|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / FYZL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
FYZL
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Fyziologie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
31 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KTB/FYZL
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět popisuje základní fyziologické funkce jednotlivých vnitřních systémů lidského těla.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na výuce, zápočtový test.
|
Obsah
|
Přednášky:
1.Fyziologie buňky. Získávání energie. Polarizace buněčné membrány. Iontové kanály a jejich funkce. Klidový a akční potenciál.
2.Fyziologie svalové tkáně.
3. Fyziologie krve. Funkce hemoglobinu a jeho metabolizmus. Energetická bilance erytrocytu. Sedimentace. Hematokrit. Leukocyt - dělení, funkce, fagocytóza. Trombocyt - funkce. Hemostáza. Mechanismus hemokoagulace. Fibrinolýza. Diferenciální krevní obraz.
4. Fyziologie imunitního systému. Specifická a nespecifická imunita.
5. Fyziologie kardiovaskulárního systému. Elektrické aktivity kardiomyocytů, klidový a akční potenciál. EEG. Srdeční revoluce. Starlingův zákon. Zevní projevy srdeční činnosti. Hemodynamika krevního oběhu. Tok a tlak v tepnách. Mikrocirkulace. Tok krve a tlak v žilách. Řízení krevního oběhu. Fyziologie vzniku edémů.
6. Fyziologie vylučování - činnost ledvin ( nefronu ).
7. Fyziologie GIT - mechanická funkce, regulační mechanismy, tvorba šťáv a enzymů a tkáňových hormonů, resorpce živin a minerálů, bazální metabolismus, energetický ekvivalent. Přeměna látek a energií.
8. Fyziologie respiračního systému.
9. Fyziologie pohlavních systémů. Menstruační cyklus.
10. Fyziologie endokrinního systému.
11. Mechanismus nervového řízení - hierarchie působení CNS na periferní orgány.
12. Učení, paměť, spánek.
13. Fyziologie zrakového ústrojí.
14. Fyziologie sluchově - rovnovážného ústrojí.
15. Fyziologie kůže. Receptory.
Cvičení:
1.-2. Fyziologie dýchacího systému - plicní objemy. Spirometrie.
3.-4. Určování svalové síly.
5.-9. Krevní skupiny - rozdělení. Určování krevních skupin. Křížový krevní test.
10. Měření krevního tlaku. Měření pulsu - jeho popis.
11.-12. EKG.
13.-14.Vyšetření bazálního metabolizmu.Určení somatotypu.
15. Zápočtový test.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://mefanet.fzs.zcu.cz/clanky.php?aid=77
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. MUDr. Jitka Švíglerová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
MUDr. Jan Barcal, Ph.D. (100%),
MUDr. Eliška Mistrová, Ph.D. (100%),
Doc. MUDr. Jitka Švíglerová, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
MUDr. Jan Barcal, Ph.D. (100%),
MUDr. Eliška Mistrová, Ph.D. (100%),
Doc. MUDr. Jitka Švíglerová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Rokyta, R. Fyziologie pro bakalářská studia v medicině, přírodovědných a tělovýchovných oborech. 1. vyd. Praha, ISV, 2000.. ISBN 80-85866-45-5.
-
Základní:
Trojan, S. a kol. Lékařská fyziologie. Grada, Avicenum Praha 2003.
-
Doporučená:
Silbernagl, S.: Despopoulos, A. Atlas fyziologie člověka. Praha, Avicenum Grada 1994.
-
Doporučená:
Schmidt, R., F., Thews, G. Physiologie des Menschen. Berlin 1997.
-
Doporučená:
Little, R., C., Little, W., C. Physiology of the Heart and Circulation. Zear Book Medical Publisher, Inc., Chicago, London, Boca Raton 1989.
-
Doporučená:
Ganong, W., F. Přehled lékařské fyziologie. Galén, Praha 2003.. ISBN 80-247-0512-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
45
|
Celkem
|
75
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalosti systematické anatomie a biofyziky |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
interpretovat funkce jednotlivých orgánových systémů |
vysvětlit funkce lidského těla za fyziologických okolností |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
auskultačně vyšetřit srdeční ozvy |
identifikovat krevní skupinu |
provést spirometrická vyšetření, vyšetření bazálního metabolismu, paměti a zraku |
změřit krevní tlak a EKG |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|