|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / FPAS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
FPAS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Fyziologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
32 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KTB/FPAS
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje s fyziologií jednotlivých orgánových systémů a organismu jako celku. Předpokládá aplikaci jeho znalostí do ostatních odborných předmětů a do praxe porodní asistentky.
|
Požadavky na studenta
|
složení ústní zkoušky ze dvou vytažených otázek
80 % účast
|
Obsah
|
Osnova přednášek: Fyziologie buňky.Získávání energie buňkou. Polarizace buněčné membrány. Iontové kanály a jejich funkce. Klidový a akční potenciál. Fyziologie svalové tkáně. Molekulární podstata kontrakce. Formy kontrakce. Energetická bilance svalové kontrakce. Fyziologie krve. Nárazníkový systém krve. Funkce hemoglobinu. Energetická bilance erytrocytu. Metabolizmus hemoglobinu. Hemostáza. Mechanizmus hemokoagulace. Fibrinolýza. Fyziologie imunitního systému.Nespecifická imunita a její mechanizmy. Specifická imunita. Mechanizmy humorální a buněčně zprostředkované imunity. Fyziologie oběhu krve a lymfy. Elektrické aktivity kardiomyocytů, klidový a akční potenciál. Elektrokardiogram. Srdeční revoluce. Starlingův zákon. Zevní projevy srdeční činnosti. Hemodynamika krevního oběhu. Tok a tlak krve v tepnách. Mikrocirkulace. Tok krve a tlak v žilách. Řízení krevního oběhu. Fyziologie dýchání.Ventilace plic a její mechanizmus. Plicní kapacita. Plicní cirkulace a perfůze. Transport dýchacích plynů. Regulační mechanizmy dýchání. Fyziologie trávení a vstřebávání.Mechanizmy řízení pohybů svaloviny GIT. Hormony GIT a jejich funkce. Řízení příjmu potravy. Tvorba trávících šťáv a její regulace. Sekreční a mechanická funkce žaludku, tenkého a tlustého střeva, regulační mechanizmy. Mechanizmus rezorpce. Rezorpce cukrů, proteinů a lipidů. Vstřebávání vody a iontů. Zásady racionální výživy. Výživa v těhotenství. Bazální metabolizmus. Energetický ekvivalent a spalné teplo. Přeměna látek a energií.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Mourek, J. J. Fyziologie - učebnice pro studenty zdravotnických oborů. 2. vyd.. Grada, Praha,, 2012.
-
Doporučená:
Kittnar, O. - Mlček, M. Atlas fyziologických regulací. Grada. Praha, 2009.
-
Doporučená:
Silbernagl, S. a kol. Atlas fyziologie člověka. Grada. Praha, 2004.
-
Doporučená:
Rokyta, R. - Šťastný, F. Struktura a funkce lidského těla. Tigris. Praha, 2002.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
22
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat anatomii jednotlivých orgánových systémů lidského těla |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
identifikovat jednotlivé struktury orgánových soustav |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlí funkce jednotlivých orgánových soustav lidského těla za fyziologických okolností |
definuje klidový a akční potenciál |
vysvětlí molekulární podstatu svalové kontrakce |
charakterizuje nárazníkový systém krve, hemostázu, mechanismus hemokoagulace a fibrinolýzy |
vysvětlí mechanismy specifické a nespecifické imunity |
vysvětlí hemodynamiku krevního oběhu |
definuje rozdíl mezi ventilací a respirací |
charakterizuje princip transportu dýchacích plynů |
popíše fyziologii trávení a vstřebávání |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
odvodí zevní projevy srdeční činnosti |
provádí spirometrická vyšetření |
interpretuje EKG křivku v normě |
interpretuje zásady racionální výživy |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Přednáška s demonstrací, |
|
|
|
|