|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / KS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
KS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Komunikace se seniory
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
48 / 70
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu "Komunikace se seniory" je seznámit studenty se základními pojmy a otázkami komunikace, poskytnout jim vědomosti a znalosti sociálně psychologického charakteru z hlediska praktického využití v praxi. Studenti si osvojí komunikační techniky, které jsou pro ně nezbytným předpokladem pro zvládnutí role zdravotníka a s tím i souvisejícího zlepšování zdravotnické péče. Studenti by po absolvování tohoto předmětu měli být schopni komunikovat se seniory s demencí, s různými typy postižení, se sociálně problematickými seniory, s pozůstalými, se zástupci úřadů, s rodinami seniorů,atd. Mimo jiné je do výuky zahrnuto množství příkladů z praxe a praktická cvičení.
|
Požadavky na studenta
|
80% aktivní účast na hodinách, vypracování seminární práce na dané téma
|
Obsah
|
1. Základní pojetí komunikace
Prvky procesu komunikace
2. Stáří, gerontologie, geriatrie
Vysvětlení pojmů, základní rozdíly
Moderní doba a etapa stáří
3. Komunikační techniky s osobou s Alzheimerovou demencí
Počínající demence, pokročilá demence
Přístupy k osobám trpícím demencí
Obecné zásady v komunikaci s osobou s demencí
4. Druhy komunikace
Verbální x neverbální
Cvičení na komunikaci
5. Obecná připravenost zdravotníků komunikovat se seniory
Proměnné vztahující se k poskytovateli péče
Proměnné vztahující se k příjemci péče
6. Konkrétní komunikace v ošetřovatelské péči o seniory
Vnitřní a vnější bariéry v komunikaci
Jak senioři přijímají sdělované informace
Restriktivní opatření u seniorů neschopných komunikovat
7. Využívání odborných výrazů v komunikaci se seniory
Právo seniora na informace
Vnímání odborné terminologie seniory
8. Rozdíly v komunikaci s rodinou seniora
Trpícím demencí
Bez demence
9. Komunikace s umírajícím seniorem
Zásady komunikace
Komunikace s rodinou umírajícího seniora a následně pozůstalými
10. Komunikace se seniory se závažným onemocněním
Chronické onemocnění
Sdělování špatných zpráv
11. Komunikace se seniory s psychickými obtížemi
Deprese, neurózy, úzkosti?atd.
12. Komunikace se seniory s různými typy postižení
Zrakové postižení
Sluchové
Pohybové
Mentální
Vady řeči
13. Komunikace se sociálně problematickými seniory
Abusus drog, alkoholu, léků
Komunikace se seniory v hmotné nouzi a ze sociálně vyloučené lokality
14. Etika komunikace v sociální práci
15. Terapeutická komunikace
Psychoterapeutický přístup ošetřujícího personálu
16. Bazální stimulace
Komunikace formou vnímání
Cílená stimulace smyslových orgánů
17. Komunikace s ostatními zařízeními sociální péče (překlad seniora do Domova pro seniory)
Ze sociálních lůžek v nemocnici
Z psychiatrické léčebny
Z jiného Domova pro seniory
18. Komunikace s nově příchozím seniorem do Domova pro seniory
Konfrontace s rodinou seniora, jak se vyrovnávají obě strany s nástupem do Domova
Komunikace klíčového pracovníka a sestavení individuálního plánu se seniorem
19. Komunikace se zástupci úřadů, veřejné správy
Oznamovací povinnosti sociálních pracovnice
20. Komunikace v týmu osob pečujících o seniory v Domově pro seniory
Týmová spolupráce
Předávání informací
Supervize
21. Komunikace s tzv. ?chronickým stěžovatelem? seniorem
Právo na prosazování vlastního názoru
Právo seniora na špatné rozhodnutí
22. Ageismus ? věkově podmíněná diskriminace
Projevy ageismu v ošetřovatelské péči
Důsledky ageismu v ošetřovatelské péči
Etika chování ke starým lidem
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Callone, P., Kudlacek, C., Vasiloff, B., Manternach, J., Brumback, R. Alzheimerova nemoc. Grada Publishing, 2006. ISBN 978-80-247-2320-4.
-
Doporučená:
Callone, Patricia R. Alzheimerova nemoc : 300 tipů a rad, jak ji zvládat lépe. Vyd. 1. české. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2320-4.
-
Doporučená:
Jirák, R., Hlmerová, I., Borzová, C., a kol. Demence a jiné poruchy paměti ? Komunikace a každodenní péče. Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2454-6.
-
Doporučená:
KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Svoboda, 1988. ISBN 25-095-88.
-
Doporučená:
Venglářová M.,Mahrová G.. Komunikace pro zdravotní sestry. Praha Grada, 2006.
-
Doporučená:
Pokorná, Andrea. Komunikace se seniory. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8.
-
Doporučená:
Malíková, E. Péče o seniory v pobytových zařízeních. Grada Publishing, 2011.
-
Doporučená:
Misconiová, B. Péče o umírající - hospicová péče. MPSV ČR ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví ČR.
-
Doporučená:
Erneker, J. Sociální komunikace ve veřejné správě. České Budějovice: VŠ evropských a regionálních studií, 2008. ISBN 978-80-86708-66-9.
-
Doporučená:
Mahrová, Gabriela; Venglářová, Martina. Sociální práce s lidmi s duševním onemocněním. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2138-5.
-
Doporučená:
Štěpaník, Jaroslav. Umění jednat s lidmi : [cesta k úspěchu]. Vyd. 1. Praha : Grada, 2003. ISBN 80-247-0530-3.
-
Doporučená:
Štěpaník, Jaroslav. Umění jednat s lidmi. 2. Komunikace. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0844-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
22
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti jsou schopni - popsat formy verbální komunikace a specifikují problémy při předávání informací - vysvětlit typy rozhovorů a jejich využití ve zdravotnictví - rozlišit chyby v sociální percepci - objasnit a demonstrovat formy a význam neverbální komunikace ve zdravotnické praxi - objasnit pojem naslouchání a aplikovat jednotlivé techniky v modelové situaci |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|