|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / FYTS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
FYTS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Fyzioterapie
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
31 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je ověřit znalosti, principy a postupy využívané ve fyzioterapii. Student klasifikuje jednotlivé choroby v indikační oblasti chirurgie, ortopedie, urologie, interního lékařství, neurologie, psychiatrie, geriatrie s aplikacemi teoretických znalostí do praxe fyzioterapeuta.
|
Požadavky na studenta
|
Ke státní závěrečné zkoušce může student přistoupit po splnění všech zápočtů a zkoušek předepsaných ve studijním programu Fyzioterapie.
|
Obsah
|
Student/ka prokazuje znalosti, principy a postupy využívané ve fyzioterapii. Klasifikuje jednotlivé choroby v indikační oblasti chirurgie, ortopedie, traumatologie, vnitřního lékařství, neurologie, gynekologie, pediatrie, psychiatrie a geriatrie s aplikacemi teoretických znalostí do praxe fyzioterapeuta. Na základě diagnostiky a vzhledem k indikacím a kontraindikacím definuje kauzální postup léčby včetně výběru vhodných technik a metodik využívaných ve fyzioterapii.
SZZ navazuje na předměty: Rehabilitační propedeutika, Základy fyzioterapie, Léčebná tělesná výchova 1. až 4., Vyšetřovací metody 1. až 4., Úvod do metodik na neurovývojovém podkladě 1. a 2., Měkké mobilizační techniky 1. až 3., Neurologie 1. až 3., Chirurgie, traumatologie, ortopedie 1. až 3., Gynekologie, Vnitřní lékařství 1. a 2., Geriatrie, Psychiatrie, Pediatrie 1. a 2., Zdravotnické právo a legislativa, Sociální rehabilitace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Rock, Carmen-Manuela; Petak-Krueger, Sibylle. Agisticko-excentrické kontrakční postupy k ovlivnění funkčních poruch pohybového systému : techniky dle dr. Brüggera. Zürich : Dr. Brügger-Institut, 2000.
-
Doporučená:
Špringrová, Ingrid. Akrální koaktivační terapie : vycházející ze základních principů metody Roswithy Brunkow. Vyd. 1. [Čelákovice] : Rehaspring, 2011. ISBN 978-80-260-0912-2.
-
Doporučená:
Špringrová, Ingrid. Akrální vzpěrná cvičení pro napřímená záda. 3., doplněné vydání. 2016. ISBN 978-80-906440-0-7.
-
Doporučená:
Špringrová, Ingrid. Akrální vzpěrná cvičení pro napřímená záda u kojenců a dětí : průvodce cvičením ACT. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-260-8264-4.
-
Doporučená:
Kombercová, Jana; Svobodová, Marie. Autorehabilitační sestava. Vyd. 1. Praha : Gemma 89, 1995. ISBN 80-85206-21-8.
-
Doporučená:
Friedlová, Karolína. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Vyd. 1. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1314-4.
-
Doporučená:
Špringrová, Ingrid. Cvičení na velkém pružném míči : soubor cviků zlepšujících vaši kondici. Čelákovice : Ingrid Palaščáková Špringrová, 2008. ISBN 978-80-254-1684-6.
-
Doporučená:
Pavlů, Dagmar. Cvičení s Thera-Bandem : se zřetelem ke konceptu dle Brüggera. Brno : CERM, 2004. ISBN 80-7204-334-X.
-
Doporučená:
Dobeš, Miroslav; Dobešová, Petra. Cvičíme na velkém míči : 150 cviků pro zábavné domácí cvičení určené téměř všem věkovým kategoriím. 1. vyd. Havířov : DOMIGA, 1996. ISBN 80-902222-0-X.
-
Doporučená:
Kraus, Jan. Dětská mozková obrna. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1018-8.
-
Doporučená:
Dobeš, Miroslav. Diagnostika a terapie funkčních poruch pohybového aparátu (manuální terapie) pro fyzioterapeuty. Horní Bludovice : Domiga, 2011. ISBN 978-80-902222-4-3.
-
Doporučená:
Feldenkrais, Moshé. Feldenkraisova metoda : pohybem k sebeuvědomění. Vyd. 1. Praha : Pragma, 1996. ISBN 80-7205-058-3.
-
Doporučená:
Rychlíková, Eva. Funkční poruchy kloubů končetin : diagnostika a léčba. Praha : Grada, 2002. ISBN 80-247-0237-1.
-
Doporučená:
Řasová, Kamila. Fyzioterapie u neurologicky nemocných : (se zaměřením na roztroušenou sklerózu mozkomíšní). Praha : Ceros, 2007. ISBN 978-80-239-9300-4.
-
Doporučená:
Kalvach, Zdeněk. Geriatrické syndromy a geriatrický pacient. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2490-4.
-
Doporučená:
Kalvach, Zdeněk. Geriatrie a gerontologie. Vyd. 1. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0548-6.
-
Doporučená:
Bobath, Berta. Hemiplégia dospelých : vyhodnotenie a liečba. 1. slovenské vyd. Bratislava : Liečreh, 1997. ISBN 80-967383-4-8.
-
Doporučená:
Hátlová, Běla. Kinezioterapie : pohybová cvičení v léčbě psychických poruch. 2. přeprac. vyd. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0719-0.
-
Doporučená:
Hátlová, Běla; Suchá, Jitka. Kinezioterapie demencí : [pohybová cvičení v léčbě demencí]. Vyd. 1. Praha : Triton, 2005. ISBN 80-7254-564-7.
-
Doporučená:
AMBLER, Zdeněk a kol. Klinická neurologie: část speciální I, II.. Praha: Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-389-9.
-
Doporučená:
Klener, Pavel. Klinická onkologie. Praha : Galén, 2002. ISBN 80-7262-151-3.
-
Doporučená:
Pavelka, Karel; Rovenský, Jozef. Klinická revmatologie. 1. vyd. Praha : Galén, 2003. ISBN 80-7262-174-2.
-
Doporučená:
Léčebné rehabilitační postupy Ludmily Mojžíšové. Vyd. 1. Praha : Grada, 1996. ISBN 80-7169-187-9.
-
Doporučená:
Lewit, Karel. Manipulační léčba v myoskeletální medicíně. 5. přeprac. vyd. Praha : Sdělovací technika, 2003. ISBN 80-86645-04-5.
-
Doporučená:
Rychlíková, Eva. Manuální medicína : průvodce diagnostikou a léčbou vertebrogenních poruch. Praha : Maxdorf, 2004. ISBN 80-7345-010-0.
-
Doporučená:
Míčkujeme pro zdraví: návod na účinnou podpůrnou léčbu neurologických, respiračních a ortopedických onemocnění a urychlení léčby u poúrazových stavů pro děti i dospělé. Stará Paka: Bellis, 1997.
-
Doporučená:
Lewit, Karel. Mobilizační a relaxační techniky v oblasti páteře a pánve. I., Hlava a krk. [Praha] : Vik video, 2003.
-
Doporučená:
Lewit, Karel. Mobilizační a relaxační techniky v oblasti páteře a pánve. II., Hrudní a bederní páteř. [Praha] : Vik video, 2003.
-
Doporučená:
Lewit, Karel. Mobilizační a relaxační techniky v oblasti páteře a pánve. III., Pánev. [Praha] : Vik video, 2003.
-
Doporučená:
Klevetová, Dana; Dlabalová, Irena. Motivační prvky při práci se seniory. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2169-9.
-
Doporučená:
SHUMWAY-COOK, Anne a WOOLLACOTT, Marjorie H. Motor control: translating research into clinical practice.. 3rd ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2007. ISBN 0-7817-6691-5.
-
Doporučená:
Mumenthaler, Marco; Bassetti, Claudio L.,; Daetwyler, Christof J. Neurologická diferenciální diagnostika. 1. české vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2298-6.
-
Doporučená:
Fuller, Geraint. Neurologické vyšetření snadno a rychle. 1. české vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1914-6.
-
Doporučená:
Opavský, Jaroslav. Neurologické vyšetření v rehabilitaci pro fyzioterapeuty. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0625-X.
-
Doporučená:
Pfeiffer, Jan. Neurologie v rehabilitaci : pro studium a praxi. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1135-5.
-
Doporučená:
Lippert-Grüner, Marcela. Neurorehabilitace. 1. vyd. Praha : Galén, 2005. ISBN 80-7262-317-6.
-
Doporučená:
Adam, Zdeněk; Vorlíček, Jiří,; Koptíková, Jana. Obecná onkologie a podpůrná léčba. Vyd. 1. Praha : Grada, 2003. ISBN 80-247-0677-6.
-
Doporučená:
Dutton, Mark. Orthopaedic : examination, evaluation, and intervention. 2nd ed. New York : McGraw-Hill Medical, 2008. ISBN 978-0-07-147401-6.
-
Doporučená:
Magee, David J. Orthopedic physical assessment / David J. Magee. 5th ed. St. Louis : Elsevier Saunders, 2008. ISBN 978-0-7216-0571-5.
-
Doporučená:
Koudela, Karel. Ortopedická traumatologie. 1. vyd. V Praze : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0392-6.
-
Doporučená:
Koudela, Karel. Ortopedie. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0654-2.
-
Doporučená:
Dungl, Pavel. Ortopedie. Vyd. 1. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0550-8.
-
Doporučená:
Adler, Susan S.; Beckers, Dominiek; Buck, Math. PNF in practice : an illustrated guide. 3rd ed. Heidelberg : Springer, 2008. ISBN 978-3-540-73901-2.
-
Doporučená:
Štilec, Miroslav. Pohybově-relaxační programy pro starší občany. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0788-3.
-
Doporučená:
Chaitow, Leon. Positional release techniques. 3rd ed. Edinburgh : Elsevier, 2007. ISBN 978-0-443-10115-1.
-
Doporučená:
Štilec, Miroslav. Program aktivního stylu života pro seniory. Vyd. 1. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-920-8.
-
Doporučená:
Holubářová, Jiřina; Pavlů, Dagmar. Proprioceptivní neuromuskulární facilitace. 1. část. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1294-2.
-
Doporučená:
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-774-4.
-
Doporučená:
Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
-
Doporučená:
Lippertová-Grünerová, Marcela. Rehabilitace v kómatu. Praha: Galén. ISBN 9788072627615.
-
Doporučená:
Havrdová, Eva. Roztroušená skleróza. Vyd. 2. Praha : Triton, 2000. ISBN 80-7254-117-X.
-
Doporučená:
Pavlů, Dagmar. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody I. : koncepty a metody spočívající převážně na neurofyziologické bázi. 2., opr. vyd. Brno : CERM, 2003. ISBN 80-7204-312-9.
-
Doporučená:
Dylevský, Ivan. Speciální kineziologie. 1. vyd. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-1648-0.
-
Doporučená:
Davies, Patricia M. Steps to follow : the comprehensive treatment of patients with hemiplegia. 2nd ed. Heidelberg : Springer, 2000. ISBN 978-3-540-60720-5.
-
Doporučená:
Rašev, Eugen. Škola zad. 1. vyd. Praha : Direkta, 1992. ISBN 80-900272-6-1.
-
Doporučená:
Bass?e Gjelsvik, Bente E. The Bobath concept in andulth neurology. Stuttgart ; Thieme, 2008. ISBN 978-3-13-145451-5.
-
Doporučená:
Lippertová-Grünerová, Marcela. Trauma mozku a jeho rehabilitace. 1. vyd. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-569-7.
-
Doporučená:
Králíček, Petr. Úvod do speciální neurofyziologie. 3., přeprac. a rozš. vyd. Praha : Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-618-2.
-
Doporučená:
Klener, Pavel. Vnitřní lékařství. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha : Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-705-9.
-
Doporučená:
Souček, Miroslav,; Špinar, Jindřich,; Vorlíček, Jiří. Vnitřní lékařství. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2110-1.
-
Doporučená:
Navrátil, Leoš. Vnitřní lékařství : pro nelékařské zdravotnické obory. Praha : Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2319-8.
-
Doporučená:
Kobilková, Jitka. Základy gynekologie a porodnictví. 1. vyd. Praha : Galén, 2005. ISBN 80-7262-315-X.
-
Doporučená:
Dvořák, Radmil. Základy kinezioterapie. Olomouc : Univerzita Palackého, 2007. ISBN 978-80-244-1656-4.
-
Doporučená:
Ambler, Zdeněk. Základy neurologie : [učebnice pro lékařské fakulty]. 7. vyd. Praha : Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-707-3.
-
Doporučená:
Velemínský, Miloš. Zooterapie ve světle objektivních poznatků. České Budějovice : Dona, 2007. ISBN 978-80-7322-109-6.
-
Doporučená:
Jarkovská, Helena. 264 cvičení na velkém míči : [zásobník posilovacích a protahovacích cviků pro každého]. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3820-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
definovat poruchy v oblasti kloubů, svalů, měkkých tkání, páteře a hlubokého stabilizačního systému |
Charakterizovat fyziologické a patologické nálezy |
výsledky vyšetření popsat v kontextu funkčních poruch hybného systému |
definovat základní metodiky a techniky léčebné tělesné výchovy v indikační oblasti traumatologie, ortopedie, chirurgie, vnitřního lékařství, gynekologie, pediatrie, neurologie a psychiatrie a zahrnuje je do komplexu péče komprehensivní rehabilitace |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
provést vyšetření kloubní vůle kloubů a páteře |
provést ošetření reflexních změn svalů |
provést vyšetření a ošetření složek podílejících se na hlubokém stabilizačním systému |
analyzovat výsledky vyšetření |
vzhledem k onemocnění vybrat a prakticky provést vybrané metodiky zaměřené na rozvoj nebo udržení funkcí pohybového aparátu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Definovat léčbu a postupy využívané ve fyzioterapii. |
klasifikovat jednotlivé choroby v indikační oblasti chirurgie, ortopedie, urologie, interního lékařství, neurologie, psychiatrie a geriatrie |
Vzhledem k indikacím a kontraindikacím charakterizovat kauzální postup léčby včetně výběru vhodných technik a metodik využívaných ve fyzioterapii |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vyšetřit pacienta |
analyzovat výsledky vyšetření
|
stanovit krátkodobý léčebně rehabilitační plán |
vybrat vhodné techniky a metodiky fyzioterapie |
aplikovat je |
průběžně hodnotit výsledky a upravovat terapii |
vést zdravotnickou dokumentaci |
podílet se na stanovení dlouhodobého rehabilitačního plánu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
|
|
|
|