|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / ORT5
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
ORT5
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ortotika 5
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
12 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět seznamuje studenty s problematikou vybavení ortotickými a kompenzačními pomůckami pro aplikované pohybové aktivity a sport zdravotně postižených vzhledem k jednotlivým typům postižení a úrovni sportovního zatížení.
|
Požadavky na studenta
|
100% účast na seminářích (25% je možno nahradit)
seminární práce na zadané téma
zápočtový test - 75%.
|
Obsah
|
1. Úvod do problematiky a význam tělesné výchovy a spotu pro zdravotně postižené. Základní terminologie. Definice a rozdělení zdravotních postižení. Zdroje informací.
2. Klasifikacční kritéria pro vybrané sporty vzhledem k jednotlivým zdravotním postižením. Povolené ortotické vybavení.
3. Vybavení pro kolektivní sporty vozíčkářů (letní i zimní sporty)
4. Vybavení pro individuální sporty vozíčkářů ? tetraplegici, letní sporty
5. Vybavení pro individuální sporty vozíčkářů ? tetraplegici, zimní sporty
6. Vybavení pro amputáře DK (letní sporty)
7. Vybavení pro amputáře DK (zimní sporty)
8. Vybavení pro amputáře HK
9. Vybavení pro zrakově postižené
10. Vybavení pro neuromuskulárně nemocné
11. Vybavení zdravých sportovců ortézami ? cíl využití, povolené a zakázané pomůcky
12. Základy tapingu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Kudláček, Martin. Aplikované pohybové aktivity pro osoby s tělesným postižením. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1655-7.
-
Doporučená:
KÁBELE, Josef, VÁLKOVÁ, Hana a ŠVARC, Martin. Basketbal vozíčkářů: pravidla zdravotní klasifikace: určeno pro stud. učitelství a vychovatelství speciální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991. ISBN 80-7067-216-1.
-
Doporučená:
VÁLKOVÁ, Hana. Skutečnost nebo fikce?: socializace mentálně postižených prostřednictvím pohybových aktivit: závěrečná publikace projektu č. RS 97075 Resortního výzkumu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR.. Olomouc: Fakulta tělesné kultury Univerzity Palackého, 2000. ISBN 80-244-0117-7.
-
Doporučená:
Kábele, Josef. Sport vozíčkářů. 1. vyd. Praha : Olympia, 1992. ISBN 80-7033-233-6.
-
Doporučená:
Vozíčkář: časopis nejen pro sedící. Brno: Liga za práva vozíčkářů, 1998.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
59
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vyjmenovat rozdíly ve vybavování ortotickými pomůckami mezi dospělým klientem a dítětem |
popsat typické dětské vady |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vyšetřit dětského klienta |
vytvořit vhodnou pomůcku |
aplikovat vhodnou pomůcku |
pod vedením edukovat dětského klienta a jeho rodinné příslušníky v používání pro zvýšení soběstačnosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vyjmenovat možnosti aplikovaných pohybových aktivit |
charakterizovat jednotlivé pohybové aktivity a kompenzační pomůcky při nich využívané |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vyšetřit klienta |
navrhnout a zhotovit pomůcku pro pohybové aktivity |
aplikovat pomůcku |
pod vedením edukovat klienta k používání |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|