|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / LPES
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
LPES
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Léčebné přístupy v ergoterapii
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
24 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Ověření teoretických znalostí zahrnující jednotlivé rámce vztahů a z nich plynoucí přístupy užívané v ergoterapii.
|
Požadavky na studenta
|
Ke státní závěrečné zkoušce může student přistoupit po splnění všech zápočtů a zkoušek předepsaných ve studijním programu Ergoterapie.
|
Obsah
|
Obsahem státní závěrečné zkoušky jsou témata probíraná v předmětech Ergoterapie - biomechanické přístupy, Ergoterapie - psychosociální přístupy, Ergoterapie - neurovývojové přístupy, Ergoterapie v klinických oborech, Ergoterapie v geriatrii 1. a 2., Ergoterapie v pediatrii 1. a 2., Ergoterapie v neurorehabilitaci, Ergoterapie v paliativní péči.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
FALLON, M., HANKS, G. ABC of palliative care. Blackwell publishing., 2006. ISBN 978-1-4051-3079-0.
-
Základní:
Munzarová, Marta. Eutanazie, nebo paliativní péče?. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1025-0.
-
Základní:
SVATOŠOVÁ, M. Hospic a umění doprovázet.. Praha: KNA pro APHPP., 2008. ISBN 978-80-7195-307-4.
-
Základní:
KÜBLER-ROSSOVÁ, M. Hovory s umírajícími. Hradec Králové: Signunitatis, 1992. ISBN 80-85439-04-2.
-
Základní:
Sláma, Ondřej; Kabelka, Ladislav,; Vorlíček, Jiří. Paliativní medicína pro praxi. 2., nezměn. vyd. Praha : Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-849-0.
-
Základní:
O'Connor, Margaret; Aranda, Sanchia. Paliativní péče : pro sestry všech oborů. Vyd. 1. české. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-1295-4.
-
Základní:
Haškovcová, H. Práva pacientů.. Komentované vydání. Praha: Havířov, 1996.
-
Základní:
Marková, Monika. Sestra a pacient v paliativní péči. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3171-1.
-
Základní:
KELNEROVÁ, J. Tanatologie v ošetřovatelství. Brno: Littera., 2007. ISBN 978-80-85763-36-2.
-
Základní:
Haškovcová, Helena. Thanatologie : nauka o umírání a smrti. 2., přeprac. vyd. Praha : Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-471-3.
-
Základní:
KUBÍČKOVÁ, N. Zármutek a pomoc pozůstalým.. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-82-X.
-
Doporučená:
Vojta, Václav; Peters, Annegret. Das Vojta-Prinzip : Muskelspiele in Reflexfortbewegung und motorischer Ontogenese. 3. Aufl. Heidelberg : Springer, 2007. ISBN 978-3-540-46509-6.
-
Doporučená:
Kraus, Jan. Dětská mozková obrna. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1018-8.
-
Doporučená:
Marešová, Eva; Joudová, Pavla; Severa, Stanislav. Dětská mozková obrna : možnosti a hranice včasné diagnostiky a terapie. 1. vyd. Praha : Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-703-5.
-
Doporučená:
Jelínková, Jana; Krivošíková, Mária; Šajtarová, Ludmila. Ergoterapie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-583-7.
-
Doporučená:
Klusoňová, Eva; Špičková, Jiřina. Ergoterapie I : učebnice pro zdravotnické školy. 2. vyd., V Avicenu 1. Praha : Avicenum, 1990. ISBN 80-201-0030-X.
-
Doporučená:
Klusoňová, Eva. Ergoterapie v praxi. Vyd. 1. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011. ISBN 978-80-7013-535-8.
-
Doporučená:
Rychlíková, Eva. Funkční poruchy kloubů končetin : diagnostika a léčba. Praha : Grada, 2002. ISBN 80-247-0237-1.
-
Doporučená:
Kalvach, Zdeněk. Geriatrie a gerontologie. Vyd. 1. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0548-6.
-
Doporučená:
Bobath, Berta. Hemiplégia dospelých : vyhodnotenie a liečba. 1. slovenské vyd. Bratislava : Liečreh, 1997. ISBN 80-967383-4-8.
-
Doporučená:
Payne, Helen. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-213-0.
-
Doporučená:
Davido, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4.
-
Doporučená:
Dvořáčková, Dagmar. Kvalita života seniorů : v domovech pro seniory. 1. vyd. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4138-3.
-
Doporučená:
Lewit, Karel. Manipulační léčba v myoskeletální medicíně. 4., přeprac. a rozš. vyd. Leipzig : J. A. Barth, 2003. ISBN 3-335-00401-9.
-
Doporučená:
Rychlíková, Eva. Manuální medicína : Vyšetřování, diagnostika, léčení. 1. vyd. Praha : Avicenum, 1987.
-
Doporučená:
Matoušek, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. 1. vyd. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.
-
Doporučená:
Vojta, Václav. Mozkové hybné poruchy v kojeneckém věku : Včasná diagnóza a terapie. 1. čes. vyd. Praha : Grada, 1993. ISBN 80-85424-98-3.
-
Doporučená:
Preiss, Marek; Kučerová, Hana. Neuropsychologie v neurologii. Vyd. 1. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-0843-4.
-
Doporučená:
Grawe, Klaus. Neuropsychoterapie : nové přístupy k terapii na základě poznatků neurovědy. Vyd. 1. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-311-6.
-
Doporučená:
Lippert-Grüner, Marcela. Neurorehabilitace. 1. vyd. Praha : Galén, 2005. ISBN 80-7262-317-6.
-
Doporučená:
KÜBLER-ROSSOVÁ, E. O smrti a umírání.. Turnov: Arica, 1993.
-
Doporučená:
Carraro, Lorenzo. Obnova pohybu po cévní mozkové příhodě : návod pro středoškolské rehabilitační pracovníky. Praha : Rehalb, 2002.
-
Doporučená:
KÜBLER-ROSSOVÁ, E. Odpovědi na otázky umírání a smrti.. Praha: EM Reflex, 1995.
-
Doporučená:
KASALOVÁ, Hana, Věra SCHIMMERLINGOVÁ. Problémy starých občanů se sníženou soběstačností. Bratislava: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 1991. ISBN 978-80-7138-046-6.
-
Doporučená:
Holubářová, Jiřina; Pavlů, Dagmar. Proprioceptivní neuromuskulární facilitace. 1. část. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1294-2.
-
Doporučená:
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha : Grada, 2002. ISBN 80-247-0179-0.
-
Doporučená:
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
-
Doporučená:
CARA, Elizabeth a Anne MACRAE. Psychosocial Occupational Therapy. USA: Clifton Park, 2013. ISBN 1-111-31830-1.
-
Doporučená:
Poněšický, Jan. Psychosomatika pro lékaře, psychoterapeuty i laiky. Vyd. 1. V Praze : Triton, 2002. ISBN 80-7254-216-8.
-
Doporučená:
Vantieghem, J. Rehabilitace a reedukace běžných životních úkonů po cévní mozkové příhodě. [S.n.] : Pharma, 1994.
-
Doporučená:
Lippertová-Grünerová, Marcela. Rehabilitace pacientů v kómatu. 1. vyd. Praha : Galén, 2013. ISBN 978-80-7262-761-5.
-
Doporučená:
Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
-
Doporučená:
Klusoňová, Eva; Pitnerová, Jana. Rehabilitační ošetřování pacientů s těžkými poruchami hybnosti : (určeno zdravotním sestrám). Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2005. ISBN 80-7013-423-2.
-
Doporučená:
PRAŠKO, Jan a Jana VYSKOČILOVÁ. Sociální fobie a její léčba: příručka pro lidi se sociální fobií.. Praha: Galén, 2008. ISBN 80-726-2580-2.
-
Doporučená:
Pavlů, Dagmar. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody I. : koncepty a metody spočívající převážně na neurofyziologické bázi. 2., opr. vyd. Brno : CERM, 2003. ISBN 80-7204-312-9.
-
Doporučená:
Davies, Patricia M. Steps to follow : the comprehensive treatment of patients with hemiplegia. 2nd ed. Heidelberg : Springer, 2000. ISBN 978-3-540-60720-5.
-
Doporučená:
CAMPBELL, J. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi : [skupinové výtvarně-terapeutické činnosti pro děti i dospělé]. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-428-1.
-
Doporučená:
Lippertová-Grünerová, Marcela. Trauma mozku a jeho rehabilitace. 1. vyd. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-569-7.
-
Doporučená:
Matoušek, Oldřich. Ústavní péče. Praha, 1995. ISBN 80-85850-08-7.
-
Doporučená:
Krivošíková, Mária. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2699-1.
-
Doporučená:
SVATOŠOVÁ, M. Víme si rady s duchovními potřebami nemocných?. Praha: Grada Publishing, 2012.
-
Doporučená:
Vojta, Václav. Vojtův princip : Svalové souhry v reflexní lokomoci a motorická ontogeneze. Praha : Grada, 1995. ISBN 80-7169-004-X.
-
Doporučená:
FIŠAT, Zdeněk. Vybrané kapitoly s biologické psychiatrie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2737-0.
-
Doporučená:
HOLMEROVÁ, Iva, Božena JURÁŠKOVÁ, Květa ZIKMUNDOVÁ a kol. Vybrané kapitoly z gerontologie. Praha: EV public relations, spol s.r.o., 2007. ISBN 978-80-2540-179-8.
-
Doporučená:
Kantor Jiří. Základy muzikoterapie. 2009. ISBN 978-80-247-2846-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat biomechanické, neurovývojové, rehabilitační a psychosiální přístupy užívané v ergoterapeutické praxi |
vysvětlt rozdíly mezi biomechanickým a neurovývojovým přístupem |
vysvětlit neurofyziologické podklady pro neurovývojový rámec vztahů |
charakterizovat přístup senzorické integrace |
charakterizovat základní principy vyšetření a terapie v konceptu proprioceptivní neuromuskulární facilitace |
charakterizovat systémově orientované přístupy |
vysvětlit základní principy vyšetření a terapie v konceptu Bobathových |
charakterizovat metodu senzorické stimulace podle Affolterové |
popsat princip orofaciální stimulace |
charakterizovat základní ergoterapeutické přístupy a modely u psychosociálních dysfunkcí |
charakterizovat psychosociální dysfunkce, psychiatrickou péči, institucionální a komunitní péči |
definovat vztah těla a mysli a popsat vliv aktivity na mentální zdraví |
charakterizovat podpůrné terapie |
charakterizovat problematiku ergoterapie v pediatrii |
charakterizovat problematiku ergoterapie v geriatrii |
charakterizovat problematiku ergoterpie v paliativní péči |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
provádět vyšetřování v rámci biomechanického rámce vztahů |
provádět vyšetřování v rámci neurovývojového rámce vztahů |
provádět úpravy domácího a pracovního prostředí |
provádět vyšetření v rámci senzomotorického přístupu |
provádět biomechanickou analýzu činnosti |
analyzovat úchopovou schopnost ruky |
užívat neverbální a expresivní techniky |
terapeuticky ovlivňovat neuropsychologické syndromy |
aplikovat techniky k ovlivnění spasticity, ke zlepšení motorických funkcí a k výkonu aktivit všedního dne |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
|
Výsledky učení
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|