|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / 1POS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
1POS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Filozofie vědy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
4
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/1POL
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je určen pro zahraniční studenty (Erasmus) a je vyučován výhradně v anglickém jazyce. Cílem předmětu je přiblížit studentům základní problémy filozofie vědy a představit jim různé filozofické pohledy na vědu v jednotlivých obdobích historického vývoje této disciplíny. Předmět má seznámit studenty s nejvýznamnějšími autory, kteří zkoumali vědu z filozofického hlediska, a zhodnotit zásadní myšlenky a teze, které ovlivnily vývoj filozofie vědy.
|
Požadavky na studenta
|
Předmět je určen pro zahraniční studenty (Erasmus) a je vyučován výhradně v anglickém jazyce.
Před zkouškou je nutné získat zápočet splněním těchto podmínek: aktivní účast na semináři, plnění úkolů v rámci e-learningového kurzu a prezentace domácích úkolů, seminární práce.
Zkouška sestává z diskuze nad seminární prací a diskuze nad tématy pokrytých v kurzu.
|
Obsah
|
Probíraná témata: Filosofie, věda a filosofie vědy. Logický pozitivismus a verifikacionismus. Problém konfirmace. Karl R. Popper a falzifikacionismus. Problém demarkace. Michael Polanyi a tacitní vědění. Thomas S. Kuhn a vědecké revoluce. Imre Lakatos a metodologie vědeckých výzkumných programů. Paul K. Feyerabend a kritika vědecké metody. Naturalistická epistemologie a filosofie vědy (W. V. O. Quine, P. Kitcher). Feministická epistemologie a filosofie vědy (H. Longino, S. Harding). Věda, hodnoty a ideál hodnotové neutrality vědy (H. Douglas). Vědecký realismus a antirealismus (I. Hacking). Věda v demokratické společnosti (H. Collins, R. Evans).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Gasper, Philip; Trout, J. D.; Boyd, Richard. The philosophy of science ; ed. by Richard Boyd, Philip Gasper, J.D. Trout. 6th ed. Cambridge : MIT Press, 1997. ISBN 0-262-52156-3.
-
Základní:
GODFREY-SMITH, P. Theory and Reality: an Introduction to the Philosophy of Science. Science and its Conceptual Foundations. Chicago: University of Chicago Press, 2003. ISBN 978-0-226-30062-7.
-
Doporučená:
STALEY, K. W. An Introduction to the Philosophy of Science. Cambridge Introductions to Philosophy. Cambridge; New York: Cambridge University Press, 2014. ISBN 978-0-521-11249-9.
-
Doporučená:
ROSENBERG, A. Philosophy of Science: A Contemporary Introduction. New York; London: Routledge, 2005. ISBN 978-0-415-22156-6.
-
Doporučená:
BARKER, G.; KITCHER, P. Philosophy of Science: A New Introduction. New York: Oxford University Press, 2014. ISBN 978-0-195-36619-8.
-
Doporučená:
CURD, M.; COVER, J. A.; PINCOCK, Ch. (eds.). Philosophy of Science: the Central Issues. New York: W.W. Norton, 2013. ISBN 978-0-393-92080-2.
-
Doporučená:
WALLACE, W. A. The Modeling of Nature: Philosophy of Science and Philosophy of Nature in Synthesis. Washington, D.C: The Catholic University of America Press, 1996. ISBN 978-0-813-20860-2.
-
Doporučená:
LADYMAN, J. Understanding Philosophy of Science. London; New York: Routledge, 2002. ISBN 978-0-415-22156-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
57
|
Kontaktní výuka
|
78
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
260
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
představit základní postavy a témata klasické epistemologie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat běžné akademické digitální nástroje, např. databáze odborných publikací |
formulovat a obhájit své stanovisko v diskuzi |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
představit základní postavy a témata filosofie vědy 20. století |
charakterizovat nejdůležitější filosofické interpretace vědy a vysvětlit jejich souvislosti |
shrnout vybrané významné filosofické spisy filosofie vědy 20. století |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat pramenné filosofické texty filosofie vědy 20. století
|
interpretovat vybrané pasáže klíčových textů filosofie vědy 20. století |
sledovat argumentační postupy konkrétních autorů nebo vybraných textů filosofie vědy 20. století |
argumentovat a diskutovat o konkrétním tématu filosofie vědy 20. století |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|