Harvard University Press, 1994. ISBN 0-674-64473-5.
-
Doporučená:
Wittgenstein, Ludwig. Philosophishce Untersuchungen = Philosophical investigations. 4th ed. Chichester : Wiley-Blackwell, 2009. ISBN 978-1-4051-5928-9.
-
Doporučená:
Waismann, Friedrich; Harré, Rom. The principles of linguistic philosophy. 2nd ed. Basingstoke : Macmillan, 1997. ISBN 0-333-62996-5.
-
Doporučená:
Coffa, J. Alberto; Wessels, Linda. The semantic tradition from Kant to Carnap : to the Vienna Station. Cambridge : Cambridge University Press, 1993. ISBN 0-521-44707-0.
-
Doporučená:
Wittgenstein, Ludwig. Tractatus logico-philosophicus. 1. vyd. Praha : Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, 1993. ISBN 80-85241-30-7.
-
Doporučená:
Waismann, F. Wittgenstein und der Wiener Kreis : aus dem Nachlass. Oxford, 1967.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
44
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v dějinách západního filozofického myšlení |
představit hlavní myslitele a témata analytické filosofie |
rozumět základním metodám a pravidlům výrokové a predikátové logiky |
popsat základní charakteristiky, pravidla a principy fungování přirozených a umělých jazyků
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat a interpretovat odborný filozofický text v českém i anglickém jazyce
|
sledovat argumentační postupy významných představitelů analytické filosofie |
používat základní terminologii moderní filozofie, logiky a lingvistiky
|
diskutovat o abstraktních filozofických koncepcích a logicky argumentovat
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat vývoj analytického myšlení v kontextu filozofie 20. a 21. století
|
vysvětlit klíčové pojmy, koncepce a teorie analytické filozofie v jejich vzájemných souvislostech
|
podrobně charakterizovat díla hlavních představitelů analytické filozofické tradice
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
řešit problémy filozofie a vědy vyjasněním fungování jazyka |
aplikovat různé teorie významu při zkoumání přirozených i umělých znakových systémů |
analyzovat komunikaci z hlediska sémantiky, logiky a pragmatiky |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|