|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / FZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
FZ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Fyziologie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
97 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFE/FYP1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu fyziologie je získání znalostí o normální funkci orgánových systémů člověka na úrovni mechanické, fyzikální i biochemické.
|
Požadavky na studenta
|
80% účast na přednáškách
Zápočtový test s úspěšností 80%.
|
Obsah
|
Přednášky
1. Mechanismus nervového řízení - hierarchie působení CNS na periferní orgány. Vzruch. Mediátorový přenos na
synapsích. Reflexy. Funkční stavy CNS a integrační funkce - EEG, spánek a bdění, motivace, emoce, paměť, učení, limbický systém.
2. Specifická a nespecifická imunita. Fyziologie endokrinního systému. Stres.
3. Fyziologie svalové tkáně. Mechanismus kontrakce a relaxace. Reflexní motorika. Svalový tonus. Míšní reflexy.
Propriocepce. EMG.
4. Fyziologie respiračního systému - ventilace plic, mechanika dýchání, plicní objemy a kapacity, plicní cirkulace,
respirace, nervová a chemická regulace dýchání. Princip regulace v trávicím ústrojí. Fyziologie kardiovaskulárního systému. - elektrické aktivity kardiomyocytů, klidový a akční potenciál, EKG.
5. Srdeční cyklus. Starlingův zákon. Zevní projevy srdeční činnosti. Hemodynamika krevního oběhu. Tok a tlak v
tepnách. Mikrocirkulace. Tok krve a tlak v žilách. Řízení krevního oběhu. Lymfatický systém.
6. Fyziologie vylučování činnost ledvin. Řízení ledvinných funkcí. Fyziologie mužského pohlavního systému.
7. Fyziologie ženského pohlavního systému. Menstruační cyklus.
8. Fyziologie kůže. Kožní receptory. Taktilní čití, bolest.
9. Fyziologie smyslů - vnímání vlastního těla, čich, chuť, zrak.
10. Fyziologie smyslů - sluchově-rovnovážné ústrojí
11. Zápočtový test.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Silbernagl, Stefan; Despopoulos, Agamemnon. Atlas fyziologie člověka : 6. vydání, zcela přepracované a rozšířené. Vyd. 3. české. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0630-X.
-
Doporučená:
Máček, Miloš; Radvanský, Jiří. Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. Praha : Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-695-3.
-
Doporučená:
Trojan, Stanislav. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. 3., přeprac. a dopl. vyd. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-1296-2.
-
Doporučená:
Bartůňková, Staša. Fyziologie člověka a tělesných cvičení : učební texty pro studenty fyzioterapie a studia tělesná a pracovní výchova zdravotně postižených. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1171-6.
-
Doporučená:
Rokyta, R. Fyziologie pro bakalářská studia v medicině, přírodovědných a tělovýchovných oborech. 1. vyd. Praha, ISV, 2000.. ISBN 80-85866-45-5.
-
Doporučená:
Shumway-Cook, Anne; Woollacott, Marjorie H. Motor control : translating research into clinical practice. 3rd ed. Philadelphia : Lippincott Williams & Wilkins, 2007. ISBN 0-7817-6691-5.
-
Doporučená:
Ganong, William F. Přehled lékařské fyziologie : dvacáté vydání. Praha : Galén, 2005. ISBN 80-7262-311-7.
-
Doporučená:
Guyton, Arthur C.; Hall, John E. Textbook of medical physiology. 11th ed. Philadelphia : Elsevier Saunders, 2006. ISBN 0-7216-0240-1.
-
Doporučená:
Králíček, Petr. Úvod do speciální neurofyziologie. 3., přeprac. a rozš. vyd. Praha : Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-618-2.
-
Doporučená:
Langmeier, Miloš. Základy lékařské fyziologie. 1. vyd. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2526-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
33
|
Celkem
|
53
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit hierarchiii lidského organismu |
popsat struktury jednotlivých orgánových soustav |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
identifikovat jednotlivé struktury lidského organismu na modelech či schématech |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětí funkci a popíše princip jejího řízení u všech orgánových systémů |
definuje pojem specifická a nespecifická imunita |
vysvětlí hemodynamiku krevního oběhu |
popíše integrační funkci CNS |
definuje plicní objemy a kapacity |
klasifikuje jednotlivé druhy receptorů a vysvětlí jejich zapojení do konkrétních funkcí |
vysvětlí zpracování zrakové, sluchové, čichové, chuťové a vestibulární informace |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
v navazujících preklinických a klinických předmětech vyvozuje ze znalosti fyziologických funkcí |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
|
|
|
|