|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / ZOP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
ZOP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy ortotiky a protetiky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Základní informace o oboru ortopedická protetika, seznámení s etiologií a patogenezí ortopedických vad korigovaných technickými pomůckami. Základní přehled amputačních technik, rozdělení a organizace oboru. Pomůcky pro sport.
|
Požadavky na studenta
|
ústní zkouška
|
Obsah
|
1. Úvod do problematiky, organizace poskytování protetické péče, historie oboru. Rozdělení oboru podle specializací, jejich odlišnosti a přesná charakteristika, definice ortopedické pomůcky
2. Předpis jednotlivých pomůcek, základní dokumentace pacienta, úloha zdravotní pojišťovny a revizního lékaře. Definice oboru ortotika, přehled výrobků a oblastí kterých se týká, rozdělení dynamických, statických a redresních ortéz.
3. Přehled jednotlivých funkčních defektů, které jsou řešeny za pomocí ortéz. Končetinové ortézy od jednoduchých bandáží až po složité reciprokátory
4. Krční ortézy stabilizační. Trupové ortézy, jejich rozdělení podle jednotlivých onemocnění, hodnocení skolióz, technické řešení a operační řešení jednotlivých defektů.
5. Ortézy horní končetiny, rozdělení a konstrukce v závislosti na jednotlivá poškození. Traumatologie, mechanismy vzniku úrazu a jejich stabilizace za pomoci ortéz
6. Základní přehled amputačních technik, doporučená výše amputací se vztahem k pozdějšímu protézování. Základní rehabilitace a předcházení flexčním kontrakturám.
7. Přehled amputací v oblasti nohy. Amputace podle Pyrogova, Choparta, Syma I a II. Jejich technické vybavení. Podkolenní amputace, rozdělení podle amputačního pahýlu, možnosti technického vybavení, komplikace způsobené používáním pomůcky.
8. Exartikulace v kolenním kloubu, amputační technika nášlapného pahýlu, využití čtyřosého kolenního kloubu. Amputace ve stehně, specifika různých délek amputačního pahýlu, kontaktní pahýlová loůžka se zanořeným hrbolem, ISNY systém a silikonový návlek .
9. Exartikulace v kyčelním kloubu, hemipelvectomie, způsob technického vybavení, úloha závěru v kolenním a kyčelním kloubu. Upínací bandáže k jednotlivým typům protéz,
10. Ortopedické vložky, jednotlivé možnosti korekce, nejčastější vady korigované tímto způsobem, korekce zkrácenin, plastické vložky, korekce vbočeného palce. Ortopedická obuv jednoduchá a složitá, přehled vad, u kterých využíváme ortopedickou obuv, ztrátová poranění v oblasti nohy a jejich korekce
11. Definice epitéz a jejich využití v ortopedické protetice, faciální epitézy, zhotovení náhrad dentální technologií, silikonové náhrady. Epitézy končetinové, úloha kosmetického krytí ortopedických pomůcek. Krycí kompresní návleky na popáleniny
12. Berle, hole, chodítka a základní pomůcky pro lokomoci. Invalidní vozíky mechanické, elektrické a speciální, jejich příslušenství, individuální postury, vliv dlouhodobého sezení na lidský organismus
13. Pomůcky pro sebeobsluhu, navlékač knoflíků, podavače, úpravy pro psaní a práci na PC. Zvedáky, schodolezy a ostatní přepravní mechanismy. Úprava osobního automobilu pro řízení osobou s omezenou hybností
14. Speciální protézy pro sport, protézová chodila pro sprinty, úpravy podle jednotlivých sportovních disciplin, pomůcky pro zimní sporty. Koupací protézy, pomůcky pro plavecké disciplíny
15. Sportovní aktivita je její dopad na běžné využívání technické pomůcky, prevence otlaků a přetěžování nosných částí.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
30
|
Celkem
|
60
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat základní metabolické procesy a jejich význam |
popsat vztahy mezi orgánovými soustavami pro pochopení vztahů mezi procesy probíhajícími v lidském těle |
charakterizovat individuální vývoj člověka a posoudit faktory ovlivňující jej v pozitivním a negativním směru |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
ověřit jednoduchými testy úroveň zdravotně orientované zdatnosti a svalové nerovnováhy |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vyjmenovat základní etiologii a patogenezi vad korigovatelných technickými pomůckami |
popsat rozdělení a organizaci oboru |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
používat odbornou terminologii z oboru |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|